Dzieci i młodzież, która przybyła do Polski w związku z wybuchem wojny w Ukrainie w roku szkolnym, 2022/2023 r. może od 1 września kontynuować naukę w polskich szkołach. Co ważne – utrzymano wiele szczególnych rozwiązań dotyczących ich kształcenia. To jednak nie wszystko, bo w nowelizacji rozporządzenia i ustawy niektóre przepisy zmieniono w ten sposób, aby ułatwić dyrektorom organizację pracy. Poznaj zasady organizacji i realizacji kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023.
Przyjmowanie i udzielanie innym konstruktywnych informacji zwrotnych to narzędzia niezbędne do rozwoju. Zarówno ucznia, jak i nauczyciela. Trudno jest naprawić pomyłki i błędy, modyfikować zachowanie, pracować nad relacjami, jeśli się o tym nie rozmawia. Jednak czasem sposób przekazania informacji z rozwijającego feedbacku zamienia ją w destruktywną krytykę. Jak tego uniknąć? Jak rozbudzać motywację uczniów poprzez umiejętne udzielanie informacji zwrotnych?
Nie ma już wątpliwości, że od 1 września 2022 r. będą obowiązywały nowe przepisy dotyczące awansu zawodowego. Mimo że o nowych regulacjach mówi się już od dawna, nadal budzą wiele wątpliwości, w szczególności wśród nauczycieli, którzy posiadają już stopień awansu zawodowego. W niniejszym artykule odpowiadamy na pytania dotyczące awansu nauczycieli kontraktowych na stopień nauczyciela mianowanego. Sprawdź, kto będzie realizował i ile potrwa staż na nauczyciela mianowanego od 1 września 2022 r.
Obowiązek zatrudnienia pedagoga specjalnego od 1 września 2022 r. dotyczy wszystkich przedszkoli i szkół, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50. Kto może zostać pedagogiem specjalnym? Które kwalifikacje pozwalają na bezterminowe zatrudnienie, a które tylko do końca roku szkolnego 2025/2026? Sprawdź szczegóły dotyczące zatrudniania nowego specjalisty w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych.
Obowiązek zatrudnienia specjalistów w liczbie określonej w ustawie budzi wiele wątpliwości. Tymczasem nowe wymogi muszą być spełniane już od 1 września 2022 r. Ilu specjalistów zatrudnić? Czy w każdym przedszkolu i szkole trzeba zatrudnić psychologa i pedagoga specjalnego? Które etaty wliczać do limitów? Czy zatrudnianie specjalistów w szkołach niepublicznych również podlega wytycznym? W artykule odpowiadamy na te oraz inne pytania dotyczące wdrożenia nowego standardu zatrudniania nauczycieli specjalistów.
Wejście w nową społeczność zawsze niesie ze sobą stres. Przeżył to każdy dorosły, który rozpoczynał nową pracę. Niezależnie od wieku, obawa przed brakiem akceptacji nowego otoczenia jest zupełnie naturalna. Dziecko, które dochodzi do nowej klasy ma absolutne prawo do poczucia dyskomfortu. Nie tak łatwo znaleźć dla siebie miejsce w grupie, która ma już swoją historię i proces integracji za sobą. Jak pomóc tym, którzy dołączają do zgranej już klasy? Sprawdź, jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie. Dowiedz się, jakie działania może podjąć wychowawca lub pedagog i psycholog szkolny, aby sprawić, że nowy kolega lub koleżanką spotkają się z postawą otwartości i dialogu.
Zdarza się, że nauczyciel pracujący w placówce nieferyjnej zostaje w trakcie roku przeniesiony (bez rozwiązywania stosunku pracy) do placówki feryjnej. Bywa również tak, że nauczyciel feryjny zaczyna prowadzić zajęcia w placówce nieferyjnej. Z taką sytuacją mamy do czynienia najczęściej w zespołach szkolno-przedszkolnych i szkołach podstawowych z oddziałami przedszkolnymi. Sęk w tym, że przeniesienie nauczyciela w trakcie roku do placówki, w której obowiązują inne zasady urlopowe sprawia problem z rozliczeniem jego urlopu. W artykule wyjaśniamy, jak rozliczać urlop w razie przejścia ze szkoły feryjnej i nieferyjnej oraz odwrotnie – z nieferyjnej do feryjnej.
Od 1 września w wielu przedszkolach i szkołach, w których dotąd nie zatrudniano psychologa szkolnego, taki nauczyciel będzie musiał zostać zatrudniony. Warto pamiętać, że jest to stosunkowo młode stanowisko nauczycielskie w polskiej szkole i niekiedy wciąż pojawiają się wątpliwości, czym w zasadzie powinien się on zajmować. Kim jest psycholog szkolny i czym się zajmuje? Na co powinien przygotować się absolwent psychologii, który po raz pierwszy w życiu podejmie pracę w szkole?
Spotkanie ucznia w czasie wakacji nie zawsze polega przywitaniu i wymianie uśmiechów. Bardzo często nauczyciele są świadkami zachowania, obok którego w czasie roku szkolnego nie przeszliby obojętnie. Jak powinni reagować na ryzykowane zachowania uczniów w czasie wakacji? Czy korzystanie z urlopu wypoczynkowego zwalnia ich z obowiązku podejmowania interwencji?
Nie chcę już czuć tego wszystkiego, wszystkim byłoby beze mnie lepiej, nikomu nie jestem potrzebny – aż strach pomyśleć, ile takich myśli kłębi się w nastoletnich głowach. Statystyki pokazują, że kilkanaście procent osób wśród młodzieży w wieku nastoletnim wyraża niezadowolenie ze swojego życia*. Wielomiesięczne oczekiwanie w kolejce do psychologa dziecięcego pokazuje, jak wiele z nich potrzebuje wsparcia i zatroszczenia się o zdrowie psychiczne. Niestety, liczba prób samobójczych pokazuje, że w wielu przypadkach zaburzenia psychiczne zaczyna się leczyć za późno. Każdy dorosły mający pod opieką dzieci i nastolatków powinien wiedzieć, jak zareagować, gdy dziecko ujawnia myśli rezygnacyjne lub samobójcze. Dobrze jest również umieć je rozróżnić. Co na temat myśli samobójczych oraz myśli rezygnacyjnych u dzieci i młodzieży powinien wiedzieć każdy nauczyciel? Jak reagować na wyraźnie artykułowane myśli rezygnacyjne i myśli samobójcze u nastolatków i jak rozmawiać o problemach?