Rzeczywistość szkolna pokazuje, że nauka nie zawsze jest efektywna, a wielu uczniów, nawet tych z całkiem dobrymi możliwościami, ma wręcz problemy ze skutecznym zapamiętywaniem nowych treści. Warto zastanowić się, co szkoła może zrobić w tym zakresie oraz czego na pewno nie można przeoczyć. Przedstawiamy praktyczne wskazówki.
Kiedy dziecko wkracza w okres dojrzewania, zmienia się jego funkcjonowanie. Rodzice i nauczyciele, często z dnia na dzień, przestają je rozpoznawać i rozumieć. Szkoła schodzi na dalszy plan, a nauka przestaje być fajna. Coraz trudniej o porozumienie. A przecież uczyć się trzeba. Na szczęście są sposoby na przywrócenie równowagi w relacji z nastolatkiem i skłonienie go do nauki – poznaj kilka z nich.
Różnorodność w edukacji to zasób i wyzwanie. Jak sobie z nią radzić? Czego potrzebuje szkoła, aby jakość jej pracy była wysoka i służyła wszystkim uczniom, także tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach edukacji włączającej. Przedstawiamy sprzyjające działania na rzecz edukacji włączającej, a także wynikające z niej korzyści dla społeczności szkolnej, a przede wszystkim dla uczniów.
Zespół FAS to nieodwracalne zaburzenie spowodowane działaniem alkoholu na płód w czasie ciąży. Dzieci z zespołem FAS wymagają indywidualnej terapii i wsparcia, aby mogły rozwijać swoje możliwości. Każda kobieta w ciąży, która spożywa alkohol, może narazić swoje dziecko na poważne uszkodzenia. Poznaj objawy płodowego zespołu alkoholowego, skuteczne metody pracy z dzieckiem z FAS i dowiedz się, jaki wpływ alkoholu w ciąży ma na rozwój dziecka.
Dobrze przeprowadzone rozpoznanie potrzeb dziecka z nadpobudliwością psychoruchową umożliwia zaplanowanie metod i form pracy na lekcji tak, aby w jak największym stopniu odpowiadały na jego potrzeby. Przedstawiamy wzór karty obserwacji ucznia, a także 11 kroków postępowania w pracy z dzieckiem nadpobudliwym oraz całą klasą.
Ocenianie zachowania uczniów wzbudza wiele kontrowersji. Jedni uważają, że jest niepotrzebne i niesprawiedliwe. Zdaniem innych gwarantuje ono ład i porządek w szkole. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wskazują na trudności w interpretacji kryteriów oceny zachowania. Czy istnieje złoty środek?
Sprawiedliwość naprawcza porzuca tradycyjne sposoby reagowania na przemoc i rozwiązywania konfliktów na rzecz działań zorientowanych na pojednanie, odbudowanie relacji w grupie oraz zapewnienie ładu. Priorytetem powinno być podjęcie działań na rzecz rozwiązania problemu przemocy – przez usprawnienie komunikacji, budowanie wzajemnego zrozumienia, wypracowanie konstruktywnych zasad.
Czy któryś z uczniów zwraca na siebie uwagę ciągłą ruchliwością i zmęczeniem? Być może był już sprawdzany pod kątem ADHD i nic nie wskazało na hiperaktywność? A może ma już zdiagnozowane ADHD, a ta diagnoza Tobie i rodzicom wydaje się być błędna? Dzieci z RLS (ang. restless legs syndrome), czyli syndromem niespokojnych nóg, często są źle diagnozowane. Jeżeli przypuszczasz, że Twój uczeń może mieć RLS, zastosuj prosty test. Ustal wraz z rodzicami, czy powinni skontaktować się z lekarzem.
Z punktu widzenia uczniów przepisy czy normy nie zawsze gwarantują bezpieczeństwo. Równie ważne jest wewnętrzne poczucie, że szkoła jest miejscem bezpiecznym, przyjaznym, akceptującym. Uczniowie chcą czuć się bezpiecznie w klasie i w społeczności szkolnej, ale także podczas lekcji i w kontaktach z nauczycielami. To fundament, na którym można wiele zbudować.
Bezpieczeństwo ma różne oblicza. Kiedy myślimy o przepisach BHP, regulaminach i procedurach, skupiamy się na bezpieczeństwie zewnętrznym. Kiedy jednak myślimy o człowieku, jego postawach i przeżyciach, wkraczamy w obszar wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa. Wreszcie bezpieczeństwo to brak zagrożenia, co w praktyce przekłada się na działania profilaktyczne szkoły skierowane na wszystkich członków społeczności szkolnej oraz, pośrednio, na rodziny uczniów.