Zgodnie z ramowym planem nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym „minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów, w każdym roku szkolnym, wynosi po 10 godzin na oddział”. Sprawdź, czy w przepisach mowa jest o 10 godzinach tygodniowo zajęć zespołowych, czy raczej należy rozdzielić je pomiędzy podopiecznych na zajęcia indywidualne? Upewnij się, czy te regulacje można zastosować również do ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego.
Dyrektor szkoły po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ma obowiązek zorganizowania tego kształcenia, w tym zagwarantowania uczniowi co najmniej dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych tygodniowo. Zdarza się jednak, że rodzice lub pełnoletni uczeń wnioskują o zmniejszenie wymiaru zajęć rewalidacyjnych do jednej godziny tygodniowo. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor?
Niepełnosprawności sprzężone to, współwystępujące u jednego ucznia, konkretne rodzaje niepełnosprawności wskazane w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Omawiamy je dokładnie w tekście. Sprawdź, co to są niepełnosprawności sprzężone oraz z czym się wiążą. Dowiedz się też, jakie są obowiązki szkoły i przedszkola wobec ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawności sprzężone.
Zakres zajęć rewalidacyjnych z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest ściśle określony i nie może być modyfikowany samowolnie przez prowadzącego. Specjalista jest zobligowany do stosowania się do zaleceń zawartych w orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy zasada tam ma zastosowanie również w sytuacji, gdy prowadzenie zajęć powierzono, za zgodą kuratorium oświaty, nauczycielowi bez wymaganych kwalifikacji.
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają odrębnych regulacji dotyczących sposobu organizacji uczniów z niepełnosprawnością. Niezależnie od tego, czy uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, plan zajęć należy dostosować do możliwości psychofizycznych ucznia. W pracy z uczniem z niepełnosprawnością należy brać pod uwagę to, że oprócz zajęć edukacyjnych, uczestniczy również w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęciach rewalidacyjnych. Organizację pracy i udzielanie dodatkowej pomocy należy zaplanować w taki sposób, aby uczeń był w stanie efektywnie w nich uczestniczyć. Co oznacza to w praktyce? Dowiedz się, jak powinno wyglądać dostosowanie planu zajęć do potrzeb ucznia z niepełnosprawnością.
Przepisy stanowią, że w przypadku uczęszczania do szkoły ucznia z orzeczeniem wydanym ze względu na spektrum autyzmu lub niepełnosprawności sprzężone, konieczne jest zatrudnienie dodatkowej kadry. Uczeń z orzeczeniem może jednak otrzyma także orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Czy trzeba przydzielić mu nauczyciela wspomagającego? Sprawdź, czy nauczanie indywidualne wyłącza obowiązek zatrudnienia nauczyciela wspomagającego dla ucznia z orzeczeniem.
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może otrzymać także orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Którym nauczycielom dyrektor szkoły powinien powierzyć wtedy prowadzenie zajęć? Czy powinni być to ci nauczyciele prowadzący zajęcia rewalidacyjne, czy raczej przedmiotowcy, którzy nie mają kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej? Sprawdź, jak optymalnie zorganizować nauczanie i pomoc dla ucznia.
Obowiązek dwukrotnego dokonania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia w trakcie roku nie oznacza, że zespół musi dwa razy zmodyfikować IPET. Modyfikacja IPET nie może nastąpić bez WOPFU, jednak WOPFU nie pociąga za sobą obowiązku wprowadzenia zmian do IPET. Sprawdź, kiedy nie trzeba modyfikować IPET po dokonaniu WOPFU.
Zamieszczenie w orzeczeniu zapisu o realizowaniu zajęć indywidualnie lub w grupie do 5 osób nie zawsze oznacza bezwzględny obowiązek takiej organizacji pracy. Zespół dokonujący WOPFU może bowiem uznać, że w danym momencie nie ma takiej potrzeby. Sprawdź, co zrobić, gdy w ocenie nauczycieli uzasadniona jest rezygnacja z zajęć realizowanych indywidualnie.
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność ruchową uczestniczy w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel prowadzący rewalidację dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową.