Wokół osób z zespołem Downa krąży ogromna ilość stereotypów: w ieczne dzieci, zawsze weseli, nigdy nie będą samodzielni jako dorośli zawsze pod opieką rodziców. Trudno byłoby znaleźć kogoś, kto nigdy nie słyszałby tych wypowiedzi. Nadal o zespole Downa mówi się, jak o chorobie, choć od dawno wiadomo, że ten zespół genetyczny nią nie jest. Czym więc jest? Jak odsiać fakty od mitów? Jak rozwija się dziecko z zespołem Downa? Sprawdź, co powinien wiedzieć nauczyciel, który rozpocznie pracę z dzieckiem z zespołem Downa.
Zajęcia rewalidacyjne pełnią istotną rolę w procesie wsparcia uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Ich skuteczność nie zależy wyłącznie od pracy nauczyciela, lecz od współdziałania wszystkich osób zaangażowanych w proces terapeutyczny, w tym przede wszystkim rodziców. Jakie znaczenie ma ta współpraca i w jaki sposób możemy ją skutecznie realizować? Obejrzyj webinar: Zajęcia rewalidacyjne: zasady skutecznej współpracy z rodzicami. Dowiedz się, jak współpraca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego wpływa na skuteczność oddziaływań rewalidacyjnych.
W edukacji, szczególnie w kontekście zajęć rewalidacyjnych, bardzo, duże znaczenie ma nawiązanie i utrzymanie pozytywnej relacji między nauczycielem a uczniem. Choć w natłoku codziennych zadań i wymagań może to umykać uwadze, budowanie relacji powinno być fundamentem skutecznej pracy terapeutycznej. Relacja ta jest nie tylko elementem wspierającym proces nauczania, ale przede wszystkim narzędziem, które pozwala uczniowi otworzyć się, zaufać i aktywnie uczestniczyć w zajęciach. Dowiedz się, jakie znaczenie ma budowanie relacji w czasie zajęć rewalidacyjnych z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i jakie strategie do jej budowania wykorzystać. Możesz również obejrzeć webinar: Zajęcia rewalidacyjne: znaczenie relacji uczeń-nauczyciel.
W organizacji zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów z orzeczeniami o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym kluczowym wyzwaniem jest odpowiedni dobór grupy. W artykule wyjaśniamy, jaką rolę odgrywa wiek uczestników i wyjaśnia, dlaczego nie jest zalecane łączenie uczniów z różnych etapów edukacyjnych. Autorka wskazuje, jakie zagrożenia mogą wynikać z nadmiernego zróżnicowania wiekowego i kiedy taka organizacja zajęć może stać się barierą w osiągnięciu założonych celów terapeutycznych.
Klasy terapeutyczne powstają z myślą o uczniach, którzy potrzebują dostosowanej organizacji nauki i intensywnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. W przeciwieństwie do klas integracyjnych, w których obowiązkowo zatrudnia się nauczyciela współorganizującego kształcenie, przepisy nie przewidują takiego rozwiązania w klasach terapeutycznych. Jakie są konsekwencje tej różnicy? Jakie wsparcie mogą otrzymać uczniowie w takiej klasie? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższym artykule.
Szkolne życie dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim może być bardzo trudne. Trudności te wynikają nie tylko z ograniczeń ruchowych, ale również z niezaspokojonych potrzeb dziecka.Może być jednak łatwiejsze, jeżeli zostanie im zaoferowana odpowiednia pomoc. Efektywne wspieranie ucznia z niepełnosprawnością może dać więcej niż zajęcia integracyjne. Kluczem jest kształtowanie poczucia umiejscowienia kontroli. Dowiedz się czym są wewnątrzsterowność i zewnątrzsterowność u dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim. Sprawdź, które zachowania wspierają, a które hamują samodzielność uczniów.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym realizują odrębną podstawę programową. Jeżeli uczęszczają do klasy ogólnodostępnej, to w klasie tej realizowane są dwa odrębne ramowe plany nauczania i dwie odrębne podstawy. Z tego względu, w celu ułatwienia organizacji nauczyciele chcieliby, aby uczeń niektóre zajęcia realizował indywidualnie. Nie chodzi jednak o organizację indywidualnego nauczania, lecz indywidualne realizowanie niektórych przedmiotów. Czy takie rozwiązanie jest możliwe, jeżeli nie wskazano go w orzeczeniu?
U dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nierzadko występuje nadwrażliwość na dźwięki. Wówczas negatywny wpływ na stan emocjonalny i psychiczny ucznia może mieć nie tylko hałas, ale również muzyka i śpiew. To z kolei utrudnia uczestnictwo w lekcjach muzyki. Sprawdź, czy ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm z zajęć muzyki. Dowiedz się, jakie formy wsparcia zastosować w takiej sytuacji.
Przepisy prawa oświatowego nie określają sposobu organizacji zajęć i do 5 uczniów. Brak jest regulacji dotyczących wymiaru czy proporcji, w jakich uczeń miałby realizować zajęcia z oddziałem i w małej grupie na terenie szkoły. Jak zatem zaplanować takie zajęcia i pracę nauczycieli? Sprawdź, jak prowadzić i dokumentować zajęcia w grupie do 5 osób organizowane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Skorzystanie z prawa do rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych nie oznacza automatycznie, że szkoła nie realizuje kształcenia specjalnego. Uczeń nadal ma prawo do korzystania z uprawnień wynikających z dostarczenia do szkoły orzeczenia. Sprawdź, czy w takim przypadku, mimo odstąpienia od organizacji zajęć rewalidacyjnych, szkoła otrzyma dotację na ucznia z niepełnosprawnością.