Różnorodność w edukacji to zasób i wyzwanie. Jak sobie z nią radzić? Czego potrzebuje szkoła, aby jakość jej pracy była wysoka i służyła wszystkim uczniom, także tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach edukacji włączającej. Przedstawiamy sprzyjające działania na rzecz edukacji włączającej, a także wynikające z niej korzyści dla społeczności szkolnej, a przede wszystkim dla uczniów.
Każda ilość alkoholu wypita przez kobietę w czasie ciąży to ryzyko wystąpienia zaburzeń w rozwoju dziecka. Narażone na działanie alkoholu w okresie płodowym dziecko może uniknąć FAS, ale i tak istnieje niebezpieczeństwo wystąpienia innych zaburzeń. Sprawdź, jak rozpoznać dzieci z tym zaburzeniem, a także zastosuj w pracy 8 sprawdzonych metod.
Dobrze przeprowadzone rozpoznanie potrzeb dziecka z nadpobudliwością psychoruchową umożliwia zaplanowanie metod i form pracy na lekcji tak, aby w jak największym stopniu odpowiadały na jego potrzeby. Przedstawiamy wzór karty obserwacji ucznia, a także 11 kroków postępowania w pracy z dzieckiem nadpobudliwym oraz całą klasą.
Ocenianie zachowania uczniów wzbudza wiele kontrowersji. Jedni uważają, że jest niepotrzebne i niesprawiedliwe. Zdaniem innych gwarantuje ono ład i porządek w szkole. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wskazują na trudności w interpretacji kryteriów oceny zachowania. Czy istnieje złoty środek?
Sprawiedliwość naprawcza porzuca tradycyjne sposoby reagowania na przemoc i rozwiązywania konfliktów na rzecz działań zorientowanych na pojednanie, odbudowanie relacji w grupie oraz zapewnienie ładu. Priorytetem powinno być podjęcie działań na rzecz rozwiązania problemu przemocy – przez usprawnienie komunikacji, budowanie wzajemnego zrozumienia, wypracowanie konstruktywnych zasad.
Czy któryś z uczniów zwraca na siebie uwagę ciągłą ruchliwością i zmęczeniem? Być może był już sprawdzany pod kątem ADHD i nic nie wskazało na hiperaktywność? A może ma już zdiagnozowane ADHD, a ta diagnoza Tobie i rodzicom wydaje się być błędna? Dzieci z RLS (ang. restless legs syndrome), czyli syndromem niespokojnych nóg, często są źle diagnozowane. Jeżeli przypuszczasz, że Twój uczeń może mieć RLS, zastosuj prosty test. Ustal wraz z rodzicami, czy powinni skontaktować się z lekarzem.
Z punktu widzenia uczniów przepisy czy normy nie zawsze gwarantują bezpieczeństwo. Równie ważne jest wewnętrzne poczucie, że szkoła jest miejscem bezpiecznym, przyjaznym, akceptującym. Uczniowie chcą czuć się bezpiecznie w klasie i w społeczności szkolnej, ale także podczas lekcji i w kontaktach z nauczycielami. To fundament, na którym można wiele zbudować.
Bezpieczeństwo ma różne oblicza. Kiedy myślimy o przepisach BHP, regulaminach i procedurach, skupiamy się na bezpieczeństwie zewnętrznym. Kiedy jednak myślimy o człowieku, jego postawach i przeżyciach, wkraczamy w obszar wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa. Wreszcie bezpieczeństwo to brak zagrożenia, co w praktyce przekłada się na działania profilaktyczne szkoły skierowane na wszystkich członków społeczności szkolnej oraz, pośrednio, na rodziny uczniów.
Rodzice coraz częściej skarżą się, że dzieci poświęcają wiele godzin na naukę w domu. Skargi trafiły także do Rzecznika Praw Dziecka, który przekazał je do MEN. Stwierdził, że ilość zadawanych prac domowych niejednokrotnie powoduje, że dzieci i młodzież mają ograniczoną możliwość aktywnego uczestniczenia w życiu rodzinnym. Okazało się jednak, że prawo nie zabrania zadawania prac domowych. Przepisy stanowią, że nauczyciele mają prawo wybierać metody nauczania, a więc także zadawać tyle, ile uznają za stosowne.
Wszystkie dzieci przechodzą okresy intensywnego rozwoju psycho-fizycznego. Zmiany fizyczne postrzegane są jako zjawisko oczywiste i pożądane, ale zmiany w psychice i emocjach to dla dorosłych nie lada wyzwanie. Dzieci zamieniają się bowiem w małych buntowników. Co warto wtedy robić, a czego robić nie należy?