Co do zasady dyrektorzy szkół, przedszkoli oraz innych form wychowania muszą zatrudniać nauczycieli na podstawie stosunku pracy. Umowa cywilnoprawna jest dopuszczalna tylko w ściśle określonych przypadkach – sprawdź, kiedy można ją zastosować.
Do polskich szkół coraz liczniej uczęszczają uczniowie cudzoziemscy nieposłujący się językiem polskim. Przepisy prawa oświatowego przewidują różne możliwości związane z zapewnieniem im wsparcia. Jednym z rozwiązań jest zatrudnienie na stanowisku pomocy nauczyciela osoby władającej językiem kraju pochodzenia ucznia. Sprawdź na jakiej podstawie i z jakim wynagrodzeniem zatrudnić takiego pracownika.
Pomoc nauczyciela ma status pracownika samorządowego. Przepisy nie regulują jednak ani wymiaru zatrudnienia takiej osoby ani zakresu jej obowiązków, zaś w praktyce decyduje o tym dyrektor szkoły. Musi jednak pamiętać, by pomocy nauczyciela nie przydzielać zadań zastrzeżonych dla nauczycieli. Skoro jednym z zadań nauczycieli jest sprawowanie opieki i zapewnienie uczniem bezpieczeństwa, to czy należy uznać, że pomoc nauczyciela nie może w żadnej sytuacji samodzielnie sprawować opieki nad dziećmi?
Nauczyciele, którzy uzyskali wyższy stopień awansu zawodowego nierzadko decydują się na przekwalifikowanie. Równie często po kilku latach pracy poza oświatą decydują się na powrót do zawodu. Czy ścieżka awansu zawodowego rozpoczyna się od nowa?
O powołaniu komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych decyduje dyrektor szkoły. Sprawdź, kogo może do nich powołać bez występowania o zgodę, a od których osób zatrudnionych w szkole taką zgodę trzeba pozyskać.
Przepisy prawa oświatowego przewidują, że IPET opracowuje się w terminie do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie lub w terminie 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W opracowaniu IPET powinni uczestniczyć specjaliści, w takim razie – kiedy należy ich zatrudnić?
Nauczyciele, którym przydzielono godziny zajęć indywidualnych w ramach godzin ponadwymiarowych nie zawsze rzeczywiście je realizują. W takiej sytuacji powstaje pytanie – czy za niezrealizowane zajęcia nauczycielowi należy się wynagrodzenie? Sprawdź, jakie zasady obowiązują w sytuacji, gdy zajęcia indywidualne nie odbywają się z powodu choroby ucznia.
Coraz częściej w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową pojawia się zalecenie zapewnienia udziału w zajęciach terapeutycznych zgodnie z zaleceniami specjalisty rehabilitacji ruchowej lub rehabilitanta. Sprawdź, jak należy zrealizować takie zalecenie, jeżeli w szkole nie zatrudnia się takiego specjalisty.
W szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na konkretne niepełnosprawności, zatrudnia się dodatkowo tzw. nauczycieli wspomagających, specjalistów lub pomoc, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu. A co, jeżeli w orzeczeniu nie ma żadnej informacji na temat zatrudnienia dodatkowej osoby? Czy mimo to należy zatrudnić ją w szkole? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, komu przysługuje nauczyciel wspomagający i czym można go zastąpić. Udzielone wskazówki odnoszą się do dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym oraz młodzieży w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (szkoła branżowa, liceum, technikum).