
Jeżeli wejdzie w życie zapowiadana nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela, to pierwsza umowa o pracę z nowo zatrudnianym nauczycielem będzie zawierana na czas określony, na okres dwóch lat. Mimo że okres przygotowania do zawodu ma trwać cztery lata, nie ma podstaw do zawarcia umowy na taki okres. Sprawdź szczegóły.

W przedszkolach i szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego pomoc nauczyciela jest pracownikiem samorządowym, Oznacza to, że zatrudnienie na tym stanowisku odbywa się na zasadach określonych w ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. To z kolei wyklucza możliwość zawierania niektórych, powszechnie stosowanych rodzajów umów o prace. W szkołach i przedszkolach samorządowych pomoc nauczyciela nie może być zatrudniona na okres próbny. Sprawdź, na podstawie jakiej umowy można zatrudnić pomoc nauczyciela.

Nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia rewalidacyjne z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie muszą legitymować się przygotowaniem w zakresie pedagogiki specjalnej. Musi on natomiast posiadać przygotowanie w zakresie rodzaju niepełnosprawności ucznia. Sprawdź szczegóły.

Zajęcia rewalidacyjne z uczniami z niepełnosprawnością mogą prowadzić nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel prowadzący zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zespół Aspergera?

Opracowanie programu zajęć prowadzonych przez specjalistę jest jednym z najważniejszych zadań do wykonania na początku pracy z uczniem. Specjaliści zaangażowani w udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację kształcenia specjalnego powinni zaplanować swoje działania w formie programu. Sprawdź, jak przygotować ten program, co w nim uwzględnić.

Rządowy program „Za życiem” może być realizowany przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Poradnia taka może być wyznaczona jako wiodący ośrodek koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczy. Sprawdź, na jakiej podstawie zatrudnić specjalistę – nauczyciela pedagoga w publicznej poradni.

W związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy dokonywać oceny jej efektywności i oceny postępów uczniów. W pierwszej kolejności podsumowania powinni dokonać nauczyciele i specjaliści. Na podstawie dokonanej przez nich oceny, dyrektor przeprowadzi ocenę pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Wyjaśniamy, na co zwracać uwagę.

Wraz z końcem maja wielu nauczycieli kończy staż na kolejny stopień awansu zawodowego. W terminie 7 dni powinni złożyć dyrektorowi sprawozdanie z jego realizacji. Jakie konsekwencje dla dyrektora oraz nauczyciela, który ubiega się o awans zawodowy ma złożone przez niego po terminie sprawozdanie z realizacji stażu?

Po otrzymaniu oświadczenia o rozwiązaniu stosunku pracy z powodu częściowej likwidacji szkoły, zmniejszenia liczby oddziałów w szkole lub zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnianie w pełnym wymiarze zajęć, nauczyciel może zdecydować się na stan nieczynny. Sprawdź, jakie są konsekwencje przeniesienia w stan nieczynny i zastanów się czy jest to dobre rozwiązanie.

Przepisy zobowiązują dyrektora szkoły do realizowania zadań związanych z nadzorem pedagogicznym m.in. poprzez obserwowanie prowadzonych przez nauczycieli zajęć. Jednocześnie jednak, nie określają, w jakim terminie od przeprowadzonej obserwacji dyrektor powinien omówić je z nauczycielem. Czy to oznacza, że omówienie obserwowanej lekcji nie jest obowiązkowe? Choć nie wynika to wprost z przepisów, dyrektor powinien omówić z nauczycielem swoje spostrzeżenia i wnioski. Sprawdź dlaczego.