
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia to dokument opracowany przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie jest to rodzaj decyzji administracyjnej, dlatego nie ma możliwości odwołania się od zawartych w nim treści. Co można zatem zrobić, gdy rodzic nie zgadza się z zapisami zamieszczonymi w WOPFU?

Przepisy prawa oświatowego nie wymagają, aby liczba dodatkowo zatrudnionych nauczycieli lub pracowników niepedagogicznych (pomoc nauczyciela) odpowiadała liczbie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy w przypadku dostarczenia nowego przeczenia, zatrudnienie dodatkowej pomocy nauczyciela lub nauczyciela wspomagającego jest obowiązkowe.

Wspieranie ucznia w czasie zajęć edukacyjnych co do zasady należy do tzw. nauczyciela wspomagającego. W związku z tym, że od 1 września 2022 r. istnieje również nowe stanowisko specjalistyczne – pedagog specjalny, pojawia się pytanie, czy może on w ramach pensum wspomagać ucznia na lekcji.

Osobie widzącej niezwykle trudno wyobrazić sobie, jak postrzegają świat niewidomi i słabowidzący. Mówi się o tym, że nawet 80 % informacji z otoczenia odbieramy dzięki analizatorom wzrokowym. To dzięki niemu możemy poruszać się w przestrzeni, unikać przeszkód, wykonywać codzienne czynności i oddawać się rozrywkom. Powszechną wiedzą jest również to, że wiele elementów relacji międzyludzkich odbywa się na poziomie przekazu niewerbalnego. Analizujemy gesty, mimikę, postawę ciała drugiej osoby. Dzięki temu poznajemy jej stosunek do nas. Jak więc w świecie widzących funkcjonują niewidomi i słabowidzący? Jak pomóc niedowidzącemu uczniowi poradzić sobie w szkolnej dżungli?

Często w zaleceniach do organizacji kształcenia specjalnego uczniów obok wsparcia nauczyciela wspomagającego wskazuje się na potrzebę organizacji zajęć indywidualnie lub w grupie do 5 osób. Trzeba pamiętać, że są to odrębne formy wsparcia, które można realizować jednocześnie. Obecność nauczyciela wspomagającego na zajęciach w grupie do pięciu uczniów nie zawsze jest konieczna. Nie oznacza to jednak, że organizacja takich zajęć zwalnia z obowiązku zatrudnienia go w szkole.

Uczniowie z afazją rozwojową, to uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na afazję rozwojową wymaga dostosowania warunków i sposobu nauki do potrzeb ucznia. W artykule wyjaśniono, czym jest afazja rozwojowa oraz w jaki sposób nauczyciele mogą wspierać proces uczenia się dziecka w zależności od obrazu zaburzenia.

Przyjęcie do szkoły ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zobowiązuje do realizowania zaleceń z tego orzeczenia. Dotyczy to również technikum, w którym należy opracować IPET oraz zorganizować zajęcia rewalidacyjne.

Zajęcia socjoterapeutyczne są skierowane do uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu oraz wykazujących potrzebę wspierania w sferze rozwoju intelektualnego i duchowego. Co do zasady są to zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W artykule wyjaśniamy, jak i dla kogo należy organizować zajęcia socjoterapeutyczne w szkole.

Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną może uczęszczać do szkoły podstawowej ogólnodostępnej. Decyzję w tym zakresie podejmują rodzice. W takim przypadku uczeń będzie jednak realizował odrębną podstawę programową w oparciu o odrębny ramowy plan nauczania. Dowiedz się, czy w każdym przypadku musi być realizowana liczba godzin zajęć edukacyjnych przewidzianych w tzw. ramówce. Czy zespół może z własnej inicjatywy lub na wniosek rodziców, zadecydować o zmniejszeniu liczby godzin zajęć?

Informacja o niepełnosprawności intelektualnej ucznia, niekiedy budzi u nauczycieli niepokój. Niepewność towarzyszy również rodzicom dziecka, które ma rozpocząć swoją edukacyjną przygodę. Jak pomóc uczniowi z tego rodzaju trudnościami? Czego się spodziewać? Jak deficyty w zakresie rozwoju intelektualnego wpłyną na relacje ucznia w grupie? Jakie sytuacje mogą być dla niego trudne? Jak poradzi sobie w szkolnej społeczności? Na ile rozumie emocje i motywacje innych? Poddajmy analizie różnorodne przekonania na temat emocjonalności osób z niepełnosprawnością intelektualną.