Z żalem należy przyznać, że wiek dwudziesty przeszedł do historii jako wiek nietolerancji. Co możemy zrobić, aby wiek dwudziesty pierwszy również nie zapisał się w podobny sposób w pamięci przyszłych pokoleń? Na ile postawa tolerancyjna pomaga w koegzystowaniu ludzi z różnych kultur, religii, klas społecznych? Jak o tolerancji warto uczyć w szkole?
Świat dziecięcych przeżyć obfituje w zmienność i nietrwałość. Dziecko szybko doświadcza różnych emocji, które tworzą się, zanikają lub przekształcają w inne. Pomocą w przygotowaniu dzieci do nazywania i okazywania różnych, również trudnych emocji, może być książka Doroty Gellner Myszka.
Nie zawsze adaptacja przebiega harmonijnie i bezproblemowo. Dziecko może uruchamiać mechanizmy obronne i wyrażać lęk w sposób zastępczy, np. płaczem, zwiększoną drażliwością, zaburzeniami łaknienia, trudnościami w zasypianiu, wymiotami, a nawet moczeniem nocnym.
Rose Lagercrantz „Moje szczęśliwe życie” wyd. Zakamarki.Początek przygody w nowej rzeczywistości, jaką jest dla dziecka szkoła, może być okraszony różnymi emocjami. Pierwszaki najczęściej cieszą się z tego nowego etapu w ich życiu, choć radość często przeplata się z lękami, obawami, a przynajmniej pytaniami o to, jak wygląda zwykły dzień w szkole, jaka będzie Pani, jak będą się zachowywać koledzy i koleżanki.
Jak oswoić dzieci z nowym miejscem i innymi dziećmi? Jako rytmiczka, a także zwolenniczka edukacji przez muzykę i ruch, zebrałam 9 sprawdzonych i lubianych zabaw muzycznych o nachyleniu integracyjno-adaptacyjnym, które w zestawieniu z kreatywnością nauczyciela sprawdzą się we wszystkich grupach wiekowych.
Jednym z typów zaburzeń w adaptacji jest postawa dziecka pozornie przystosowanego – grzecznego, zdyscyplinowanego, ale bardzo nieśmiałego i zalęknionego, czasami jąkającego się. Jak wygląda w codziennym życiu przedszkolnym funkcjonowanie takiego dziecka?
Czynności samoobsługowe budują w dziecku istotę samodzielną. Samodzielność z kolei wynika z potrzeby bycia niezależnym w gromadzeniu i zdobywaniu doświadczeń życiowych oraz w podejmowaniu wyzwań związanych z pokonywaniem przeszkód. Jakie trudności samoobsługowe dzieci są najbardziej widoczne u przedszkolaków? W jaki sposób można wesprzeć rodziców w treningu samodzielności przedszkolaka? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co powinien umieć samodzielny przedszkolak.