W uzasadnionych przypadkach w przedszkolu może zostać zatrudniona osoba, która nie jest nauczycielem. Może ona prowadzić wyłącznie zajęcia rozwijające zainteresowania. Warunkiem jest posiadanie kwalifikacji uznanych przez dyrektora za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć. Czy przyjęcie do pracy na podstawie art. 15 ustawy z 14 grudnia 2021 r. Prawo oświatowe uprawnia do otrzymania dodatku motywacyjnego? Sprawdź, które przepisy dotyczące wynagrodzenia za pracę odnoszą się do osób niebędących nauczycielem.
Co roku nauczycielom przyznawana jest tzw. nagroda dyrektora szkoły. Wydaje się, że nabycie prawa do nagrody dotyczy tylko nauczycieli czynnie świadczących pracę w dniu jej wypłaty. Nie jest to jednak zasada. W artykule wyjaśniamy, czy wypłata nagrody dotyczy również nauczycieli przebywających na urlopie dla poratowania zdrowia.
Nauczyciele, którym przysługuje prawo do urlopu uzupełniającego, nie zawsze chcą korzystać z niego w jednej części. Często woleliby, aby udzielać im go w dniach, ale nie zawsze dyrektor wyrażana to zgodę. Odmowę uzasadnia się dezorganizacją pracy szkoły czy przedszkola oraz tym, że łatwiej jest zorganizować zastępstwo na całą długość urlopu. Sprawdź, czy urlop uzupełniający można dzielić na części?
Do prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego konieczne jest legitymowanie się odpowiednimi kwalifikacjami. W razie wątpliwości dotyczących uprawnień warto przeanalizować treści określone w suplemencie do dyplomu, a w razie jego braku – w indeksie ze studiów. Informacje należy porównać z treściami programowymi przedmiotów, których ma uczyć nauczyciel. Sprawdź, czy kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach nauczania indywidualnego różnią się od kwalifikacji nauczyciela przedmiotów szkolnych.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, w zależności od potrzeb uczestnika, prowadzone są w formie indywidualnej lub zespołowej. Choć nie wynika to z przepisów, dla zespołów często powołuje się tzw. wychowawcę zespołu rewalidacyjno-wychowawczego. Nie jest to jednak stanowisko tożsame z wychowawcą klasy w szkole. Sprawdź, czy przepisy przewidują dodatek funkcyjny dla wychowawcy zespołu rewalidacyjno-wychowawczego.
Organizując kształcenie specjalne dla ucznia z orzeczeniem dyrektor może stanąć przed koniecznością przydzielenia do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych nauczycielowi wspomagającemu. Sprawdź, czy prowadzenie zajęć indywidualnych i współorganizowanie kształcenia przez tego samego nauczyciela jest zgodne z prawem.
Nauczyciele wykonujący obowiązki w ramach godzin ponadwymiarowych muszą być przygotowani na to, że nie zawsze otrzymają pełne wynagrodzenie za ich realizację. Tak stanie się w sytuacji, gdy w czasie zajęć świetlicowych na świetlicy faktycznie nie będzie przebywał w świetlicy. Sprawdź, jak ustala się wynagrodzenie wychowawcy świetlicy po opuszczeniu szkoły przez ostatniego ucznia.
Od 5 grudnia 2020 r. obowiązuje przepis stanowiący, że w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii pracownicy i inne osoby zatrudnione, poddane obowiązkowej izolacji w warunkach domowych, mogą świadczyć w trybie pracy zdalnej pracę określoną w umowie i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie.
Roczne sprawozdanie z zajęć prowadzonych z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powinno mieć formę ilościowo-jakościową. Warto pamiętać, że formą takiego sprawozdania może być wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia. Na co zwrócić szczególną uwagę podczas opracowywania podsumowania pracy z uczniem posiadającym orzeczenie?
W związku z tym, że część zajęć dla wybranych grup uczniów może być obecnie prowadzona stacjonarnie w szkole (w bezpośrednim kontakcie ucznia z nauczycielem) wielu pedagogów szkolnych musi przebywać na terenie placówki. Nie zawsze jednak wszystkie zajęcia w ramach pensum są realizowane w szkole. Sprawdź, czy dyrektor szkoły może zgodzić się na pracę pedagoga w systemie hybrydowym, czyli częściowo w szkole, częściowo poza miejscem stałego jej wykonywania.