Dla uczniów z niepełnosprawnością, którzy posiadają orzeczenie, szkoła organizuje co najmniej dwie godziny zajęć rewalidacyjnych tygodniowo. O tym, jakie są to zajęcia, rozstrzyga treść orzeczenia. W orzeczeniu nie ma jednak informacji, ile godzin można realizować tego samego dnia. Czy możliwe jest, aby uczeń oprócz lekcji w swojej klasie, jednego dnia realizował tygodniowy wymiar godzin rewalidacji? Sprawdź, czy plan zajęć edukacyjnych ucznia z niepełnosprawnością może przewidywać dwie godziny zajęć rewalidacyjnych dziennie.
Uczeń niedostosowany lub zagrożony niedostosowaniem społecznym to dla każdego nauczyciela olbrzymie wyzwanie. W pierwszym kontakcie może pojawić się stres i frustracja. Niczym niewłaściwym nie są także obawy, a nawet strach przed niemożnością poradzenia sobie z nim. Jest to normalne, ludzkie i wpisane w pracę każdego pedagoga. Jak zatem poradzić sobie z tymi obawami, co robić, czy można samemu rozwiązać ten problem?
Celem terapii mutyzmu wybiórczego jest uzyskanie przez dziecko swobody komunikacyjnej. Ma ono uzyskać ją we wszystkich miejscach oraz ze wszystkimi osobami. Nie istnieje jedna, sprawdzona i zawsze skuteczna metoda terapeutyczna. Milczenie ucznia może mieć różne przyczyny, dlatego też różne będą zasady pracy. Istnieją jednak pewne uniwersalne zasady. Jedną z nich jest to, że w proces terapeutyczny zaangażowani są rodzice, nauczyciele, terapeuci i samo dziecko. Dowiedz się, na czym polega i jaki przebieg ma terapia w tym zaburzeniu mowy. Sprawdź, jakie zasady i metody pracy wybrać, aby osiągać oczekiwane rezultaty pracy dzieckiem.
W diagnozie pacjenta z podejrzeniem mutyzmu wybiórczego bierze udział wielu specjalistów. Są to w szczególności psycholog, logopeda, nauczyciele dziecka oraz psychiatra dziecięcy, który stawia ostateczną diagnozę. Dowiedz się, jak przebiega proces diagnozy oraz jaką rolę odgrywa poradnia psychologiczno-pedagogiczna w diagnozie. Powoli Ci to na udzielenie wskazówek rodzicom, którzy podejrzewają to zaburzenie u swojego dziecka.
Mutyzm wybiórczy jest zaburzeniem komunikacyjnym o podłożu lękowym. Dziecko milczy, chociaż teoretycznie może mówić. Stąd też leży w polu zainteresowań zarówno logopedii, psychologii, jak i pedagogiki. Trzeba zauważyć, że mutyzm wybiórczy u dzieci budzi bodaj najwięcej sporów kompetencyjnych pomiędzy specjalistami prowadzącymi diagnozę i terapię tego zaburzenia. Wśród specjalistów nie ma bowiem pełnej zgody dotyczącej przyczyn i charakteru zaburzenia. Brak zgody dotyczy również metod i technik terapeutycznych. Dowiedz się, jak charakteryzowane to zaburzenie i czy istnieją skuteczne metody leczenia mutyzmu wybiórczego.
Diagnozą dzieci i ich potrzeb zajmują się zespoły orzekające w poradniach. To zespół decyduje o tym, czy zasadne jest wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niedostosowanie społeczne dla dziecka z diagnozą mutyzmu wybiórczego. Zespół uwzględnia poziom rozwoju dziecka, występujące trudności i ich skutki dla funkcjonowania dziecka. Sprawdź, czy uczniowie z diagnozą mutyzmu wybiórczego powinni być objęci kształceniem specjalnym.
Dostarczenie do orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na szkołę szereg obowiązków. Dotyczą one przede wszystkim organizacji kształcenia tych osób. Zdarza się jednak, że wśród zaleceń znajduje się korzystanie ze specjalistycznego sprzętu i materiałów edukacyjnych. Czy szkoła powinna je zakupić?
Przepisy nie wskazuję, na jaki okres należy opracować program zajęć rewalidacyjnych. Z tego powodu często opracowuje się go na taki sam czas jak IPET. Nierzadko jest to więc program na cały etap edukacyjny, a nie do czasu ukończenia danej klasy. Sprawdź, czy jest to prawidłowe postępowanie.
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej jest poważnym wzywaniem. Wynika to głównie z tego, że uczniowie realizują odrębną podstawę programową oraz inny ramowy plan nauczania. Najwięcej zadań ma tu do wykonania dyrektor szkoły i specjaliści, w tym nauczyciel wspomagający. Sprawdź, jak organizować zajęcia dla uczniów, których obowiązuje inny ramowy plan nauczania.
Co do zasady dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, organizuje się zajęcia rewalidacyjne. Co robić, jeżeli dokument z poradni nie wskazuje rodzaju tych zajęć? Czy trzeba organizować zajęcia rewalidacyjne mimo braku zalecenia w orzeczeniu? Kto powinien określić rodzaj i charakter zajęć dla dzieci z orzeczeniem? Sprawdź, jakie obowiązki ma szkoła wobec dzieci z orzeczeniem.