Dyrektor szkoły może przydzielić pedagogowi do prowadzenia zajęcia rewalidacyjne. Wątpliwości budzi jednak to, czy takie zajęcia mogą być prowadzone w ramach godzin ponadwymiarowych oraz czy pedagog może odmówić realizacji tego zadania.
Wielu rodziców na czas zdalnego nauczania zgłasza chęć zrezygnowania ze wspomagania ucznia przez dodatkowo zatrudnionego nauczyciela, tzw. nauczyciela wspomagającego. Wówczas pojawia się pytanie – czy skoro nauczyciel nie może wypełniać swoich podstawowych obowiązków, to należy rozwiązać z nim stosunek pracy? Czy powierzając mu inne obowiązki, dyrektor szkoły narusza dyscyplinę finansów publicznych?
Nieobecność nauczyciela pracującego z uczniami klas I-III powoduje konieczność przydzielenia innemu nauczycielowi doraźnych zastępstw. Obecnie, ze względu na dynamicznie zmieniającą się sytuację, coraz trudniej jest przydzielać takie zastępstwa nauczycielom posiadającym kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach nauczania zintegrowanego. Rozwiązaniem może być przydzielenie doraźnych zastępstw nauczycielowi wspomagającemu.
W szkołach, do których uczęszczają uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zatrudnia się nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, czyli tzw. nauczycieli wspomagających. Nie zawsze możliwe jest takie zorganizowanie pracy szkoły, aby tym samym uczniom podczas wszystkich zajęć towarzyszyli ci sami nauczyciele wspomagający. Czasami także wydaje się, że uczeń wymaga wsparcia nauczycieli posiadających różne kwalifikacje i kompetencje. Sprawdź, czy uczeń z niepełnosprawnością może mieć na różnych lekcjach innych, nauczycieli współorganizujących kształcenie.
Działania nauczyciela współorganizującego kształcenie ucznia powinny być skorelowane z działaniami nauczyciela w odniesieniu do całej grupy i zintegrowanymi działaniami nauczycieli i specjalistów opracowujących IPET dla konkretnego dziecka/ucznia. Wobec tego – czy i w jaki sposób należy opracować plan pracy nauczyciela wspomagającego?
Kiedy do jednej klasy w szkole ogólnodostępnej uczęszcza kilku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie ma większych wątpliwości – wystarczy, że z klasą będzie pracował jeden nauczyciel wspomagający. A co, kiedy każdy uczeń uczęszcza do innej klasy?
Rodzice dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nierzadko domagają się, aby nauczyciel wspomagający towarzyszył uczniowi każdego dnia, podczas wszystkich zajęć. Czy takie oczekiwania są zasadne i czy dyrektor powinien je spełniać?
W przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych są coraz liczniej obecni nauczyciele współorganizujący edukację uczniów z niepełnosprawnością tzw. nauczyciele wspomagający. Są oni realnym wsparciem w procesie włączania dziecka, ucznia z niepełnosprawnością w grupę jak również w klasę. Chodzi tu przede wszystkim o uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera czy niepełnosprawnościami sprzężonymi. Jeśli nauczyciel wspomagający ma odpowiednio zaplanowaną i zorganizowaną pracę wzmacnia jakość edukacji włączającej we współczesnej szkole.