Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oznacza konieczność realizacji zaleceń zespołu orzekającego. W przypadku uczniów słabowidzących najczęstszym zaleceniem jest stosowanie powiększonego druku. Czy zespół IPET, na prośbą lub za zgodą ucznia może zrezygnować z takiego dostosowania? Sprawdź, czy dopuszczalna jest rezygnacja z podręczników z powiększonym drukiem dla ucznia słabowidzącego.
Czemu nie jestem jak inni? Dlaczego właśnie mnie to spotkało? Nie rozumiem, o co w ogóle im chodzi, staram się, ale i tak odstaję… Takie myśli mogą pojawiać się w głowach dzieci i nastolatków w spektrum autyzmu. Podobne przeżycia dotykają ich rówieśników z przeróżnymi zaburzeniami neurorozwojowymi, jak np. ADHD czy niepełnosprawność intelektualna. Odmienność to dla uczniów trudny temat. W jaki sposób ich wspierać, gdy próbują zanegować własne trudności?
Przepisy wskazują na obowiązek zatrudnienia dodatkowej kadry, jeżeli do szkoły uczęszczają uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. Nie ma jednak regulacji określające liczbę etatów dla dodatkowych pracowników. Czy dla dwójki uczniów chodzących do tej samej klasy można zatrudnić dwóch pracowników? Sprawdź czy dopuszczalna jest sytuacja, gdy w jednej klasie pracują dwie pomoce nauczyciela.
Niepełnosprawność i posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie wyklucza wydania zezwolenia na nauczanie domowe. Co ważne, szkoła ma obowiązek zapewnić udział w zajęciach rewalidacyjnych uczniom spełniającym obowiązek szkolny poza szkołą, tj. w ramach edukacji domowej. Co jednak ważne, zajęcia te mają odbywać się w szkole – nie jest możliwe finansowanie terapii w placówkach i podmiotach. Sprawdź, z czego wynika zakaz finansowania terapii poza szkołą, do której przyjęto ucznia.
W związku z realizacją programu Asystent ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w niektórych szkołach w Polsce dla uczniów ze specjalnymi potrzebami zatrudniono asystentów. Niestety, obecnie nie ma regulacji pozwalających na zatrudnienie takiego asystenta w szkołach, które nie biorą udziału w projekcie pilotażowym.
Zgodnie z ramowym planem nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym „minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów, w każdym roku szkolnym, wynosi po 10 godzin na oddział”. Sprawdź, czy w przepisach mowa jest o 10 godzinach tygodniowo zajęć zespołowych, czy raczej należy rozdzielić je pomiędzy podopiecznych na zajęcia indywidualne? Upewnij się, czy te regulacje można zastosować również do ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego.
Dyrektor szkoły po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ma obowiązek zorganizowania tego kształcenia, w tym zagwarantowania uczniowi co najmniej dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych tygodniowo. Zdarza się jednak, że rodzice lub pełnoletni uczeń wnioskują o zmniejszenie wymiaru zajęć rewalidacyjnych do jednej godziny tygodniowo. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor?
Niepełnosprawności sprzężone to, współwystępujące u jednego ucznia, konkretne rodzaje niepełnosprawności wskazane w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Omawiamy je dokładnie w tekście. Sprawdź, co to są niepełnosprawności sprzężone oraz z czym się wiążą. Dowiedz się też, jakie są obowiązki szkoły i przedszkola wobec ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawności sprzężone.
Zakres zajęć rewalidacyjnych z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest ściśle określony i nie może być modyfikowany samowolnie przez prowadzącego. Specjalista jest zobligowany do stosowania się do zaleceń zawartych w orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy zasada tam ma zastosowanie również w sytuacji, gdy prowadzenie zajęć powierzono, za zgodą kuratorium oświaty, nauczycielowi bez wymaganych kwalifikacji.
Przepisy stanowią, że w przypadku uczęszczania do szkoły ucznia z orzeczeniem wydanym ze względu na spektrum autyzmu lub niepełnosprawności sprzężone, konieczne jest zatrudnienie dodatkowej kadry. Uczeń z orzeczeniem może jednak otrzyma także orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Czy trzeba przydzielić mu nauczyciela wspomagającego? Sprawdź, czy nauczanie indywidualne wyłącza obowiązek zatrudnienia nauczyciela wspomagającego dla ucznia z orzeczeniem.