
Od kilku lat media bombardują doniesieniami o eskalacji przemocy w szkołach. Najbardziej elektryzują opinię publiczną informacje o aktach przemocy seksualnej. Czy zdajesz sobie sprawę, że do przemocy seksualnej dochodzi niemal w każdej szkole? Przeczytaj, jak ją rozpoznać i jak jej przeciwdziałać.

Rozmawiając ze znajomymi, zdarza Ci się zapewne usłyszeć, że uskarżają się na depresję. Termin depresja jest odmieniany przez wszystkie przypadki, podobnie jak termin stres. Depresja wydaje się być w ostatnich latach często występującym zjawiskiem. Czy dotyczy wyłącznie dorosłych, czy na depresję mogą cierpieć również małe dzieci i nastolatki? Czy wiesz, że w każdej klasie średnio dwoje dzieci cierpi na tę chorobę?

Do gabinetu psychologów dziecięcych coraz częściej trafiają rodzice zaniepokojeni tym, jak ich dziecko się odżywia. Obserwują wycofanie córki czy syna z jedzenia wspólnie z rodziną, nasilające się ograniczenia ilości jedzenia, dążenie do odchudzania się, wykonywania ćwiczeń, odrzucania różnych produktów. Martwią się tym, ile czasu ich dziecko spędza na przyglądaniu się własnemu ciału, ważeniu, porównywaniu się do kolegów. Niepokój budzą sytuacje, w których dziecko odmawia jedzenia lub zjada je po kryjomu w dużych ilościach.

Pamiętasz sytuację, kiedy wiesz, że masz do zrobienia coś ważnego, a zmęczenie zniechęca cię do działania albo sytuację, gdy idąc na lekcję spotykasz na korytarzu szkoły koleżankę i rozmawiacie o czymś śmiesznym, co bardzo cię rozbawia? W pierwszym przypadku potrzebujesz podnieść poziom energii żeby zacząć działanie, w drugim musisz umieć wyciszyć się tzn. obniżyć poziom energii, żeby zacząć prowadzić lekcję. To umiejętność samoregulacji powoduje, że w tych dwóch sytuacjach potrafisz zachować się odpowiednio. Jak dzięki samoregulacji pomóc sobie i swoim uczniom – tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Czy sukces edukacyjny zależy wyłącznie od nauki zgodnej z preferowanym stylem uczenia się? Poznaj fakty i mity związane z tym tematem. Przyjrzyjmy się, jak wykorzystujemy ulubione style uczenia się w połączeniu z naszą inteligencją, osobowością i środowiskiem, w którym przebywamy.

We wszystkich szkołach są uczniowie, którzy sprawiają problemy wychowawcze. Znaczny odsetek problemów w tym zakresie wiąże się z zaburzonymi zachowaniami i reakcjami emocjonalnymi występującymi zarówno podczas lekcji, jak również na przerwach i na zajęciach pozalekcyjnych. Co należy rozumieć przez pojęcie zaburzeń emocji i zachowania, jaki zakres zachowań wpisuje się w to zjawisko i pomóc uczniom odnaleźć się w rzeczywistości szkolnej?

Rozstanie rodziców prócz emocjonalnego ciężaru jakie za sobą niesie ma również bezpośredni wpływ na sytuację dziecka w kwestiach czysto formalnych jak np. odbiór ze szkoły czy przedszkola. Dlatego, prócz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, które placówka oświatowa zobowiązana jest zapewnić, należy zwrócić uwagę na to, jakie dodatkowe obowiązki ciążą na nauczycielach dziecka rozwiedzionych rodziców, w codziennym funkcjonowaniu podopiecznego w szkole czy przedszkolu.

Problem zbyt ciężkich plecaków wraca jak bumerang. Wielu rodziców zwraca uwagę na to, że dzieci muszą przynosić do szkoły zeszyty i podręczniki, za brak których są karani, zaś w praktyce zdarza się, że nie korzystają z nich w czasie lekcji. Zwracają uwagę, że rekomendowany ciężar szkolnego plecaka nie powinien przekraczać 10-12,5% masy ciała dziecka i żądają ważenia plecaków w szkole. Ekspert odpowiada, czy istnieją przepisy nakładające obowiązek ważenia tornistrów.

Rodzice dzieci i uczniów często składają w przedszkolach i szkołach różnego rodzaju upoważnienia dla innych osób. Najczęściej są to zgody na odbiór dziecka, uczestniczenie w zebraniu czy udzielanie informacji o zachowaniu czy ocenach. Trzeba jednak pamiętać, że zakres takich upoważnień jest ograniczony. W szczególności zaś nie można przekazać tzw. sporządzonego u notariusza pełnomocnictwa do sprawowania opieki nad dzieckiem. Osoba niebędąca rodzicem bądź opiekunem prawnym nie może zostać upoważniona do podejmowania wszelkich decyzji w sprawie dziecka. Sprawdź szczegóły dotyczące postępowania z pełnomocnictwem notarialnym do opieki nad dzieckiem.

Opracowywany corocznie program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego musi uwzględniać udział rodziców w procesie doradczym, w szczególności organizację spotkań z nimi. Przedstawiamy zakres współpracy doradcy zawodowego z rodzicami oraz przykłady działań.

Ważne jest, aby doradca wspierał młodego człowieka w rozpoznawaniu swoich zasobów, diagnozował potencjał efektywnego uczenia się, określił preferowane metody zapamiętywania, ale także pobudzał i inspirował do podejmowania nowych wyzwań, również w obszarze zainteresowań.

Spadochroniarz to jedno z najbardziej popularnych i nieprzyjemnych określeń, które słyszą o sobie dzieci powtarzające klasę. Wśród rówieśników często funkcjonuje na ich temat ogrom stereotypowych przekonań. Jak bywają postrzegani są uczniowie, którzy trafiają znów do tej samej klasy? Jako mniej inteligentni, zaniedbani, pochodzący z patologicznych środowisk. Trudno o bardziej krzywdzący obraz. Repetujący klasę jest ogromnie narażony na stygmatyzację i wykluczenie z grupy rówieśniczej. Dowiedz się, jak chronić uczniów powtarzających klasę przed wykluczeniem.

Współczesna edukacja nie ogranicza się jedynie do przekazywania wiedzy. To również proces kształtowania postaw, relacji i umiejętności społecznych. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest zrozumienie, jak uczniowie czują się w swoim środowisku edukacyjnym. diagnozująca sytuację w klasie to doskonałe narzędzie, które pozwala na zgłębienie tego zagadnienia. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jakie korzyści daje przeprowadzenie ankiety dotyczącej sytuacji w klasie. Ekspertka wyjaśnia także, jak skonstruować ankietę i jakie działania podjąć po uzyskaniu opinii uczniów.

Bycie wychowawcą klasy oznacza konieczność funkcjonowania w różnych rolach. Jak pogodzić działania wymuszone przepisami z pozytywnym wychowaniem? Artykuł omawia różnorodne role, które pełni wychowawca klasy, podkreślając ich znaczenie w procesie edukacji i wychowania uczniów. Zwraca uwagę na autentyczność, kompetencje i umiejętności niezbędne dla skutecznego wychowawcy, jednocześnie podkreślając wyzwania i możliwości związane z pełnieniem tych ról w praktyce szkolnej. Dowiedz się, jakie role w szkole odgrywa wychowawca w środowisku klasowym.

Wiele mówi się o kryzysie psychicznym polskiej młodzieży. Poradnie pękają w szwach. Trudno znaleźć miejsce u psychologa, nie mówiąc już o psychoterapeucie dzieci i młodzieży lub psychiatrze. Słowo „depresja” przestaje być tematem tabu. Coraz więcej osób publicznie przyznaje się do trudnych doświadczeń emocjonalnych, epizodów depresji, leczenia i terapii. Coraz częściej mówi się o niej w kontekście dzieci i młodzieży. Jednak nadal wiedza o tym, jak przebiega depresja u dzieci i młodzieży, nie jest powszechna. Wciąż pokutuje obraz pełen przygnębienia i smutku, choć jest zdecydowanie niepełny. Często o w dzieciach z depresją widzi się tzw. trudne dzieci. Przypisując im odpowiedzialność za to, jak funkcjonują, nie chorobie. Sprawdź, kiedy zaburzenia nastroju powinny bardzo niepokoić i o podejrzeniach należy zawiadomić rodziców. Dowiedz się, jak może przebiegać depresja u dzieci u młodzieży, którym przyklejono łatkę „niegrzecznych".

Rozpoznanie nieprawidłowo kształtującej się osobowości u nastolatka może budzić niepokój w otoczeniu. Jednocześnie jednak, wiele trudności psychicznych społeczeństwo rozumie już lepiej i powoli zdejmuje z nich ciężar tabu. Jeśli chodzi o trudności w zakresie kształtowania się osobowości, nadal często nie do końca wiadomo o co chodzi. Jak się zachować? Jak wesprzeć nastolatka, który przejawia takie cechy?

Wydawać by się mogło, że wszyscy uczniowie z niecierpliwością wyczekują ferii zimowych. Większość z nich ostatnie dni przed zimowym wypoczynkiem nie może się skupić, Pojawiają się plany na wyjazdy, spotkania, beztroskie popołudnia i długie wieczory. Nie można jednak zapomnieć o tych dzieciach, dla których szkoła to jedyne bezpieczne miejsce. Wolne od agresji dorosłych, dające możliwość kontaktu z rówieśnikami. Czym będą dwa tygodnie bez kontaktu z nauczycielami i psychologiem? W artykule wskazano, co zrobić, aby zapewnić, choć minimalne, wsparcie dla uczniów w czasie ferii zimowych, kiedy nie będzie możliwe udzielanie bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wiele mówi się o kryzysie psychicznym polskiej młodzieży. Poradnie pękają w szwach. Trudno znaleźć miejsce u psychologa, nie mówiąc już o psychoterapeucie dzieci i młodzieży lub psychiatrze. Słowo „depresja” przestaje być tematem tabu. Coraz więcej osób publicznie przyznaje się do trudnych doświadczeń emocjonalnych, epizodów depresji, leczenia i terapii. Coraz częściej mówi się o niej w kontekście dzieci i młodzieży. Jednak nadal wiedza o tym, jak przebiega depresja u dzieci i młodzieży, nie jest powszechna. Wciąż pokutuje obraz pełen przygnębienia i smutku, choć jest zdecydowanie niepełny. Często o w dzieciach z depresją widzi się tzw. trudne dzieci. Przypisując im odpowiedzialność za to, jak funkcjonują, nie chorobie. Sprawdź, kiedy zaburzenia nastroju powinny bardzo niepokoić i o podejrzeniach należy zawiadomić rodziców. Dowiedz się, jak może przebiegać depresja u dzieci u młodzieży, którym przyklejono łatkę „niegrzecznych".

Rozpoznanie nieprawidłowo kształtującej się osobowości u nastolatka może budzić niepokój w otoczeniu. Jednocześnie jednak, wiele trudności psychicznych społeczeństwo rozumie już lepiej i powoli zdejmuje z nich ciężar tabu. Jeśli chodzi o trudności w zakresie kształtowania się osobowości, nadal często nie do końca wiadomo o co chodzi. Jak się zachować? Jak wesprzeć nastolatka, który przejawia takie cechy?

Wydawać by się mogło, że wszyscy uczniowie z niecierpliwością wyczekują ferii zimowych. Większość z nich ostatnie dni przed zimowym wypoczynkiem nie może się skupić, Pojawiają się plany na wyjazdy, spotkania, beztroskie popołudnia i długie wieczory. Nie można jednak zapomnieć o tych dzieciach, dla których szkoła to jedyne bezpieczne miejsce. Wolne od agresji dorosłych, dające możliwość kontaktu z rówieśnikami. Czym będą dwa tygodnie bez kontaktu z nauczycielami i psychologiem? W artykule wskazano, co zrobić, aby zapewnić, choć minimalne, wsparcie dla uczniów w czasie ferii zimowych, kiedy nie będzie możliwe udzielanie bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Agresywny, wulgarny, nieprzystosowany – tak często określa się zachowanie uczniów z zespołem Aspergera. Wobec takich uczniów podejmuje się różnego rodzaju oddziaływania, jednak nie zawsze dają one oczekiwane rezultaty. Jeżeli nieporządne zachowania nasilają się, zaniepokojeni rodzice pozostałych żądają usunięcia agresora ze szkoły. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor? Czy przeniesienie ucznia z zespołem Aspergera z powodu agresji jest możliwe? Z artykułu dowiesz się, kiedy zaburzenia związane z ZA mogą stać się podstawą do złożenia wniosku o zmianę szkoły dla dziecka.

Zdarzają się w szkolnym życiu momenty całkowitej bezradności. Kiedy nie wiadomo, co robić, jak to robić i czy w ogóle jakakolwiek reakcja ma sens. Często do takiego rodzaju „ściany” nauczyciele i inni pracownicy szkoły dochodzą w relacji z dzieckiem autoagresywnym. Karzącym fizycznie samego siebie, niemal codziennie, bez zahamowania, pogrążonym w świecie bólu. Wbrew pozorom, problem samookaleczania u dzieci nie jest rzadkim zjawiskiem. Nie zawsze bowiem przejawy autodestrukcyjnych zachowań u malucha są widoczne na pierwszy rzut oka.

Bicie, gryzienie, kopanie, rzucanie przedmiotami – sytuacje zagrażające bezpieczeństwu w przedszkolu. Dziecko agresywne bezwzględnie trzeba objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Trzeba także podjąć działania wspierające rodziców i nauczycieli, współpracować z poradnią. Jednak jak radzić sobie na co dzień? Jak na agresję w świetle prawa może reagować dyrektor? Czy można zatrudnić nauczyciela wspomagającego? Może w zajęciach powinien uczestniczyć rodzic? A może odmówić dziecku możliwości udziału w zajęciach? Jakie powinny być rady dla rodziców, którzy zdają się nie uświadamiać sobie, czym jest agresja ich dziecka?