Od 5 grudnia 2020 r. obowiązuje przepis stanowiący, że w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii pracownicy i inne osoby zatrudnione, poddane obowiązkowej izolacji w warunkach domowych, mogą świadczyć w trybie pracy zdalnej pracę określoną w umowie i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie.
Roczne sprawozdanie z zajęć prowadzonych z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powinno mieć formę ilościowo-jakościową. Warto pamiętać, że formą takiego sprawozdania może być wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia. Na co zwrócić szczególną uwagę podczas opracowywania podsumowania pracy z uczniem posiadającym orzeczenie?
Obserwowanie przez studentów zajęć prowadzonych przez nauczycieli jest jednym z wymagań określonych w standardzie kształcenia nauczycieli. Zdarza się jednak, że rodzice nie wyrażają zgody na to, aby w zajęciach realizowanych z dzieckiem uczestniczyli studenci odbywający praktyki. Czy dyrektor może nie zgodzić się z decyzją rodzica i umożliwić studentowi obserwowanie zajęć?
Uczeń z orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym może uczęszczać do szkoły ogólnodostępnej. Dyrektor szkoły ma obowiązek zapewnienia mu specjalistycznego wsparcia. Sprawdź, czy konieczne jest zatrudnienie nauczycieli przedmiotowych posiadających kwalifikacje w zakresie oligofrenopedagogiki.
Przygotowanie nauczyciela do prowadzenia określonego rodzaju zajęć ocenia dyrektor. Czasami istotne może być to, kiedy nauczyciel ukończył studia, ponieważ programy kształcenia i programy studiów zmieniają się z roku na rok. Dowiesz się, dlaczego posiadanie kwalifikacji do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych może być uzależnione od programu studiów.
W związku z tym, że część zajęć dla wybranych grup uczniów może być obecnie prowadzona stacjonarnie w szkole (w bezpośrednim kontakcie ucznia z nauczycielem) wielu pedagogów szkolnych musi przebywać na terenie placówki. Nie zawsze jednak wszystkie zajęcia w ramach pensum są realizowane w szkole. Sprawdź, czy dyrektor szkoły może zgodzić się na pracę pedagoga w systemie hybrydowym, czyli częściowo w szkole, częściowo poza miejscem stałego jej wykonywania.
Nauczyciele wykonujący pracę zdalną w większości wykorzystują do tego celu prywatny sprzęt komputerowy, a wszyscy zużywają energię elektryczną naliczaną na prywatne rachunki. Nie ulega wątpliwości, że kilka miesięcy prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość spowodowało podwyższenie miesięcznych opłat. Czy udowodnienie tego faktu może stanowić podstawę do otrzymania ekwiwalentu?
Indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania. Po dostarczeniu do szkoły orzeczenia, dyrektor przydziela poszczególnym nauczycielom godziny zajęć z uczniem. Ich sytuacja zmieni się po upływie czasu, na jaki wydano orzeczenie, ale także w przypadku zawieszenia organizacji nauczania indywidualnego. Takie zawieszenie pociąga za sobą skutki dla nauczycieli, którym dyrektor powierzył prowadzenia zajęć, a także – zobowiązuje do wprowadzenia zmian w arkuszu organizacyjnym.
W większości szkół nauczyciele specjaliści mają obowiązek sporządzania półrocznego i rocznego sprawozdania ze swojej pracy. Realizacja tego zadania wymaga uwzględnienia konkretnych informacji o konkretnych uczniach. Sprawdź, czy mogą zostać one ujawnione radzie pedagogicznej czy należy raczej pamiętać o ich anonimizacji.
Nałożenie na nauczyciela kwarantanny może nastąpić właściwie w każdym momencie. W przypadku nauczycieli zatrudnionych w placówkach nieferyjnych, takich jak np. przedszkole czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może więc mieć miejsce także w czasie korzystania z urlopu wypoczynkowego.