Dzieci z zespołem Downa często ocenianie są przez pryzmat wielu stereotypów. Wiedza o ich rozwoju nie jest powszechna. Często mylny obraz budują błędne przekonania, zbyt duże uogólnienia. Każde z nich rozwija się inaczej, często ich możliwości są ograniczane przez innego rodzaju współwystępujące problemy. Dzieci z zespołem Downa (ZD) korzystają również z nauki w szkołach ogólnodostępnych. Dlatego tak istotne jest, by dobrze rozumieć ich potrzeby. W artykule przedstawiono najczęściej występujące problemy uczniów z ZD w szkole masowej. Autorka podpowiada, jak na etapie edukacji wczesnoszkolnej pracować nad spójnością i wzajemną akceptacją w klasie, do której uczęszcza dziecko z ZD.
Zgodnie z art. 75 ust. 2a Karty Nauczyciela, dyrektor szkoły zawiadamia rzecznika dyscyplinarnego o popełnieniu przez nauczyciela czynu naruszającego prawa i dobro dziecka. Ma na to 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o popełnieniu czynu. Tyle w teorii – a jak jest w praktyce? Czy każda skarga rodziców na nauczyciela prowadzi do postępowania dyscyplinarnego? Sprawdź, jakie kroki powinien podjąć dyrektor, gdy rodzic składa skargę na nauczyciela.
Koncentracja uwagi jest w szkole niezbędnym procesem poznawczym. Trudno przyswoić jakąkolwiek wiedzę, opanować nowe umiejętności, jeśli pojawiają się kłopoty w tym zakresie. Jednocześnie tak trudno jest zaakceptować fakt, że nie zawsze uczeń ma wpływ na poziom swojej koncentracji uwagi. Kłopoty w zakresie koncentracji uwagi mogą świadczyć o ADHD, depresji, zaburzeniach lękowych, PTSD i innych kłopotach zdrowia psychicznego. Jak zadbać o potrzeby uczniów z obniżonym poziomem koncentracji uwagi?
Ogólnopolskie badanie dobrostanu zawodowego nauczycieli przeprowadzone w 2023 pod kierownictwem dra Mateusza Paligi pokazało, że większość nauczycieli odczuwa swoje zaangażowanie w pracę, jako bardzo wysokie. To z kolei sprzyja wypaleniu zawodowemu. Wyniki badania wskazują, że wśród ogólnych objawów wypalenia zawodowego w tej grupie zawodowej dominuje wyczerpanie - aż 36,88 respondentów wskazało, że odczuwa je często. Dlaczego wypalenie zawodowe dotyka właśnie nauczycieli? W jaki sposób nauczyciele mogą chronić zdrowie psychiczne? Czy da się efektywnie przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, mają możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół. To, jak poradzi sobie uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej w dużej mierze zależy od stopnia jego niepełnosprawności i zasobów szkoły. Co robić, gdy społeczność szkolna nie jest w stanie odpowiednio wesprzeć ucznia w codziennym życiu i nauce? Jak o tym rozmawiać z rodzicami?
Samobójstwo to ogromny szok dla całej społeczności. To ogromny cios nie tylko dla najbliższych osoby, która targnęła się na życie. Gdy samobójstwo popełnia uczeń, dziecko czy nastolatek, całe środowisko przeżywa załamanie. W tym kryzysowym stanie pojawia się bezradność, szok, chęć zaprzeczenia temu, co się stało, silna złość, poczucie winy. W przestrzeni szkolnej rozbrzmiewają pytania. Czy ktoś wiedział o zamiarze? Gdzie byli rodzice? Dlaczego szkoła temu nie zapobiegła? Zachowanie samobójcze zachowanie samobójcze nie jest jednak wynikiem wyizolowanego zdarzenia, a całej konstelacji czynników, którym nie zawsze da się skutecznie zapobiec. Jak należy wspierać środowisko szkolne po tak trudnej sytuacji? W artykule wyjaśniamy, czym są działania postwencyjne w szkole po samobójczej śmierci ucznia.
Depresja to długotrwały, szkodliwy i poważny stan. Charakteryzuje się przede wszystkim nadmiernym obniżeniem nastroju, ale również innymi objawami psychicznymi, behawioralnymi i fizycznymi. Pojawienie się objawów depresyjnych zazwyczaj związane jest z aktualnie trudnymi przeżyciami. Dla dzieci i młodzieży jest to bardzo często stres związany ze szkołą: nadmierne wymagania, nasilona rywalizacja wśród uczniów, presja i przemoc rówieśnicza. Rozpoznanie depresji stawiane jest przez lekarza psychiatrę, który podejmuje decyzję o włączeniu odpowiedniego leczenia depresji. Często obok leczenia farmakologicznego zalecana jest również opieka psychologiczna lub psychoterapia. Odpowiednie zatroszczenie się o dziecko w szkole wspiera proces terapeutyczny, dzięki czemu powrót do zdrowia może nastąpić szybciej.
Dyrektor szkoły nie może zlekceważyć zgłoszenia rodzica dotyczącego podejrzenia naruszenia nietykalności cielesnej ucznia przez nauczyciela. W takim przypadku konieczne jest podjęcie działań wyjaśniających. Jeżeli dyrektor uzna, że zachodzi podejrzenie naruszenia nietykalności cielesnej dziecka, konieczne jest przeprowadzenie czynności wyjaśniających. W przypadku potwierdzenia, że mogło dojść do uchybienia godności zawodu nauczyciela, dyrektor składa zawiadomienie do rzecznika dyscyplinarnego. Dowiedz się jakie są konsekwencje naruszenia nietykalności cielesnej przez nauczyciela.
Niech rzuci kamieniem nauczyciel, który w swojej klasie nie miał nigdy „niegrzecznego dziecka”. W każdej szkole i klasie wcześniej czy później znajdą się dzieci, które swoim zachowaniem będą sprawiały problemy wychowawcze, będą silnie wpływały (zwykle negatywnie) na proces grupowy czy wręcz uniemożliwiały przeprowadzenie lekcji. Większość nauczycieli ma swoje sprawdzone metody na takie sytuacje, ale coraz częściej zdarza się, że i one zawodzą, a na „współczesne” dzieci po prostu nie będą działać. Self-Reg to metoda zarządzania stresem, którą stworzył kanadyjski psycholog Stuart Shanker. Dlaczego nawiązuję do stresu mówiąc o „niegrzecznych” dzieciach? Bo każde „niegrzeczne” dziecko, które spotkacie na swojej drodze jest w istocie rzeczy dzieckiem zestresowanym, przebodźcowanym, nieradzącym sobie ze swoimi problemami.
Z dniem 15 lutego 2024 roku poszerzony zostaje katalog osób, w odniesieniu do których dyrektorzy szkół i przedszkoli są zobowiązani przeprowadzić weryfikację pod kątem niekaralności oraz figurowania w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Sprawdź, które osoby zatrudnione w placówkach oświatowych oraz mające styczność z dziećmi muszą spełniać warunek niekaralności. Dowiedz się, jakich dokładnie przestępstw dotyczą nowe zasady weryfikowania niekaralności osób pracujących z małoletnimi.