Nauczyciele, którym przysługuje prawo do urlopu uzupełniającego, nie zawsze chcą korzystać z niego w jednej części. Często woleliby, aby udzielać im go w dniach, ale nie zawsze dyrektor wyrażana to zgodę. Odmowę uzasadnia się dezorganizacją pracy szkoły czy przedszkola oraz tym, że łatwiej jest zorganizować zastępstwo na całą długość urlopu. Sprawdź, czy urlop uzupełniający można dzielić na części?
Do prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego konieczne jest legitymowanie się odpowiednimi kwalifikacjami. W razie wątpliwości dotyczących uprawnień warto przeanalizować treści określone w suplemencie do dyplomu, a w razie jego braku – w indeksie ze studiów. Informacje należy porównać z treściami programowymi przedmiotów, których ma uczyć nauczyciel. Sprawdź, czy kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach nauczania indywidualnego różnią się od kwalifikacji nauczyciela przedmiotów szkolnych.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, w zależności od potrzeb uczestnika, prowadzone są w formie indywidualnej lub zespołowej. Choć nie wynika to z przepisów, dla zespołów często powołuje się tzw. wychowawcę zespołu rewalidacyjno-wychowawczego. Nie jest to jednak stanowisko tożsame z wychowawcą klasy w szkole. Sprawdź, czy przepisy przewidują dodatek funkcyjny dla wychowawcy zespołu rewalidacyjno-wychowawczego.
Organizując kształcenie specjalne dla ucznia z orzeczeniem dyrektor może stanąć przed koniecznością przydzielenia do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych nauczycielowi wspomagającemu. Sprawdź, czy prowadzenie zajęć indywidualnych i współorganizowanie kształcenia przez tego samego nauczyciela jest zgodne z prawem.
Nauczyciele wykonujący obowiązki w ramach godzin ponadwymiarowych muszą być przygotowani na to, że nie zawsze otrzymają pełne wynagrodzenie za ich realizację. Tak stanie się w sytuacji, gdy w czasie zajęć świetlicowych na świetlicy faktycznie nie będzie przebywał w świetlicy. Sprawdź, jak ustala się wynagrodzenie wychowawcy świetlicy po opuszczeniu szkoły przez ostatniego ucznia.
Od 5 grudnia 2020 r. obowiązuje przepis stanowiący, że w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii pracownicy i inne osoby zatrudnione, poddane obowiązkowej izolacji w warunkach domowych, mogą świadczyć w trybie pracy zdalnej pracę określoną w umowie i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie.
Roczne sprawozdanie z zajęć prowadzonych z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powinno mieć formę ilościowo-jakościową. Warto pamiętać, że formą takiego sprawozdania może być wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia. Na co zwrócić szczególną uwagę podczas opracowywania podsumowania pracy z uczniem posiadającym orzeczenie?
W związku z tym, że część zajęć dla wybranych grup uczniów może być obecnie prowadzona stacjonarnie w szkole (w bezpośrednim kontakcie ucznia z nauczycielem) wielu pedagogów szkolnych musi przebywać na terenie placówki. Nie zawsze jednak wszystkie zajęcia w ramach pensum są realizowane w szkole. Sprawdź, czy dyrektor szkoły może zgodzić się na pracę pedagoga w systemie hybrydowym, czyli częściowo w szkole, częściowo poza miejscem stałego jej wykonywania.
Nauczyciele wykonujący pracę zdalną w większości wykorzystują do tego celu prywatny sprzęt komputerowy, a wszyscy zużywają energię elektryczną naliczaną na prywatne rachunki. Nie ulega wątpliwości, że kilka miesięcy prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość spowodowało podwyższenie miesięcznych opłat. Czy udowodnienie tego faktu może stanowić podstawę do otrzymania ekwiwalentu?
Indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania. Po dostarczeniu do szkoły orzeczenia, dyrektor przydziela poszczególnym nauczycielom godziny zajęć z uczniem. Ich sytuacja zmieni się po upływie czasu, na jaki wydano orzeczenie, ale także w przypadku zawieszenia organizacji nauczania indywidualnego. Takie zawieszenie pociąga za sobą skutki dla nauczycieli, którym dyrektor powierzył prowadzenia zajęć, a także – zobowiązuje do wprowadzenia zmian w arkuszu organizacyjnym.