Pytanie: W opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) poradnia psychologiczno-pedagogiczna nie wskazała jednoznacznie, że dziecko ma realizować zajęcia indywidualnie. Czy to oznacza, że należy realizować je w grupie?
Pytanie: W ubiegłym roku toczyła się dyskusja o ustanowieniu wigilii dniem wolnym od pracy. Czy te przepisy weszły lub wejdą w życie? Czy wigilia w 2025 roku jest dniem wolnym od pracy? Czy dyrektor szkoły może zobowiązać nauczycieli do pracy w wigilię 24 grudnia 2025 r.?
Pytanie: Wychowawca poinformował rodziców ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (zaburzenia ze spektrum autyzmu), że dziecko ze względu na złe zachowanie nie otrzyma promocji do III klasy szkoły podstawowej. Taką samą informację przekazał radzie pedagogicznej. Czy miał do tego prawo?
Pytanie: Z rozporządzenia wynika, że szkoła ma na opracowanie WOPFU i IPET 30 dni od dostarczenia orzeczenia. Czy termin ten jest liczony w dniach roboczych czy dniach kalendarzowych? Czy ma znaczenie data wydania dokumentu przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną?
Pytanie: Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego korzysta z pomocy psychologa prywatnie. Rodzice ucznia zaproponowali spotkanie wychowawcy i szkolnego zespołu nauczycieli i specjalistów z terapeutą, do którego chodzi dziecko. Na jakiej podstawie może się odbyć lub nie takie spotkanie? Czy szkoła może rozmawiać na temat ucznia, jego zachowania, trudności z osobami z zewnątrz?
Pytanie: Czy nauczyciel wspomagający, bez wykształcenia do nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego może oceniać sprawdziany ucznia z orzeczeniem? Jak rozumieć w tym kontekście zadanie „prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz realizowanie wspólnie wraz z nimi zintegrowanych działań i zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym”?
Pytanie: W IV klasie szkoły podstawowej jest uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na zespół Aspergera, w zawiązku z czym dyrektor zatrudnił pomoc nauczyciela. Uczeń jednak nie wymaga stałej asysty, miewa jedynie okresowe trudne zachowania. Czy w związku z tym zatrudniona pomoc nauczyciela może pomagać innym uczniom wymagającym wsparcia?