Trudno nie zauważyć kryzysu emocjonalnego, jaki panuje wśród polskiej młodzieży. Każdego dnia pracownicy Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 odbierają około 300 telefonów, z czego wiele dotyczy kłopotów natury psychicznej, przemocy, mechanizmów wykluczenia. Przeciążone trudnościami dzieci szukają pomocy u osób zupełnie neutralnych, niezwiązanych z ich środowiskami. Skąd taki krach?
Jedną z największych obaw nauczycieli i rodziców współczesnych nastolatków jest możliwość ich kontaktu z narkotykami. Odkąd w 2008 roku pojawiły się w Polsce dopalacze lęk się jedynie wzmógł – nikt nie wie, o jakie właściwie dokładnie substancje chodzi, lekarze i rodzice czują się bezradni nie mając narzędzi, by wykryć w badaniu obecność mało znanego narkotyku. Jak rozmawiać z młodzieżą o narkotykach, aby nie była to kolejna nudna pogadanka, ale faktyczne okazanie zainteresowania?
Świat nastolatka jest przepełniony pokusami – pojawiają się zachęty ze strony otoczenia, by spróbować wielu ,,dorosłych” sposobów na obniżenie napięcia, rozluźnienie. W ręku kilkunastoletnich uczniów pojawiają się papierosy – w formie ,,analogowej” lub elektronicznej. Jak zabrać się za ten społeczny problem? Jak rozmawiać z młodymi ludźmi, by wesprzeć ich w trudnej sytuacji, gdy staną przed rówieśnikiem proponującym ,,bucha”?
Asertywność to w niezwykle pożądana kompetencja miękka. Wierzymy, że jeśli dziecko będzie ją miało w swoich zasobach, to poradzi sobie z wieloma trudnymi sytuacjami – odmówi narkotyków, podziękuje stanowczo za alkohol, nie pozwoli na przemoc. I mamy rację – asertywność daje moc i pomaga się chronić. A co jeśli kompetentny dziesięciolatek powie ,,nie”, gdy poprosimy go o pokazanie zeszytu z pracą domową?
Życie z alergią pokarmową stanowi dla dzieci i ich rodziców źródło ogromnego stresu. Jednym z najważniejszych zadań przedszkola do którego uczęszcza mały alergik jest zapewnienie bezpiecznego wyżywienia przy jednoczesnym zagwarantowaniu dziecku pełnego uczestnictwa w życiu grupy. Aby było to możliwe, konieczne jest zdobywanie wiedzy na temat alergii, jej objawów i skutków, nie tylko wśród rodziców i pracowników kuchni, ale także wśród nauczycieli.
Emocje mogą zawładnąć człowiekiem, wyłączyć zanim jeszcze pomyśli, ponieważ to nieodłączny składnik ludzkiej natury. Człowiek inteligentny emocjonalnie potrafi rozpoznać swoje uczucia, produktywnie kierować nimi i wyrażać je. Dziecko nie posiada umiejętności panowania nad emocjami i potrzebuje pomocy dorosłych w ich oswajaniu. Dowiedz się, jak rozmawiać z dziećmi o emocjach i jak pomóc im oraz rodzicom w ich okiełznaniu.
Wielu nauczycieli przedszkoli oraz wychowawców klas, którzy w tym roku pożegnają się z dziećmi rozpoczynającymi kolejny etap edukacyjny planuje przygotowanie pamiątek dla swoich podopiecznych. Zwykle są to pamiątkowe albumy czy tablo ze zdjęciami uczniów i nauczycieli. Czy zrealizowanie takiego pomysłu wymaga uzyskania zgody rodziców na przetwarzanie danych osobowych?
Świat bardzo dynamicznie przenosi się do sieci – dorośli pracują zdalnie, dzieci i nastolatki doświadczają trudów zdalnej nauki. Kontakty interpersonalne są zdecydowanie rzadsze. Dorastający uczniowie zmuszeni są do komunikowania się i współpracy za pośrednictwem internetu. Coraz częściej zdarza się, że cały świat ich relacji ogranicza się do kontaktów wirtualnych. Nauczyciele i rodzice zastanawiają się natomiast czy internet jako źródło kontaktów interpersonalnych to wróg czy sprzymierzeniec.
Coraz częściej się zdarza, że rodzice roztaczają nad swoimi dziećmi parasol ochronny. Wyręczają je, poprawiają, pouczają, decydują za nie i notoryczne uniemożliwiają podejmowanie samodzielnych decyzji. W czasie pandemii, kiedy dzieci uczą się zdalnie zachowanie to się nasila. Nadopiekuńczy rodzice nie są świadomi, że swoją postawą nie ułatwiają dziecku funkcjonowania, ale zaburzają jego prawidłowy rozwój. W artykule przedstawiono wskazówki jak sobie radzić z nadopiekuńczymi rodzicami w szkole, jak z nimi współpracować oraz jakie ustalenia zawrzeć.
Włączenie uczniów pochodzących z Ukrainy do edukacji w polskiej szkole jest wyzwaniem dla wychowawcy, nauczycieli oraz uczniów. Można się jednak odpowiednio przygotować i osiągnąć sukces. Integrację z dziećmi cudzoziemskimi u można podzielić na cztery etapy. Najbardziej warto skupić się na etapie drugim, czyli integracji nowego ucznia z klasą. Integracja to najważniejszy etap, ponieważ komfort psychiczny dziecka i nawiązanie dobrych relacji z rówieśnikami, stworzy sprzyjającą atmosferę do osiągania sukcesów edukacyjnych. Dowiedz się, jak zadbać o integrację i przygotowanie do kształcenia dzieci cudzoziemskich w szkole.
Mijają kolejne dni nauczania zdalnego. Z tygodnia na tydzień jesteśmy informowani o tym, że uczniowie nadal pozostaną w domach i nikt nie potrafi przewidzieć, kiedy sytuacja ulegnie zmianie. Dzisiaj ważniejsze od realizowania podstawy programowej wydaje się zapewnienie uczniom wsparcia emocjonalnego i zapewnienia, że mimo iż pozostają w izolacji, nadal tworzą zespół klasowy.
Prawo oświatowe mówi wprost, że nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej szkoły, ale nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy. A co, jeżeli katecheta uczy też innego przedmiotu? Czy przez wychowawcę klasy należy rozumieć również opiekuna oddziału w przedszkolu? Okazuje się, że zakaz powierzania katechecie funkcji wychowawcy klasy nie jest bezwzględny. Sprawdź, kiedy nauczyciel religii będzie mógł zostać wychowawcą klasy.
Problemy z zachowaniem to temat nieustannych rozmyślań nauczycieli, psychologów, pedagogów, rodziców. Nauczyciele się skarżą: on jest taki krnąbrny, ma wszystko w nosie, nic mu się nie chce. Źle wychowany, niegrzeczny, wchodzi innym na głowę. Zna szkolne reguły, ale je łamie, dezorganizuje pracę w klasie. Nic na niego nie działa. Lub na nią. Przecież kłopot nie dotyczy tylko chłopców. Choć statystki pokazują, że dziewczynki są diagnozowane pod kątem zaburzeń zachowania zdecydowanie rzadziej. W artykule wyjaśniamy, czym są zaburzenia zachowania, jakie mogą być ich przyczyny. Udzielamy również wskazówek, na czym opierać budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym i rodzinnym.
Szkoła ma obowiązek udzielenia pomocy uczennicom spodziewającym się dziecka. Nie tylko tym realizującym obowiązek szkolny, ale również pełnoletnim. Niebagatelną rolę w pomocy i wsparciu uczennicy ma do spełnienia wychowawca klasy. Zapoznaj się z obowiązującymi przepisami i dowiedz się, jakie prawa przysługują nastolatce w ciąży. Na portalu znajdziesz również praktyczne procedury postępowania w przypadku ciąży uczennicy.
Każdą zmianę i postęp w życiu dobrze jest poprzedzić diagnozą obecnego stanu. Jeśli nie wiemy co nam dolega, trudno jest dobrać leki i znaleźć sposób na wyjście z kryzysu. Podobnie dzieje się w gabinecie psychologa szkolnego. Każda praca nad problemem zaczyna się od nazwania tego problemu. Wydobycie na światło dzienne skłębionych, często przez lata, emocji, myśli czy schematów działań, to trudny i długotrwały proces. W artykule omówiono dwa autorskie narzędzia pracy psychologa szkolnego, które mogą usprawnić jego przebieg. Warto korzystać z nich nie tylko w czasie rozmowy interwencyjnej, ale również podczas rozmowy wspierająco-motywującej.
Problemy z zachowaniem to temat nieustannych rozmyślań nauczycieli, psychologów, pedagogów, rodziców. Nauczyciele się skarżą: on jest taki krnąbrny, ma wszystko w nosie, nic mu się nie chce. Źle wychowany, niegrzeczny, wchodzi innym na głowę. Zna szkolne reguły, ale je łamie, dezorganizuje pracę w klasie. Nic na niego nie działa. Lub na nią. Przecież kłopot nie dotyczy tylko chłopców. Choć statystki pokazują, że dziewczynki są diagnozowane pod kątem zaburzeń zachowania zdecydowanie rzadziej. W artykule wyjaśniamy, czym są zaburzenia zachowania, jakie mogą być ich przyczyny. Udzielamy również wskazówek, na czym opierać budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym i rodzinnym.
Szkoła ma obowiązek udzielenia pomocy uczennicom spodziewającym się dziecka. Nie tylko tym realizującym obowiązek szkolny, ale również pełnoletnim. Niebagatelną rolę w pomocy i wsparciu uczennicy ma do spełnienia wychowawca klasy. Zapoznaj się z obowiązującymi przepisami i dowiedz się, jakie prawa przysługują nastolatce w ciąży. Na portalu znajdziesz również praktyczne procedury postępowania w przypadku ciąży uczennicy.
Każdą zmianę i postęp w życiu dobrze jest poprzedzić diagnozą obecnego stanu. Jeśli nie wiemy co nam dolega, trudno jest dobrać leki i znaleźć sposób na wyjście z kryzysu. Podobnie dzieje się w gabinecie psychologa szkolnego. Każda praca nad problemem zaczyna się od nazwania tego problemu. Wydobycie na światło dzienne skłębionych, często przez lata, emocji, myśli czy schematów działań, to trudny i długotrwały proces. W artykule omówiono dwa autorskie narzędzia pracy psychologa szkolnego, które mogą usprawnić jego przebieg. Warto korzystać z nich nie tylko w czasie rozmowy interwencyjnej, ale również podczas rozmowy wspierająco-motywującej.
Praca kuratora s ądowego stanowi jedną z możliwości oddziaływania na sytuację rodzin w środowisku pozainstytucjonalnym. Czynności kuratora sądowego polegają nie tylko na samym kontakcie z nadzorowanymi, ale również na współpracy z innymi placówkami i instytucjami, które stanowią ogniwa systemu wsparcia rodziny – w tym także ze szkołami. Sprawdź, na czym polega praca kuratora, jakich informacji należy mu udzielać oraz dowiedz się, czy szkoła może egzekwować od niego realizację przewidzianych w ustawie zadań.
Problem wciąż nie jest dostatecznie często podnoszony w szkole. Częściowo wynika to z lęku przed samym zjawiskiem narkomanii, a częściowo z pokutujących od lat stereotypów. Właśnie dlatego odkrycie, że uczeń bierze jest ogromnym zaskoczeniem dla nauczycieli. Dowiedz się, jakie działania podjąć w stosunku do ucznia zażywającego narkotyki i skorzystaj ze wskazówek – jak rozmawiać z uczniem i jego rodzicami.
O tym, jak pomóc uczniowi pierwszej klasy mierzącemu się z trudnościami w funkcjonowaniu w szkole nie może decydować jednie pedagog szkolny lub wychowawca. Aby zapewnić uczniowi odpowiednią pomoc konieczna jest współpraca wielu osób oraz odpowiednie ustalenia poczynione przez dyrektora szkoły. Jakie kroki należy podjąć?