Przepisy dotyczące organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wskazują, że zajęcia te mogą być prowadzone w domu uczestnika. W rozporządzeniu wskazano, że opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice (prawni opiekunowie). Co oznacza to w praktyce? Czy rodzice muszą być obecni w tym samym pomieszczeniu w czasie trwania zajęć?
Zorganizowanie zajęć w tzw. małej grupie jest możliwe nawet, jeżeli w orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej nie znalazło się takie zalecenie. Decyzję w tym zakresie może podjąć zespół odpowiedzialny za przeprowadzenie WOPFU i opracowanie IPET. Sprawdź szczegóły.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego powinni otrzymywać wsparcie w zakresie wskazanym w zaleceniach z poradni. Często jednak nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem stwierdzają, że dalsza pomoc w określonej formie nie jest już potrzebna. Czy zespół nauczycieli może podjąć decyzję o zakończeniu udzielania pomocy w danej formie?
Przyjęcie do szkoły ucznia spoza obwodu zobowiązuje szkołę do wykonywania wszystkich obowiązków wynikających z przepisów prawa oświatowego. W razie dostarczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia konieczne jest więc zorganizowania tego kształcenia i zapewnienia zajęć rewalidacyjnych. W odniesieniu do wskazanych przypadków trzeba zapewnić także wsparcie nauczyciela wspomagającego. Szkoła nie może odmówić zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, jeżeli uczeń z orzeczeniem mieszka poza obwodem szkoły.
Coraz więcej mówi się o poznaniu własnego ciała i orientacji w przestrzeni jako elementach wspomagających rozwój dziecka. O związku ciała z samopoczuciem, z poczuciem dobrostanu. Jakość ruchu, oddechu i postawy to czynniki niezwykle istotne w regulacji emocji, poczuciu bezpieczeństwa, pewności siebie. Na szczęście powszechna wiedza na ten temat rośnie z roku na rok. Świadomość, że ciało i umysł rozwijają się łącznie, wpływając na siebie nawzajem, wiele zmieniła w podejściu do pracy z dziećmi oraz w rozumieniu, że ruch prowadzący do poznania własnego ciała i związku z drugim człowiekiem ma charakter terapeutyczny. Sprawdź, jaką rolę odegrała w tym Metoda Ruchu Rozwijającego wg Weroniki Sherborne.
Dołączenie do klasy ucznia z wadą słuchu zawsze jest wyzwaniem dla nauczycieli. A co, gdy do szkoły dołącza dziecko niesłyszące lub prawie niesłyszące? Jakie są najpoważniejsze szkolne trudności ucznia z wadą słuchu i jak im zaradzić? Czy to w ogóle możliwe? Celem artykułu jest obalenie kilku popularnych mitów na temat osób głuchych. Autorka wyjaśnia także, z jakimi problemami boryka się uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej, a także słyszące dzieci głuchych rodziców. Oprócz tego w tekście zamieszczono praktyczne wskazówki dla nauczycieli. Dowiedz się, jak możesz komunikować się z niesłyszącym lub słabosłyszącym uczniem mimo nieznajomości polskiego języka migowego.
Przyczyn niechęci uczęszczania do szkoły może być wiele, a sam problem może odnosić się do wszystkich uczniów, nie tylko tych z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. O problemie wagarów pisaliśmy w artykule Dlaczego uczniowie uciekają ze szkoły? Tym razem skupimy się na specyficznej sytuacji uczniów w spektrum autyzmu. W artykule zamieszczamy wskazówki, jakie kroki podjąć, aby dowiedzieć się, dlaczego uczeń odmawia chodzenia do szkoły i co zrobić, aby pomóc mu na nowo odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia to dokument opracowany przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie jest to rodzaj decyzji administracyjnej, dlatego nie ma możliwości odwołania się od zawartych w nim treści. Co można zatem zrobić, gdy rodzic nie zgadza się z zapisami zamieszczonymi w WOPFU?
Przepisy prawa oświatowego nie wymagają, aby liczba dodatkowo zatrudnionych nauczycieli lub pracowników niepedagogicznych (pomoc nauczyciela) odpowiadała liczbie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy w przypadku dostarczenia nowego przeczenia, zatrudnienie dodatkowej pomocy nauczyciela lub nauczyciela wspomagającego jest obowiązkowe.
Wspieranie ucznia w czasie zajęć edukacyjnych co do zasady należy do tzw. nauczyciela wspomagającego. W związku z tym, że od 1 września 2022 r. istnieje również nowe stanowisko specjalistyczne – pedagog specjalny, pojawia się pytanie, czy może on w ramach pensum wspomagać ucznia na lekcji.