Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie do 5 uczniów, jeśli taką potrzebę wskazano w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub jeśli to wynika z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Przepisy nie wskazują jednak, aby taka organizacja zajęć mogła być wprowadzona na wniosek rodzica.
Zajęcia rewalidacyjne są organizowane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność. Przepisy prawa oświatowego nie wskazują na to, aby możliwe było prowadzenie ich w formie kształcenia na odległość. Sprawdź, czy na wniosek rodziców można organizować zdalne zajęcia rewalidacyjne.
W codziennej komunikacji często wymiennie używa się pojęć „zajęcia rewalidacyjne” oraz „rewalidacja” i „działania o charakterze rewalidacyjnym”. Wszystkie odnoszą się do wsparcia uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, jednak definicje nieco się różnią. W artykule wyjaśniamy, czym różnią się zajęcia rewalidacyjne od działań o charakterze rewalidacyjnym, jakie są ich cele oraz jak są organizowane w polskim systemie edukacyjnym. Poznaj przepisy regulujące te kwestie oraz praktyczne aspekty organizacji zajęć rewalidacyjnych i oddziaływań o charakterze rewalidacyjnym w szkole.
Zorganizowanie zajęć rewalidacyjnych często stanowi wyzwanie dla dyrektorów szkół, którzy borykają się z brakiem specjalistów do ich prowadzenia. Jednym ze stosowanych rozwiązań jest organizowanie zajęć po południu. Polega to na tym, że uczeń po lekcjach opuszcza szkołę i wraca na rewalidację. Sprawdź, czy uczeń może wrócić do szkoły na zajęcia rewalidacyjne, jeżeli kończy lekcje wcześniej. Co należy brać pod uwagę w przypadku organizacji zajęć w ramach rewalidacji?
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego obliguje do przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (WOPFU), stworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) oraz zapewnienia odpowiedniego kształcenia specjalnego. Kształcenie specjalne należy organizować zgodnie z zaleceniami zamieszczonymi w orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W zaleceniach tych nierzadko jednak wymienia się specjalistyczne formy wsparcia, które wykraczają poza standardowe możliwości danej szkoły. Jakie działania należy podjąć w takiej sytuacji? Czy szkoła może skierować ucznia na wybrane zajęcia do poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Szkoła nie może odmówić zorganizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla jednego dziecka. Problematyczne może być jednak zapewnienie realizacji zajęć zespołowych, jeżeli w szkole uczy się tylko jedno dziecko z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. W artykule omówiono zasady organizacji zajęć, gdy wskazane są zajęcia zespołowe, a dostępne są tylko zajęcia indywidualne.
Dodatkowe zatrudnienie nauczyciela tzw. wspomagającego powinno wynikać z potrzeb ucznia i co do zasady potrzeba dodatkowego zatrudnienia powinna zostać wskazana w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy w szkole lub przedszkolu trzeba zatrudnić nauczyciela wspomagającego dla dziecka z zespołem Downa.
Przepisy prawa oświatowego nakładają na szkoły niepubliczne obowiązek organizowania zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednocześnie jednak brak jest regulacji, które wskazywałyby na czas trwania zajęć rewalidacyjnych w szkole niepublicznej. Sprawdź, w jaki sposób ustalić i uregulować, ile minut trwa rewalidacja w szkole niepublicznej.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mogą niektóre zajęcia edukacyjne realizować indywidualnie lub w małych grupach. Nie oznacza to jednak, że każdemu trzeba takie zajęcia przydzielać – wszystko zależy od zaleceń z poradni oraz wniosków z dokonanej oceny funkcjonowania ucznia. Sprawdź, kiedy uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego musi mieć przyznane zajęcia indywidualne.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oznacza konieczność realizacji zaleceń zespołu orzekającego. W przypadku uczniów słabowidzących najczęstszym zaleceniem jest stosowanie powiększonego druku. Czy zespół IPET, na prośbą lub za zgodą ucznia może zrezygnować z takiego dostosowania? Sprawdź, czy dopuszczalna jest rezygnacja z podręczników z powiększonym drukiem dla ucznia słabowidzącego.