Niepełnosprawność ruchowa, niezależnie od przyczyny, głębokości dysfunkcji, czasu wystąpienia choroby lub urazu, każdorazowo wpływa na funkcjonowanie psychofizyczne ucznia. To oznacza, że może mieć znaczący wpływ na proces uczenia się i osiągnięcia edukacyjne. Uczeń z dysfunkcjami ruchowymi wymaga indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy dydaktycznych, zapewnienia szczególnych warunków edukacji. Dowiedz się, o czym należy pamiętać organizując kształcenie specjalne dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową.
Szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć rewalidacyjnych dla ucznia, który ze względu na słabe widzenie otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy takie zajęcia może prowadzić tylko tyflopedagog? Sprawdź, kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne dla dziecka słabowidzącego.
Przepisy nie wskazują, ilu uczniów w spektrum autyzmu i zespołem Aspergera może uczyć się w jednej klasie ogólnodostępnej. Zdarza się jednak, że rodzice obawiają się, że większa ich liczba zdezorganizuje pracę, co odbije się na pozostałych. Odpowiadamy na pytanie, ile osób w spektrum autyzmu można zapisać do jednej klasy. Wyjaśniamy także, ilu nauczycieli współorganizujących kształcenie specjalne powinno pracować w klasie, w której orzeczenie posiada kilkoro dzieci.
Bardzo często jednym z kluczowych zaleceń zawartych w opinii o potrzebie kształcenia specjalnego, oprócz asysty nauczyciela wspomagającego, jest zalecenie jest realizowania wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do pięciu osób. Wówczas rodzi się pytanie – czy podczas tych zajęć prowadzonych przez „przedmiotowca” ucznia powinien wspierać również nauczyciel wspomagający?
Wprowadzenie zdalnego nauczania nie oznacza, że wszyscy uczniowie z klas V-VIII oraz szkół ponadpodstawowych będą uczyli się z domu. Podobnie, jak w przypadku poprzedniego zawieszenia zajęć stacjonarnych, w przepisach przewidziano szczególne zasady dla uczniów z niepełnosprawnością. Sprawdź, jak zorganizować zajęcia dla dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, dla których uczniów trzeba zorganizować zajęcia w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, a którym zapewnić możliwość nauki zdalnej na terenie szkoły.
Od poniedziałku kolejna grupa uczniów będzie uczyła się z domu. Wprowadzenie nauki zdalnej kardynalnie zmieni ich życie, tak jak wcześniej zmieniło się życie starszych dzieci i nastolatków. Niektórzy odnajdują się w nauce online, innych ta sytuacja przytłacza. Ten okres jest szczególnie trudny dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy potrzebują zupełnie innego rodzaju wsparcia ze strony nauczycieli wspomagających, a jednocześnie – potrzebują go bardziej niż na co dzień.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oznacza konieczność realizacji zaleceń. Jednak czy zawsze? Jakie są obowiązki szkoły, jeżeli w orzeczeniu zawarto zalecenie udziału w rehabilitacji ruchowej? Dowiedz się, czy trzeba zatrudnić rehabilitanta i zorganizować rehabilitację.
U dzieci z nadwrażliwością słuchową poleca się zastosowanie treningu słuchowego. Traktuje się go jako wspomaganie metody integracji sensorycznej. Powinien również docelowo poprawić koncentrację dziecka, jego zdolności związanych z mową czy samooceną. Poznaj rodzaje treningów słuchowych dla dzieci z nadwrażliwością słuchową. Dowiesz się, na czym polega m.in. indywidualna stymulacja słuchu Johansena czy metoda Berarda.
Uczniowie z afazją powinni uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych wskazanych w orzeczeniu. Zajęcia te powinien prowadzić nauczyciel posiadający przygotowanie odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności. W artykule wyjaśniamy, jak postępować, gdy podstawą do wydania orzeczenia dla dziecka jest afazja – kto prowadzi rewalidację? Sprawdzamy, kogo zatrudnić, aby zagwarantować spełnienie warunków organizowania kształcenia specjalnego.
W przypadku dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej ważne jest odpowiednie zorganizowanie otaczającego ich środowiska. Dlatego ważna jest współpraca integracji sensorycznej z przedszkolem i szkołą. W artykule omówiono możliwości współpracy terapeuty integracji sensorycznej z przedszkolem i szkołą. Wyjaśniono, na czym powinna polegać współpraca terapeuty integracji sensorycznej z przedszkolem i szkołą. Dowiesz się, jak powinna wyglądać oferta współpracy, aby odpowiadała na potrzeby dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej.