Często w zaleceniach do organizacji kształcenia specjalnego uczniów obok wsparcia nauczyciela wspomagającego wskazuje się na potrzebę organizacji zajęć indywidualnie lub w grupie do 5 osób. Trzeba pamiętać, że są to odrębne formy wsparcia, które można realizować jednocześnie. Obecność nauczyciela wspomagającego na zajęciach w grupie do pięciu uczniów nie zawsze jest konieczna. Nie oznacza to jednak, że organizacja takich zajęć zwalnia z obowiązku zatrudnienia go w szkole.
Uczniowie z afazją rozwojową, to uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na afazję rozwojową wymaga dostosowania warunków i sposobu nauki do potrzeb ucznia. W artykule wyjaśniono, czym jest afazja rozwojowa oraz w jaki sposób nauczyciele mogą wspierać proces uczenia się dziecka w zależności od obrazu zaburzenia.
Przyjęcie do szkoły ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zobowiązuje do realizowania zaleceń z tego orzeczenia. Dotyczy to również technikum, w którym należy opracować IPET oraz zorganizować zajęcia rewalidacyjne.
Zajęcia socjoterapeutyczne są skierowane do uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu oraz wykazujących potrzebę wspierania w sferze rozwoju intelektualnego i duchowego. Co do zasady są to zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W artykule wyjaśniamy, jak i dla kogo należy organizować zajęcia socjoterapeutyczne w szkole.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną może uczęszczać do szkoły podstawowej ogólnodostępnej. Decyzję w tym zakresie podejmują rodzice. W takim przypadku uczeń będzie jednak realizował odrębną podstawę programową w oparciu o odrębny ramowy plan nauczania. Dowiedz się, czy w każdym przypadku musi być realizowana liczba godzin zajęć edukacyjnych przewidzianych w tzw. ramówce. Czy zespół może z własnej inicjatywy lub na wniosek rodziców, zadecydować o zmniejszeniu liczby godzin zajęć?
Informacja o niepełnosprawności intelektualnej ucznia, niekiedy budzi u nauczycieli niepokój. Niepewność towarzyszy również rodzicom dziecka, które ma rozpocząć swoją edukacyjną przygodę. Jak pomóc uczniowi z tego rodzaju trudnościami? Czego się spodziewać? Jak deficyty w zakresie rozwoju intelektualnego wpłyną na relacje ucznia w grupie? Jakie sytuacje mogą być dla niego trudne? Jak poradzi sobie w szkolnej społeczności? Na ile rozumie emocje i motywacje innych? Poddajmy analizie różnorodne przekonania na temat emocjonalności osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Gdy rodzice odmawiają zdiagnozowania dziecka, u którego nauczyciele podejrzewają niepełnosprawność, a próba rozmowy i nakłonienia ich do zmiany stanowiska z uwagi na dobro dziecka nic nie daje, trzeba rozważyć zawiadomienie sądu o nienależytym – z naruszeniem dobra dziecka – wykonywaniu władzy rodzicielskiej.
Coraz częściej w szkołach, zwłaszcza podstawowych, pojawiają się dzieci z tajemniczą nadal diagnozą mutyzmu wybiórczego. Dziecko w szkole milczy, a wokół niego pojawia się wiele różnych określeń, często ze sobą sprzecznych. Mówi się, że dziecko, które w szkole milczy, jest nieśmiałe, zalęknione, uparte, zacięte, wycofane. Nauczyciele i rodzice rozkładają ręce – uczeń nie odpowiada na pytania, trudno odczytać jego emocje. Stoi bez ruchu, czasem nawet nie komunikuje się gestem. Opiekunowie są zaskoczeni – w domu, przy bliskich dziecko funkcjonuje zupełnie normalnie.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia to proces służący rozpoznaniu potrzeb oraz możliwości ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach. Wnioski z oceny dokumentuje się w arkuszu, który następie zostanie dołączany do IPET. Przepisy, mówią, że WOPFU trzeba przeprowadzić co najmniej dwa razy w roku. Nie mówią jednak, w jakich przypadkach lub kiedy warto dokonać dodatkowej oceny. Czy taka potrzeba pojawia się po zmianie wychowawcy, nauczyciela wspomagającego lub specjalisty?
Przepisy dotyczące organizacji kształcenia specjalnego wskazują, kiedy szkoła ma obowiązek zatrudnienia nauczyciela współorganizującego. Czy takie same zasady obowiązują w szkołach niepublicznych? Sprawdź, kiedy w szkole niepublicznej trzeba zatrudnić nauczyciela wspomagającego?