Zajęcia rewalidacyjne z uczniami z niepełnosprawnością mogą prowadzić nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel prowadzący zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zespół Aspergera?
Opracowanie programu zajęć prowadzonych przez specjalistę jest jednym z najważniejszych zadań do wykonania na początku pracy z uczniem. Specjaliści zaangażowani w udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację kształcenia specjalnego powinni zaplanować swoje działania w formie programu. Sprawdź, jak przygotować ten program, co w nim uwzględnić.
Rządowy program „Za życiem” może być realizowany przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Poradnia taka może być wyznaczona jako wiodący ośrodek koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczy. Sprawdź, na jakiej podstawie zatrudnić specjalistę – nauczyciela pedagoga w publicznej poradni.
W związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy dokonywać oceny jej efektywności i oceny postępów uczniów. W pierwszej kolejności podsumowania powinni dokonać nauczyciele i specjaliści. Na podstawie dokonanej przez nich oceny, dyrektor przeprowadzi ocenę pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Wyjaśniamy, na co zwracać uwagę.
Wraz z końcem maja wielu nauczycieli kończy staż na kolejny stopień awansu zawodowego. W terminie 7 dni powinni złożyć dyrektorowi sprawozdanie z jego realizacji. Jakie konsekwencje dla dyrektora oraz nauczyciela, który ubiega się o awans zawodowy ma złożone przez niego po terminie sprawozdanie z realizacji stażu?
Zgodnie z art. 11a ust. 1 dyrektor wystawia imienną legitymację służbową na wniosek nauczyciela. Przepis ten dotyczy wszystkich zatrudnionych na stanowisku nauczycielskim, niezależnie od wymiaru czasu pracy czy formy zatrudnienia. Oznacza to, że legitymację służbową należy wystawić także nauczycielowi zatrudnionemu na zastępstwo. Jaki okres ważności powinna mieć, jeżeli w umowie nie wskazano terminu zakończenia stosunku prac?
Po otrzymaniu oświadczenia o rozwiązaniu stosunku pracy z powodu częściowej likwidacji szkoły, zmniejszenia liczby oddziałów w szkole lub zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnianie w pełnym wymiarze zajęć, nauczyciel może zdecydować się na stan nieczynny. Sprawdź, jakie są konsekwencje przeniesienia w stan nieczynny i zastanów się czy jest to dobre rozwiązanie.
Przepisy zobowiązują dyrektora szkoły do realizowania zadań związanych z nadzorem pedagogicznym m.in. poprzez obserwowanie prowadzonych przez nauczycieli zajęć. Jednocześnie jednak, nie określają, w jakim terminie od przeprowadzonej obserwacji dyrektor powinien omówić je z nauczycielem. Czy to oznacza, że omówienie obserwowanej lekcji nie jest obowiązkowe? Choć nie wynika to wprost z przepisów, dyrektor powinien omówić z nauczycielem swoje spostrzeżenia i wnioski. Sprawdź dlaczego.
Szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć rewalidacyjnych dla ucznia, który ze względu na słabe widzenie otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy takie zajęcia może prowadzić tylko tyflopedagog? Sprawdź, kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne dla dziecka słabowidzącego.
Nauczyciel, który pracuje z „trudną” klasą integracyjną, powinien mieć zapewnioną pomoc nauczyciela wspomagającego. Jeżeli nauczyciel ten jest długotrwale nieobecny, trzeba zapewnić wsparcie innego specjalisty wyznaczonego przez dyrektora szkoły. Czy dopuszczalna jest sytuacja, w której klasa integracyjna funkcjonuje bez nauczyciela współorganizującego kształcenie?