O edukacji włączającej mówi się w ostatnich latach bardzo wiele, ale nadal ciężko z sukcesem wdrażać ją w szkołach. Aby to ułatwić, poprosiliśmy dyrektorów szkół o wypowiedź w tej sprawie i przedstawienie dobrych praktyk, ponieważ w ich placówkach udało się z powodzeniem wdrożyć edukację włączającą. Przedstawiamy dobrą praktykę dyrektor warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 103 im. Bohaterów Warszawy 1939-1945 – Pani Danuty Kozakiewicz.
Arteterapia, czyli terapia przez sztukę na przestrzeni ostatnich lat jest coraz bardziej popularną formą terapii dzieci i dorosłych. Wchodzi do ośrodków terapeutycznych, resocjalizacyjnych, placówek medycznych, do przedszkoli i szkół. I nie bez powodu! W obliczu m.in. zwiększających się zachorowań na depresję, problemów wychowawczych, wciąż przybywających zaburzeń ze spektrum autyzmu, wydaje się jednym ze środków, które mogą pomóc w komunikacji z pacjentem oraz w dotarciu do jego ukrytych potrzeb i emocji.
Rzeczywistość szkolna pokazuje, że nauka nie zawsze jest efektywna, a wielu uczniów, nawet tych z całkiem dobrymi możliwościami, ma wręcz problemy ze skutecznym zapamiętywaniem nowych treści. Warto zastanowić się, co szkoła może zrobić w tym zakresie oraz czego na pewno nie można przeoczyć. Przedstawiamy praktyczne wskazówki.
Kiedy dziecko wkracza w okres dojrzewania, zmienia się jego funkcjonowanie. Rodzice i nauczyciele, często z dnia na dzień, przestają je rozpoznawać i rozumieć. Szkoła schodzi na dalszy plan, a nauka przestaje być fajna. Coraz trudniej o porozumienie. A przecież uczyć się trzeba. Na szczęście są sposoby na przywrócenie równowagi w relacji z nastolatkiem i skłonienie go do nauki – poznaj kilka z nich.
Różnorodność w edukacji to zasób i wyzwanie. Jak sobie z nią radzić? Czego potrzebuje szkoła, aby jakość jej pracy była wysoka i służyła wszystkim uczniom, także tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach edukacji włączającej. Przedstawiamy sprzyjające działania na rzecz edukacji włączającej, a także wynikające z niej korzyści dla społeczności szkolnej, a przede wszystkim dla uczniów.
Każda ilość alkoholu wypita przez kobietę w czasie ciąży to ryzyko wystąpienia zaburzeń w rozwoju dziecka. Narażone na działanie alkoholu w okresie płodowym dziecko może uniknąć FAS, ale i tak istnieje niebezpieczeństwo wystąpienia innych zaburzeń. Sprawdź, jak rozpoznać dzieci z tym zaburzeniem, a także zastosuj w pracy 8 sprawdzonych metod.
Dobrze przeprowadzone rozpoznanie potrzeb dziecka z nadpobudliwością psychoruchową umożliwia zaplanowanie metod i form pracy na lekcji tak, aby w jak największym stopniu odpowiadały na jego potrzeby. Przedstawiamy wzór karty obserwacji ucznia, a także 11 kroków postępowania w pracy z dzieckiem nadpobudliwym oraz całą klasą.
Ocenianie zachowania uczniów wzbudza wiele kontrowersji. Jedni uważają, że jest niepotrzebne i niesprawiedliwe. Zdaniem innych gwarantuje ono ład i porządek w szkole. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wskazują na trudności w interpretacji kryteriów oceny zachowania. Czy istnieje złoty środek?
Sprawiedliwość naprawcza porzuca tradycyjne sposoby reagowania na przemoc i rozwiązywania konfliktów na rzecz działań zorientowanych na pojednanie, odbudowanie relacji w grupie oraz zapewnienie ładu. Priorytetem powinno być podjęcie działań na rzecz rozwiązania problemu przemocy – przez usprawnienie komunikacji, budowanie wzajemnego zrozumienia, wypracowanie konstruktywnych zasad.
Czy któryś z uczniów zwraca na siebie uwagę ciągłą ruchliwością i zmęczeniem? Być może był już sprawdzany pod kątem ADHD i nic nie wskazało na hiperaktywność? A może ma już zdiagnozowane ADHD, a ta diagnoza Tobie i rodzicom wydaje się być błędna? Dzieci z RLS (ang. restless legs syndrome), czyli syndromem niespokojnych nóg, często są źle diagnozowane. Jeżeli przypuszczasz, że Twój uczeń może mieć RLS, zastosuj prosty test. Ustal wraz z rodzicami, czy powinni skontaktować się z lekarzem.