W wielu szkołach i przedszkolach w drugiej połowie sierpnia odbywają się posiedzenia rady pedagogicznej. Dla niektórych nauczycieli jest to także czas, w którym korzystają z urlopów wypoczynkowych. Czy dyrektor może zażądać stawienia się na radzie pedagogicznej w czasie urlopu? Czy nauczyciel może odmówić?
Nauczyciele mają obowiązek przedstawienia dyrektorowi szkoły programu nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny. Czy procedura obowiązuje również program, który jest tworzony na zajęcia rewalidacyjne. Czy istnieje coś takiego, jak program nauczania na zajęcia rewalidacyjne, na których prowadzona jest np. SI czy terapia pedagogiczna dla ucznia lub grupy uczniów? Sprawdź czy każdy nauczyciel powinien opracować plan zajęć rewalidacyjnych, które prowadzi.
W lipcu 2019 r. wszedł przepis, zgodnie z którym w przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego staż rozpoczęty w roku szkolnym 2018/2019 trwa 12 miesięcy. Zapoznaj się z procedurą zakończenia stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, który rozpoczął się we wrześniu 2018 r.
Zmiany organizacyjne w szkołach często pociągają za sobą konieczność przenoszenia poszczególnych pracowni i gabinetów do innych pomieszczeń. Czy w takiej sytuacji specjaliści, którzy urządzili urządzali swoje gabinety w taki sposób, aby zapewnić optymalne warunki pracy z uczniami, muszą wyrazić zgodę na przeniesienie?
W roku 2019 dzień 1 września przypada na niedzielę. Oznacza to, że rozpoczęcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych nastąpi dopiero 2 września. A skoro tak – którą datę należy uznać za dzień rozpoczęcia stażu nauczyciela, który będzie ubiegał się o kolejny stopień awansu zawodowego?
Ukończenie studiów na poziomie licencjatu pozwala na zatrudnienie w szkole podstawowej i w przedszkolu, jednak dopiero po spełnieniu dodatkowych warunków. Sprawdź, jakimi kwalifikacjami musi legitymować się osoba prowadząca zajęcia rewalidacyjne z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Do szkół i przedszkoli zwykle uczęszcza kilkoro dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy w takim przypadku wystarczy powołanie jednego zespołu nauczycieli i specjalistów, który będzie pracował ze wszystkimi dziećmi?
Pod koniec roku szkolnego nauczyciele często są już zmęczeni wystawianiem ocen, sprawdzaniem klasówek, a często trzeba również brać udział w długich posiedzeniach rady pedagogicznej. Zdarza się, że nauczyciele nie pojawiają się na nich bądź opuszczają je w trakcie trwania. Sprawdzamy, jakie konsekwencje czekają nauczyciela, który opuszcza posiedzenie rady pedagogicznej lub się na niej nie pojawia.
Praca z uczniem w spektrum autyzmu to ogromne wyzwanie. Często nauczyciele-specjaliści nie widzą efektów wprowadzanych metod, np. gdy uczeń reaguje na wszystko krzykiem. Podpowiadamy, gdzie i jak szukać podpowiedzi do pracy z dzieckiem.