O tym, jak pomóc uczniowi pierwszej klasy mierzącemu się z trudnościami w funkcjonowaniu w szkole nie może decydować jednie pedagog szkolny lub wychowawca. Aby zapewnić uczniowi odpowiednią pomoc konieczna jest współpraca wielu osób oraz odpowiednie ustalenia poczynione przez dyrektora szkoły. Jakie kroki należy podjąć?
Rodzice i nauczyciele coraz częściej zauważają, że dziecko co chwilę zerka w ekran, przebywa w jego towarzystwie przez większość swojego czasu i nie jest zainteresowane interakcjami z rodziną czy kolegami. Podejmują też szereg nieskutecznych działań, aby wpłynąć na to zachowanie. Telefon nie tylko stał się najbliższym człowiekowi urządzeniem, ale też wydaje się, że może przejmować funkcję najlepszego przyjaciela. Co takiego dzieje się, że dzieci i młodzież tak silnie angażują się w aktywności online w telefonach?
Prosta i efektywna metoda SMART pomaga konkretyzować cele i zwiększa szanse na ich realizację. Przydaje się dyrektorom szkół, nauczycielom, wychowawcom, pedagogom, a także uczniom. Dowiedz się, jak możesz ją wykorzystać w swojej pracy.
Największe wyzwanie w budowaniu zespołu leży po stronie dyrektora (w przypadku kadry pracowniczej) i nauczyciela/specjalisty (w przypadku oddziału klasowego). Kluczem jest poznanie poszczególnych członków i adekwatne wykorzystanie ich potencjału i możliwości. W zależności od celu, jaki chcemy osiągnąć, każdorazowo warto zastanowić się nad plusami i minusami pracy zespołowej.
Praca wychowawcza w szkole musi nadążać za pojawiającymi się problemami uczniów. Znakiem czasu bez wątpienia jest rewolucja komputerowa ogarniająca różne sfery życia nie tylko dorosłych, ale też dzieci i młodzieży. Podpowiadamy w jaki sposób chronić dzieci przed cyberuzależnieniem i cyberprzemocą – zarówno w szkole, jak i w domu.
Nastolatki to trudna grupa wiekowa. Wszystkiemu się sprzeciwiają i gorzej się uczą. Są nieprzewidywalne i nieodpowiedzialne. Ciągle o czymś zapominają. Jednak zmiana niepożądanych postaw i zachowań nastolatków nie jest łatwa. Podpowiadamy, jak ich wspierać zarówno w domu, jak i w szkole.
W odniesieniu do nauki szkolnej ważne jest zaangażowanie się uczniów w proces uczenia się oraz jakie są powody tego zaangażowania. Przedstawiamy wybrane czynniki, które kształtują motywację i na które nauczyciel może mieć wpływ. Poznaj 11 metod, jak skutecznie motywować uczniów.
Grudzień to dobry miesiąc na budowanie wspólnoty w rodzinie, w szkole, w przedszkolu. Nic tak nie łączy jak wspólne działania: porządkowanie domu, przygotowywanie świątecznego wystroju, pieczenie, rozmyślanie o tym, co może ucieszyć najbliższych pod choinką. Podpowiadamy, jak urozmaicić dzieciom ten czas książkami i zabawami.
Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole masowej nikogo nie dziwi. Rodzice chcą, aby miało kontakt z rówieśnikami i uczyło się funkcjonowania w świecie. Czy to dobrze? Czy polska szkoła może stać się szkołą inkluzyjną w całym tego słowa znaczeniu? Odpowiedzi na te pytania udzieli ze swojej perspektywy dyrektor szkoły, której udało się stworzyć szkołę inkluzyjną. Sprawdź, jak należy podchodzić do tematu pedagogiki specjalnej w szkole powszechnej. Dowiedz się, jakie zadania stoją przed dyrektorami i nauczycielami.
W szkole przed nastolatkami stoi szereg różnorodnych wyzwań związanych z nauką. Rozwijanie umiejętności uczenia się w istotny sposób ułatwi im sprostanie tym wyzwaniom. W jaki sposób możemy im pomóc w nauce? Przedstawiamy kilka ważnych wskazówek oraz pomocne karty pracy.