Rodzice często pytają czy mają prawo uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych prowadzonych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Przepisy prawa oświatowego nie rozstrzygają tej kwestii, dlatego ustalenia powinny wynikać ze statutu szkoły lub placówki. Sprawdź szczegóły.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niedostosowanie społeczne organizuje się zajęcia resocjalizacyjne. Zajęcia te nie mogą być realizowane w ramach godzin przeznaczonych na pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź, dlaczego uczeń z niedostosowaniem społecznym mieć zapewnione zajęcia resocjalizacyjne niezależnie od udziału w zajęciach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przerwy w szkole pomiędzy zajęciami są czasem pracy dla nauczycieli. W związku z tym, jeśli jest to uzasadnione, nauczyciel wspomagający powinien przebywać podczas przerw z uczniem. Ale o zakresie zadań realizowanych przez nauczycieli wspomagających decyduje dyrektor. W związku z tym może on ustalić zakres czynności, jakie nauczyciel wykonuje w ramach swoich zadań zawodowych w czasie przerwy międzylekcyjnej. W IPET należy określić zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów, a jednym z nich może być wsparcie nauczyciela wspomagającego podczas przerw.
Dojrzewanie jest trudnym okresem dla wszystkich nastolatków. Zmiany zachodzą na każdej płaszczyźnie – fizycznej, społecznej, emocjonalnej. Pojawiają się nowe potrzeby – przynależności do grupy rówieśniczej, poszukiwania własnej tożsamości, separacji od rodziców. Nastolatek przechodzi właściwie gruntowną przebudowę całej swojej osoby, podobnie jak jego rówieśnicze otoczenie. Relacje okazują się zmienne, ulegają dynamice dotąd nie znanej. Dla neurotypowych nastolatków to okres pełen wyzwań. Jak więc wesprzeć w tym trudnym czasie uczniów w spektrum autyzmu?
W przepisach prawa oświatowego nie ma innych wytycznych dotyczących realizacji podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, poza zalecanymi w rozporządzeniu sposobami realizacji podstawy programowej. Sprawdź, jakie wskazówki zamieszczono w przepisach i na jakiej podstawie dokonać operacjonalizacji celów kształcenia i sposobów ich osiągania.
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają odrębnych regulacji dotyczących sposobu organizacji uczniów z niepełnosprawnością. Niezależnie od tego, czy uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, plan zajęć należy dostosować do możliwości psychofizycznych ucznia. W pracy z uczniem z niepełnosprawnością należy brać pod uwagę to, że oprócz zajęć edukacyjnych, uczestniczy również w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęciach rewalidacyjnych. Organizację pracy i udzielanie dodatkowej pomocy należy zaplanować w taki sposób, aby uczeń był w stanie efektywnie w nich uczestniczyć. Co oznacza to w praktyce? Dowiedz się, jak powinno wyglądać dostosowanie planu zajęć do potrzeb ucznia z niepełnosprawnością.
Uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym charakteryzuje opóźniony rozwój mowy i ograniczony zasób słów. Na ogół komunikują się oni za pomocą krótkich zdań, wyrazów lub gestów. Mają trudności z rozumieniem abstrakcyjnych pojęć, zapamiętywaniem, koncentracją i odtwarzaniem informacji. Często zmyślają i wykazują impulsywne zachowania. Edukacja tych uczniów wymaga dostosowania wymagań do poziomu rozwoju dziecka w wieku 6-9 lat, z naciskiem na proste formy komunikacji. W artykule przedstawimy skuteczne strategie komunikacyjne, które mogą pomóc nauczycielom uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie do 5 uczniów, jeśli taką potrzebę wskazano w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub jeśli to wynika z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Przepisy nie wskazują jednak, aby taka organizacja zajęć mogła być wprowadzona na wniosek rodzica.
Zajęcia rewalidacyjne są organizowane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność. Przepisy prawa oświatowego nie wskazują na to, aby możliwe było prowadzenie ich w formie kształcenia na odległość. Sprawdź, czy na wniosek rodziców można organizować zdalne zajęcia rewalidacyjne.
W codziennej komunikacji często wymiennie używa się pojęć „zajęcia rewalidacyjne” oraz „rewalidacja” i „działania o charakterze rewalidacyjnym”. Wszystkie odnoszą się do wsparcia uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, jednak definicje nieco się różnią. W artykule wyjaśniamy, czym różnią się zajęcia rewalidacyjne od działań o charakterze rewalidacyjnym, jakie są ich cele oraz jak są organizowane w polskim systemie edukacyjnym. Poznaj przepisy regulujące te kwestie oraz praktyczne aspekty organizacji zajęć rewalidacyjnych i oddziaływań o charakterze rewalidacyjnym w szkole.