Dostarczenie do orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na szkołę szereg obowiązków. Dotyczą one przede wszystkim organizacji kształcenia tych osób. Zdarza się jednak, że wśród zaleceń znajduje się korzystanie ze specjalistycznego sprzętu i materiałów edukacyjnych. Czy szkoła powinna je zakupić?
Przepisy nie wskazuję, na jaki okres należy opracować program zajęć rewalidacyjnych. Z tego powodu często opracowuje się go na taki sam czas jak IPET. Nierzadko jest to więc program na cały etap edukacyjny, a nie do czasu ukończenia danej klasy. Sprawdź, czy jest to prawidłowe postępowanie.
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej jest poważnym wzywaniem. Wynika to głównie z tego, że uczniowie realizują odrębną podstawę programową oraz inny ramowy plan nauczania. Najwięcej zadań ma tu do wykonania dyrektor szkoły i specjaliści, w tym nauczyciel wspomagający. Sprawdź, jak organizować zajęcia dla uczniów, których obowiązuje inny ramowy plan nauczania.
Co do zasady dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, organizuje się zajęcia rewalidacyjne. Co robić, jeżeli dokument z poradni nie wskazuje rodzaju tych zajęć? Czy trzeba organizować zajęcia rewalidacyjne mimo braku zalecenia w orzeczeniu? Kto powinien określić rodzaj i charakter zajęć dla dzieci z orzeczeniem? Sprawdź, jakie obowiązki ma szkoła wobec dzieci z orzeczeniem.
Do każdej szkoły uczęszczają dzieci z dysfunkcją wzroku. W większości przypadków wystarcza korekcja za pomocą okularów. Jeżeli jednak Uczniowie słabowidzący wymagają specjalnych warunków pracy. Z artykułu dowiesz się, czym jest słabowzroczność. Ekspertka wyjaśnia, w jaki sposób zorganizować przestrzeń nauki dla dzieci niedowidzących. Przedstawia również najważniejsze zasady przygotowywania pomocy dydaktycznych dla uczniów słabowidzących.
Efektywne wspomaganie ucznia w ramach kształcenia, wychowania i opieki jest złożonym procesem. Wymaga nie tylko zapoznania się z diagnozą, treścią orzeczenia i wynikami WOPFU. Do planowania pracy oraz zajęć potrzebna jest również wiedza teoretyczna. Przeczytaj artykuł poświęcony zagadnieniom niepełnosprawności intelektualnej. Dowiesz się, jaka jest rola szkoły w dostosowaniu warunków do specjalnych potrzeb ucznia. Poznasz również najważniejsze zasady kształcenia, wychowania i opieki w edukacji szkolnej.
Po dostarczeniu do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy przeprowadzić WOPFU i opracować IPET. Program powinien być opracowany tak, aby uwzględniał zalecenia z poradni. Jeżeli zespół stwierdzi taką potrzebę, można zaplanować także inne zajęcia. Zdarza się jednak, że rodzice nie chcą, aby ich dziecko uczestniczyło w niektórych lub wszystkich zajęciach. Sprawdź, czy rodzice muszą zgodzić się na udział dziecka w zajęciach wskazanych w orzeczeniu.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują odrębną podstawę programową. Wynika to z tego, że cele edukacyjne dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną są inne, niż dla uczniów w normie. Treść podstawy programowej została określona w rozporządzeniu, z artykułu dowiesz się natomiast, na co zwracać uwagę wyznaczając szczegółowe cele edukacyjne dla ucznia.
Niepełnosprawność, spektrum autyzmu, przebyte choroby czy urazy, to tylko niektóre czynniki zaburzające możliwość porozumiewania się za pomocą słów. Dla takich osób powstały różne systemy komunikacji bez słów mówionych. W artykule omówiono alternatywne systemy wspomagające rozwój komunikacji uczniów z niepełnosprawnością i zaburzeniami mowy.
W doborze metod pracy z konkretną osobą należy przede wszystkim przyjąć kryterium wiedzy psychologicznej i pedagogicznej na temat występujących zaburzeń oraz sprawdzonych, naukowo udowodnionych metod oddziaływań tak. Jest to konieczne, aby postępowanie terapeutyczne było jak najskuteczniejsze i przynosiło zamierzone rezultaty. OP czym jeszcze pamiętać podczas doboru metod pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną?