Pytanie: W klasie uczy się dwoje uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, dla których – zgodnie ze wskazaniem poradni psychologiczno-pedagogicznej – przydzielono nauczyciela wspomagającego w wymiarze 20 godzin tygodniowo. W trakcie roku szkolnego jedno z dzieci rozpoczęło realizację nauczania indywidualnego w domu. W związku z tym organ prowadzący zmniejszył liczbę godzin nauczyciela wspomagającego z 20 do 13. Czy takie działanie jest zgodne z prawem?
Pytanie: Nauczyciel kontraktowy odbywa staż na stopień nauczyciela mianowanego w wymiarze 9 miesięcy (stare zasady). Nauczyciel złożył wniosek o przedłużenie stażu – w uzasadnieniu wskazał częste, krótkie zwolnienia lekarskie oraz problemy osobiste. Czy przedłużenie stażu na wniosek nauczyciela jest możliwe? Czy dyrektor może przedłużyć staż? Czy istnieje obecnie inna możliwość?
Pytanie: Uczeń przystępujący w tym roku do egzaminu maturalnego złożył na początku września zaświadczenie lekarskie potwierdzające chorobę przewlekłą wraz z wnioskiem o wydłużenie czasu na egzaminie. Czy szkoła może nie uznać tego zaświadczenia i odmówić dostosowania warunków egzaminacyjnych?
Pytanie: Do klasy I w szkole podstawowej uczęszcza dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu. Zatrudniono nauczyciela współorganizującego. Do tej samej klasy uczęszcza też drugie dziecko z orzeczeniem, ale bez wskazania w orzeczeniu potrzeby zatrudnienia nauczyciela współorganizującego. Czy dyrektor szkoły może wymagać od nauczyciela współorganizującego pomocy obu uczniom, w takim samym zakresie?