Nie jest łatwo rozmawiać z młodzieżą na temat AIDS. Dość powszechne jest przekonanie, że AIDS to problem starszych pokoleń. Nastolatki mogą myśleć, że ten kłopot dawno przeminął i obecnie zagrożenie zarażeniem jest niewielkie. Krajowe Centrum ds. AIDS donosi jednak, że to nieprawda. Codziennie na świecie wirusem HIV zakaża się 6 tysięcy osób, w Polsce to około 2-3 osoby dziennie. Rocznie w Polsce wykrywa się kilkaset zakażeń.
Agresję kojarzymy zazwyczaj z czymś złym; biciem, zabieraniem, obelgami słownymi. Nie jest to jednak takie proste w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. U nich agresja jest często nieudanym szukaniem pomocy, próbą kontaktu, zaproszeniem do komunikacji. Równie często bywa reakcją na nękanie rówieśnicze, którego doświadcza wielu uczniów z ASD. Dowiedz się, jak radzą sobie uczniowie ze spektrum autyzmu w obliczu przemocy rówieśniczej.
Wykupienie przez rodziców ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków jest dobrowolne. A to oznacza, że szkoła nie może zakazać udziału w wycieczce dziecku, którego rodzice takiego ubezpieczenia nie wykupili. Sprawdź, co można zrobić, aby zabezpieczyć interesy szkoły, jeżeli rodzice nie decydują się na ubezpieczenie dziecka. Wskazówek mają zastosowanie zarówno, gdy organizowany jest wyjazd jednodniowy, jak o dłuższy. Co ważne, odnoszą się do krajowych wycieczek szkolnych.
Telefon ma przyrośnięty do ręki. Dla niego świat poza internetem mógłby nie istnieć. Dla niej nic poza tą grą się nie liczy. Ciągle tylko przegląda te strony, kciuk jej odpadnie od scrollowania. Takie zdania padają, gdy dorośli zaczynają się obawiać, że elektronika stanie się dla nich konkurencją. Formułują często ostre sądy, że to uzależnienie od inernetu, siecioholizm, choroba wymagająca leczenia. Mają poczucie, że dzieci zostały całkowicie pochłonięte przez niebieskie światło telefonu lub laptopa. W tym wszystkim nie zastanawiają się jednak, jakie są przyczyny tego stanu rzeczy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są przyczyny częstego sięgania po elektronikę przez młodych ludzi. Sprawdź, jak dowiedzieć się, czy to faktycznie uzależnienie od internetu, siecioholizm. Kiedy internet to rozrywka i szansa na kontakt, a kiedy mogą pojawić się konsekwencje nadużywania tego medium?
Diagnoza jest podstawą wszelkiego typu pomocy dziecku, które trafia do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wiele się mówi ostatnio o nowym modelu diagnostycznym. Warto przyjrzeć się bliżej, jakie korzyści niesie szerokie zastosowanie diagnozy funkcjonalnej w poradnictwie. Czy dzięki wprowadzeniu nowego modelu badania dziecko otrzyma bardziej efektywną pomoc i wsparcie w dążeniu do optymalnego rozwoju? Czy poradnie psychologiczno-pedagogiczne będą musiały zmienić model diagnozowania w najbliższej przyszłości?
Okres przedszkolny to czas intensywnego rozwoju kompetencji społecznych, nauki rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji, nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że dyskryminacja ze względu na ubóstwo pojawia się w przedszkolu równie często, co na kolejnych etapach edukacji. Doświadczenie wykluczenia z powodu nierówności społecznych może być w tym okresie szczególnie znaczące dla rozwoju wewnętrznego. Psycholodzy nieustannie podkreślają, że ten etap jest kluczowy dla całego wychowania. <a >Jak może wyglądać ubóstwo a dyskryminacja w przedszkolu? Przeczytaj artykuł i skorzystaj ze scenariuszy zajęć ukierunkowanych na prewencję dyskryminacji ze względu na ubóstwo.
Długotrwałe doświadczenia dyskryminacji, bez względu na jej charakter, prowadzi do obciążenia emocjonalnego, które może spowodować zaburzenia natury psychicznej. Dotknięte rasizmem dziecko jest w grupie ryzyka rozwoju depresji, zaburzeń lękowych, trudności z zachowaniem, kłopotów edukacyjnych. Mogą pojawić się też zachowania opozycyjne, objawy stresu pourazowego i inne poważne trudności, których leczenie wymaga długofalowych oddziaływań. Właśnie dlatego kształtowanie tolerancji w przedszkolu powinni dotyczyć już najmłodszych dzieci. Przeczytaj artykuł i poprowadź zajęcia według scenariuszy zajęć ukierunkowanych na wykluczanie rasizmu w przedszkolu, prewencję dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne i narodowość wśród najmłodszych.
Świat bardzo dynamicznie przenosi się do sieci – dorośli pracują zdalnie, dzieci i nastolatki doświadczają trudów zdalnej nauki. Kontakty interpersonalne są zdecydowanie rzadsze. Dorastający uczniowie zmuszeni są do komunikowania się i współpracy za pośrednictwem internetu. Coraz częściej zdarza się, że cały świat ich relacji ogranicza się do kontaktów wirtualnych. Nauczyciele i rodzice zastanawiają się natomiast czy internet jako źródło kontaktów interpersonalnych to wróg czy sprzymierzeniec.
Dyrektor szkoły ma obowiązek zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę. Dotyczy to nie tylko zajęc prowadzonych na jej terenie, ale również w poza obiektami należącymi do danej jednostki. Obowiązywanie tej zasady nie zostało wyłączone na czas zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, a zatem – o bezpieczeństwo uczniów trzeba dbać także w czasie zdalnego nauczania. Jak dokonać tego podczas zdalnego wychowania fizycznego, kiedy uczniowie wykonują ćwiczenia w domu?
Już na etapie przedszkolnym dzieci z trudnościami rozwojowymi czy zdrowotnymi mogą doświadczyć wykluczenia – ze strony zarówno dorosłych, jak i rówieśników. Dodatkową trudnością jest to, że często nie są w stanie tego wyrazić, pokazać dorosłym – zwłaszcza, jeśli ich komunikacja odbywa się na poziomie niewerbalnym, jak w przypadku dzieci autystycznych czy z opóźnionym rozwojem mowy. W takiej sytuacji mogą pokazywać swoje emocje poprzez zachowanie – nasilając tym samym trudności w grupie i narażając się na jeszcze większą dyskryminację. Przeczytaj artykuł i skorzystaj ze scenariuszy zajęć mających na celu prewencję dyskryminacji ze względu na stan zdrowia.