Nauczyciel wspomagający pełni szczególną rolę w pracy z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zdarza się, że w przypadku nieobecności tych uczniów nauczycielom przydzielane są inne zadania – nie zawsze jednak odbywa się to w prawidłowy sposób. W artykule wyjaśniamy, czy dopuszczalne jest przeniesienie nauczyciela wspomagającego do pracy w świetlicy na czas nieobecności ucznia. Sprawdź, kiedy nauczyciel współorganizujący musi wyrazić zgodę na zmiany.
Wielu uczniów w spektrum autyzmu podejmuje naukę w szkołach kształcących w zawodzie. Pojawia się wówczas pytanie – czy w czasie praktycznej nauki zawodu również powinien towarzyszyć im nauczyciel wspomagający? Sprawdź, jak kwestię tę regulują przepisy i dowiedz się, jakie są obowiązki szkoły w związku z organizacją praktycznej nauki zawodu.
W wielu przedszkolach i szkołach tzw. nauczycieli wspomagających zatrudnia się wyłącznie na czas określony, w związku z zaistnieniem potrzeby wynikającej z organizacji nauczania. Wydaje się to zrozumiałe, ponieważ w sytuacji, gdy w placówce nie będzie uczyło się dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, zatrudnienie nauczyciela współorganizującego nie będzie już obowiązkowe. Trzeba jednak pamiętać, że okres zatrudnienia nauczyciela na czas określony jest limitowany, a po jego przekroczeniu umowa z mocy prawa przekształci się w zawartą na czas nieokreślony.
Przepisy zobowiązują dyrektora szkoły do realizowania zadań związanych z nadzorem pedagogicznym m.in. poprzez obserwowanie prowadzonych przez nauczycieli zajęć. Jednocześnie jednak, nie określają, w jakim terminie od przeprowadzonej obserwacji dyrektor powinien omówić je z nauczycielem. Czy to oznacza, że omówienie obserwowanej lekcji nie jest obowiązkowe? Choć nie wynika to wprost z przepisów, dyrektor powinien omówić z nauczycielem swoje spostrzeżenia i wnioski. Sprawdź dlaczego.
Bardzo często jednym z kluczowych zaleceń zawartych w opinii o potrzebie kształcenia specjalnego, oprócz asysty nauczyciela wspomagającego, jest zalecenie jest realizowania wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do pięciu osób. Wówczas rodzi się pytanie – czy podczas tych zajęć prowadzonych przez „przedmiotowca” ucznia powinien wspierać również nauczyciel wspomagający?
Od poniedziałku kolejna grupa uczniów będzie uczyła się z domu. Wprowadzenie nauki zdalnej kardynalnie zmieni ich życie, tak jak wcześniej zmieniło się życie starszych dzieci i nastolatków. Niektórzy odnajdują się w nauce online, innych ta sytuacja przytłacza. Ten okres jest szczególnie trudny dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy potrzebują zupełnie innego rodzaju wsparcia ze strony nauczycieli wspomagających, a jednocześnie – potrzebują go bardziej niż na co dzień.
Nauczyciel od stycznia 2022 roku zarobki nauczyciela nie mogą być niższe niż minimalne wynagrodzenie. To z kolei zostało ustalone na poziomie 3010 złotych. Pojawia się jednak problem. Pensje niektórych nauczycieli będą niższe od płacy minimalnej. Tak będzie np. w przypadku nauczyciela stażysty bez przygotowania pedagogicznego. Sprawdź, jak należy rozwiązać ten problem.
Nauczyciele zatrudnieni w szkołach samorządowych mają prawo do korzystania z dwóch dni opieki nad dzieckiem. Prawo to nie wynika jednak z Kodeksu pracy, ale z Karty Nauczyciela. To z kolei oznacza, że ich uprawnienie kształtuje się nieco inaczej niż w powszechnym prawie pracy. Sprawdź, według jakich zasad udzielana jest opieka nad dziećmi dla nauczycieli.
Przedszkole do którego uczęszcza dziecko z autyzmem zobowiązane jest do zatrudnienia dodatkowo tzw. nauczyciela wspomagającego. Czy taki nauczyciel musi być obecny w przy dziecku przez cały czas jego pobytu w placówce? Czy zamiast nauczyciela wspomagającego można zatrudnić specjalistę lub zapewnić wsparcie pomocy nauczyciela?
Wielu nauczycieli przedszkola ma kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Oznacza to, że mogliby zajmować stanowisko nauczyciela wspomagającego. Czy może więc pełnić taką funkcję w grupie, którą się opiekuje? Sprawdź, czy jedna osoba może prowadzić zajęcia dla dzieci w oddziale przedszkolnym i wspomagać dziecko z tego oddziału. Dowiedz się, jakie są zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne.