
Gdy rodzice odmawiają zdiagnozowania dziecka, u którego nauczyciele podejrzewają niepełnosprawność, a próba rozmowy i nakłonienia ich do zmiany stanowiska z uwagi na dobro dziecka nic nie daje, trzeba rozważyć zawiadomienie sądu o nienależytym – z naruszeniem dobra dziecka – wykonywaniu władzy rodzicielskiej.

Coraz częściej w szkołach, zwłaszcza podstawowych, pojawiają się dzieci z tajemniczą nadal diagnozą mutyzmu wybiórczego. Dziecko w szkole milczy, a wokół niego pojawia się wiele różnych określeń, często ze sobą sprzecznych. Mówi się, że dziecko, które w szkole milczy, jest nieśmiałe, zalęknione, uparte, zacięte, wycofane. Nauczyciele i rodzice rozkładają ręce – uczeń nie odpowiada na pytania, trudno odczytać jego emocje. Stoi bez ruchu, czasem nawet nie komunikuje się gestem. Opiekunowie są zaskoczeni – w domu, przy bliskich dziecko funkcjonuje zupełnie normalnie.

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia to proces służący rozpoznaniu potrzeb oraz możliwości ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach. Wnioski z oceny dokumentuje się w arkuszu, który następie zostanie dołączany do IPET. Przepisy, mówią, że WOPFU trzeba przeprowadzić co najmniej dwa razy w roku. Nie mówią jednak, w jakich przypadkach lub kiedy warto dokonać dodatkowej oceny. Czy taka potrzeba pojawia się po zmianie wychowawcy, nauczyciela wspomagającego lub specjalisty?

Przepisy dotyczące organizacji kształcenia specjalnego wskazują, kiedy szkoła ma obowiązek zatrudnienia nauczyciela współorganizującego. Czy takie same zasady obowiązują w szkołach niepublicznych? Sprawdź, kiedy w szkole niepublicznej trzeba zatrudnić nauczyciela wspomagającego?

Zapewnienie wsparcia nauczyciela wspomagającego lub innej osoby jest wybranych przypadkach obowiązkowe. Żadne przepisy nie wskazują jednak, jaki powinien być dzienny czy wymiar zalecanej pomocy. Za ustalenie właściwej liczby godzin odpowiada dyrektor szkoły. Oczywiście, powinien on uwzględnić głos zespołu nauczycieli i specjalistów. A co, jeżeli liczba godzin została podana w zaleceniach z poradni? Czy orzeczeniu można wskazać, ile godzin nauczyciel wspomagający ma przebywać z uczniem?

Niepełnosprawność ruchowa, niezależnie od przyczyny, głębokości dysfunkcji, czasu wystąpienia choroby lub urazu, każdorazowo wpływa na funkcjonowanie psychofizyczne ucznia. To oznacza, że może mieć znaczący wpływ na proces uczenia się i osiągnięcia edukacyjne. Uczeń z dysfunkcjami ruchowymi wymaga indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy dydaktycznych, zapewnienia szczególnych warunków edukacji. Dowiedz się, o czym należy pamiętać organizując kształcenie specjalne dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową.

Szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć rewalidacyjnych dla ucznia, który ze względu na słabe widzenie otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy takie zajęcia może prowadzić tylko tyflopedagog? Sprawdź, kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne dla dziecka słabowidzącego.

Przepisy nie wskazują, ilu uczniów w spektrum autyzmu i zespołem Aspergera może uczyć się w jednej klasie ogólnodostępnej. Zdarza się jednak, że rodzice obawiają się, że większa ich liczba zdezorganizuje pracę, co odbije się na pozostałych. Odpowiadamy na pytanie, ile osób w spektrum autyzmu można zapisać do jednej klasy. Wyjaśniamy także, ilu nauczycieli współorganizujących kształcenie specjalne powinno pracować w klasie, w której orzeczenie posiada kilkoro dzieci.

Bardzo często jednym z kluczowych zaleceń zawartych w opinii o potrzebie kształcenia specjalnego, oprócz asysty nauczyciela wspomagającego, jest zalecenie jest realizowania wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do pięciu osób. Wówczas rodzi się pytanie – czy podczas tych zajęć prowadzonych przez „przedmiotowca” ucznia powinien wspierać również nauczyciel wspomagający?

Wprowadzenie zdalnego nauczania nie oznacza, że wszyscy uczniowie z klas V-VIII oraz szkół ponadpodstawowych będą uczyli się z domu. Podobnie, jak w przypadku poprzedniego zawieszenia zajęć stacjonarnych, w przepisach przewidziano szczególne zasady dla uczniów z niepełnosprawnością. Sprawdź, jak zorganizować zajęcia dla dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, dla których uczniów trzeba zorganizować zajęcia w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, a którym zapewnić możliwość nauki zdalnej na terenie szkoły.