W artykule poruszone zostało zagadnienie znaczenia emocji dla funkcjonowania naszego organizmu, a przede wszystkim omówione negatywne skutki nadmiernej reaktywności emocjonalnej ucznia w sytuacjach szkolnych. Sprawdź, co należy zrobić, gdy jesteśmy rozjemcami w sytuacji wysoko nacechowanej emocjonalnie.
Na ile możemy pomóc naszym uczniom w uczeniu się rozpoznawania i analizowania własnych emocji oraz świadomego posługiwania się nimi? W artykule rozpatrujemy sytuacje, na które powinniśmy być szczególnie wyczuleni, świadczące o potencjalnych problemach w zarządzaniu własną emocjonalnością przez naszych uczniów.
W tej części cyklu na temat emocji zastanawiamy się, w jaki sposób wykorzystać emocje dla dobra procesu nauczania. Przytaczamy również szereg praktycznych porad, które pomogą specjalistom w motywowaniu uczniów do uczenia się na sposób szkolny.
W tej części cyklu artykułów rozpatrujemy emocje i kondycję psychiczną nauczyciela w korelacji do emocji uczniów. Zwracamy uwagę na umiejętność oddzielenia życia osobistego od spraw zawodowych. Podkreślamy znaczenie atmosfery, którą tworzymy w szkole, oraz dajemy uczniom i nauczycielowi prawo do bycia zmęczonym mnogością bodźców oddziałujących na nas wzajemnie.
Ocenianie wyników i postępowania uczniów przez nauczyciela, jak i samo ustosunkowanie do nich, może być uwikłane w psychologiczny mechanizm samospełniającej się przepowiedni. Rozpoznanie tego mechanizmu umożliwia nie tylko rzetelniejsze ocenianie, lecz także zapobiega wyrabianiu w uczniach przekonań na swój temat, które mogą prowadzić do długofalowych negatywnych konsekwencji. Dowiedz się, na czym polega samospełniająca się przepowiednia i czy rzeczywiście ma tak duży wpływ na rozwój uczniów.
W każdej szkole mogą zdarzać się homofobiczne incydenty, a nawet przemoc i wykluczenie na tym tle. Jak reagować w takich sytuacjach?Statystycznie w każdej placówce jest ok. 5–10% osób nieheteronormatywnych, czyli przynajmniej jedna na klasę. Jeśli nie wiemy o istnieniu tych uczennic i uczniów, to raczej nie dlatego, że akurat w naszej szkole są nieobecni, ale dlatego, że obawiają się ujawnić. Poznaj przykłady mądrego reagowania w sytuacji homofobii i zastosuj je w swojej szkole.
Szybki postęp technologiczny wymusza istotne zmiany w podejściu pedagogicznym, w tym nowy model nauczania będący przejściem od nauczania do uczenia się. W konsekwencji prowadzi to do zmiany całego sektora edukacji dzięki zaangażowaniu narzędzi ICT, które w coraz większym stopniu wpływają na rolę i relacje uczniów i nauczycieli, poprzez ingerencję w ich wzajemne oddziaływania. Sprawdź, jak wykorzystać m.in. TIK i Facebook w kontaktach z uczniami.
Ocenianie kształtujące ma służyć dzieciom i młodzieży, ułatwiać im uczenie się, pokonywać trudności, zdobywać i stosować wiedzę oraz rozwijać umiejętności. W najlepszym interesie rodziców jest wspieranie nauczycieli we wdrażaniu takiego podejścia do oceniania w szkole.
Dorośli często narzekają na nadmiar stresu w swoim życiu. Czy zestresowani rodzice potrafią dostrzec, że również ich dzieci są narażone na stres? Niektórym dorosłym wydaje się, że dzieciństwo to okres beztroski, czas wolny od zmartwień i obciążeń wywołujących reakcje stresowe. Czy rzeczywiście tak jest?