Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego obliguje do przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (WOPFU), stworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) oraz zapewnienia odpowiedniego kształcenia specjalnego. Kształcenie specjalne należy organizować zgodnie z zaleceniami zamieszczonymi w orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W zaleceniach tych nierzadko jednak wymienia się specjalistyczne formy wsparcia, które wykraczają poza standardowe możliwości danej szkoły. Jakie działania należy podjąć w takiej sytuacji? Czy szkoła może skierować ucznia na wybrane zajęcia do poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Szkoła nie może odmówić zorganizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla jednego dziecka. Problematyczne może być jednak zapewnienie realizacji zajęć zespołowych, jeżeli w szkole uczy się tylko jedno dziecko z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. W artykule omówiono zasady organizacji zajęć, gdy wskazane są zajęcia zespołowe, a dostępne są tylko zajęcia indywidualne.
Dodatkowe zatrudnienie nauczyciela tzw. wspomagającego powinno wynikać z potrzeb ucznia i co do zasady potrzeba dodatkowego zatrudnienia powinna zostać wskazana w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy w szkole lub przedszkolu trzeba zatrudnić nauczyciela wspomagającego dla dziecka z zespołem Downa.
Przepisy prawa oświatowego nakładają na szkoły niepubliczne obowiązek organizowania zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednocześnie jednak brak jest regulacji, które wskazywałyby na czas trwania zajęć rewalidacyjnych w szkole niepublicznej. Sprawdź, w jaki sposób ustalić i uregulować, ile minut trwa rewalidacja w szkole niepublicznej.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mogą niektóre zajęcia edukacyjne realizować indywidualnie lub w małych grupach. Nie oznacza to jednak, że każdemu trzeba takie zajęcia przydzielać – wszystko zależy od zaleceń z poradni oraz wniosków z dokonanej oceny funkcjonowania ucznia. Sprawdź, kiedy uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego musi mieć przyznane zajęcia indywidualne.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oznacza konieczność realizacji zaleceń zespołu orzekającego. W przypadku uczniów słabowidzących najczęstszym zaleceniem jest stosowanie powiększonego druku. Czy zespół IPET, na prośbą lub za zgodą ucznia może zrezygnować z takiego dostosowania? Sprawdź, czy dopuszczalna jest rezygnacja z podręczników z powiększonym drukiem dla ucznia słabowidzącego.
Czemu nie jestem jak inni? Dlaczego właśnie mnie to spotkało? Nie rozumiem, o co w ogóle im chodzi, staram się, ale i tak odstaję… Takie myśli mogą pojawiać się w głowach dzieci i nastolatków w spektrum autyzmu. Podobne przeżycia dotykają ich rówieśników z przeróżnymi zaburzeniami neurorozwojowymi, jak np. ADHD czy niepełnosprawność intelektualna. Odmienność to dla uczniów trudny temat. W jaki sposób ich wspierać, gdy próbują zanegować własne trudności?
Przepisy wskazują na obowiązek zatrudnienia dodatkowej kadry, jeżeli do szkoły uczęszczają uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. Nie ma jednak regulacji określające liczbę etatów dla dodatkowych pracowników. Czy dla dwójki uczniów chodzących do tej samej klasy można zatrudnić dwóch pracowników? Sprawdź czy dopuszczalna jest sytuacja, gdy w jednej klasie pracują dwie pomoce nauczyciela.
Niepełnosprawność i posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie wyklucza wydania zezwolenia na nauczanie domowe. Co ważne, szkoła ma obowiązek zapewnić udział w zajęciach rewalidacyjnych uczniom spełniającym obowiązek szkolny poza szkołą, tj. w ramach edukacji domowej. Co jednak ważne, zajęcia te mają odbywać się w szkole – nie jest możliwe finansowanie terapii w placówkach i podmiotach. Sprawdź, z czego wynika zakaz finansowania terapii poza szkołą, do której przyjęto ucznia.
W związku z realizacją programu Asystent ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w niektórych szkołach w Polsce dla uczniów ze specjalnymi potrzebami zatrudniono asystentów. Niestety, obecnie nie ma regulacji pozwalających na zatrudnienie takiego asystenta w szkołach, które nie biorą udziału w projekcie pilotażowym.