Dla uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną często organizuje się zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne. W zależności od szkoły, prowadzą je różni specjaliści. Sprawdź, czy pedagog może prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne.
Zajęcia treningu umiejętności społecznych mogą być prowadzone jako zajęcia, rewalidacyjne, socjoterapeutyczne lub w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W każdym przypadku od nauczyciel powinien posiadać inne kwalifikacje. Sprawdź, od czego zależy to jakie są odpowiednie kwalifikacje do zajęć treningu umiejętności społecznych.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, w zależności od potrzeb uczestnika, prowadzone są w formie indywidualnej lub zespołowej. Choć nie wynika to z przepisów, dla zespołów często powołuje się tzw. wychowawcę zespołu rewalidacyjno-wychowawczego. Nie jest to jednak stanowisko tożsame z wychowawcą klasy w szkole. Sprawdź, czy przepisy przewidują dodatek funkcyjny dla wychowawcy zespołu rewalidacyjno-wychowawczego.
Organizując kształcenie specjalne dla ucznia z orzeczeniem dyrektor może stanąć przed koniecznością przydzielenia do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych nauczycielowi wspomagającemu. Sprawdź, czy prowadzenie zajęć indywidualnych i współorganizowanie kształcenia przez tego samego nauczyciela jest zgodne z prawem.
Nauczyciele wykonujący obowiązki w ramach godzin ponadwymiarowych muszą być przygotowani na to, że nie zawsze otrzymają pełne wynagrodzenie za ich realizację. Tak stanie się w sytuacji, gdy w czasie zajęć świetlicowych na świetlicy faktycznie nie będzie przebywał w świetlicy. Sprawdź, jak ustala się wynagrodzenie wychowawcy świetlicy po opuszczeniu szkoły przez ostatniego ucznia.
Od 5 grudnia 2020 r. obowiązuje przepis stanowiący, że w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii pracownicy i inne osoby zatrudnione, poddane obowiązkowej izolacji w warunkach domowych, mogą świadczyć w trybie pracy zdalnej pracę określoną w umowie i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie.
Roczne sprawozdanie z zajęć prowadzonych z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powinno mieć formę ilościowo-jakościową. Warto pamiętać, że formą takiego sprawozdania może być wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia. Na co zwrócić szczególną uwagę podczas opracowywania podsumowania pracy z uczniem posiadającym orzeczenie?
Obserwowanie przez studentów zajęć prowadzonych przez nauczycieli jest jednym z wymagań określonych w standardzie kształcenia nauczycieli. Zdarza się jednak, że rodzice nie wyrażają zgody na to, aby w zajęciach realizowanych z dzieckiem uczestniczyli studenci odbywający praktyki. Czy dyrektor może nie zgodzić się z decyzją rodzica i umożliwić studentowi obserwowanie zajęć?
W związku z tym, że część zajęć dla wybranych grup uczniów może być obecnie prowadzona stacjonarnie w szkole (w bezpośrednim kontakcie ucznia z nauczycielem) wielu pedagogów szkolnych musi przebywać na terenie placówki. Nie zawsze jednak wszystkie zajęcia w ramach pensum są realizowane w szkole. Sprawdź, czy dyrektor szkoły może zgodzić się na pracę pedagoga w systemie hybrydowym, czyli częściowo w szkole, częściowo poza miejscem stałego jej wykonywania.
Nauczyciele wykonujący pracę zdalną w większości wykorzystują do tego celu prywatny sprzęt komputerowy, a wszyscy zużywają energię elektryczną naliczaną na prywatne rachunki. Nie ulega wątpliwości, że kilka miesięcy prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość spowodowało podwyższenie miesięcznych opłat. Czy udowodnienie tego faktu może stanowić podstawę do otrzymania ekwiwalentu?