Nie dam rady. Nie wstaję, nie mam siły tam iść. Czuję, że zaraz zwymiotuję, niech mnie tylko nie bierze do odpowiedzi. Będą na mnie wszyscy patrzeć. Czuję, że mnie tu nie chcą. Na samą myśl o szkole boli mnie brzuch i jest nie dobrze. Tak mogą brzmieć wypowiedzi dzieci i nastolatków, które zmagają się z zaburzeniami lękowymi. Trzeba bowiem pamiętać, że fobia szkolna w klasyfikacji medycznej nie jest odrębną kategorią, chociaż towarzyszący jej zespół objawów jest podobny do fobii społecznej. Czym jest fobia szkolna, jak wygląda w rzeczywistości, z jakimi problemami mierzą się uczniowie? Lęk dziecka przed szkołą został opisany w odniesieniu do starszych uczniów – nastolatków.
Fobia szkolna w klasyfikacji medycznej nie jest odrębną kategorią, natomiast specjaliści od lat obserwują zespół objawów podobny do fobii społecznej, który można w ten sposób określić. Często charakterystyczne, lękowe objawy nastolatków są bagatelizowane przez otoczenie. Wymyśla, przesadza, jest nadwrażliwy – młodzi ludzie słyszą o sobie niesprawiedliwe określenia. Dla dorosłych lęk związany ze szkołą bywa niezrozumiały. Tak łatwo jest zapomnieć swój dawny ból brzucha przed trudną klasówką czy poczucie niepokoju, że zostanie się wyśmianym na forum klasy. Być może powrót choć na chwilę do dawnych, własnych wspomnień pomógłby zrozumieć młode pokolenie? Zarówno rodzice, jak i nauczyciele muszą zrozumieć, że lęk szkolny to nie wytłumaczenie dla lenistwa, ale prawdziwy problem, z którym młody człowiek ma prawo sobie nie radzić.
Fobia szkolna to forma fobii społecznej, której charakterystyczną cechą jest silny lęk przeżywany w kontaktach z innymi. Osoby, które zmagają się z fobiami opowiadają o poczuciu bezradności, ogromnym napięciu i panice, która towarzyszy im w zetknięciu ze źródłem lęku. Dla uczniów takim miejscem może być szkoła. To w jej kontekście mogą czuć paraliżujący lęk i kompletną niemoc w spełnieniu codziennych, zwykłych zadań czy dbaniu o zadowalające wyniki w nauce.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Co to jest fobia szkolna?
- Skąd bierze się fobia szkolna, jakie są czynniki ryzyka?
- Gdzie skierować ucznia, który wykazuje objawy fobii szkolnej
Przeczytaj również:
Pozostało jeszcze 78% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.