Uczniowie z niepełnosprawnością coraz częściej realizują edukację w klasach ogólnodostępnych, w tzw. włączeniu. Taka sytuacja nakłada na wychowawcę klasy szczególne zadania, których realizacja wymaga koordynacji systematycznej współpracy nauczycieli w celu rozpoznania specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia oraz planowanie odpowiedniego wsparcia.
Wyzwania stawiane pedagogom we współczesnym świecie wymagają od nich ciągłego poszukiwania nowych myśli, koncepcji rozwiązań, metod i form oddziaływań oraz inspiracji do codziennej pracy. Materiał może być pomocny jako wskazówka, jak i z kim może współpracować szkoła w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie, jacy specjaliści i instytucje mogą pomóc nauczycielom w rozwiązaniu tych problemów.
Praca z młodymi osobami nieprzystosowanymi społecznie lub zagrożonymi nieprzystosowaniem jest wyzwaniem dla pedagogów, psychologów, wychowawców i nauczycieli. Głównie dlatego, że wymaga podejmowania oddziaływań odbiegających od tych, które wykorzystuje się do pracy z dziećmi, których rozwój społeczny kształtuje się prawidłowo. Na szczęście współcześnie można korzystać z opracowanych i sprawdzonych metod pracy z nieletnimi. Jednymi z nich są metody twórczej resocjalizacji, które zostały opisane przez prof. Marka Konopczyńskiego.
W przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych są coraz liczniej obecni nauczyciele współorganizujący edukację uczniów z niepełnosprawnością tzw. nauczyciele wspomagający. Są oni realnym wsparciem w procesie włączania dziecka, ucznia z niepełnosprawnością w grupę jak również w klasę. Chodzi tu przede wszystkim o uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera czy niepełnosprawnościami sprzężonymi. Jeśli nauczyciel wspomagający ma odpowiednio zaplanowaną i zorganizowaną pracę wzmacnia jakość edukacji włączającej we współczesnej szkole.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują odrębną podstawę programową. Sprawdź, czy istnieje odrębna podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Kształcenie integracyjne polega na organizacji wspólnego kształcenia dzieci i młodzieży zdrowych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością. Na przykładzie działalności jednego z dzielnicowych centrum ds. integracji w Warszawie przedstawiamy, jak można działać skutecznie na obszarach różnych aspektów funkcjonowania ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w systemie edukacji.
Czym jest afazja a czym specyficzne zaburzenia mowy i języka? Jak rozpoznać i wspomagać dzieci z taki problemami? W artykule wyjaśniamy, na czym polega afazja oraz kto diagnozuje to zaburzenie. Wyjaśniamy skutki posługiwania się terminami afazja i specyficzne zaburzenie językowe (SLI – Specific Language Impairment). Oprócz tego przedstawiamy 20 wskazówek do pracy z uczniami, u których występują zakłócenia mowy i komunikacji.
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.
Uczeń z niepełnosprawnościami sprzężonymi, takimi jak autyzm czy niepełnosprawność intelektualna, może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego. Warunkiem jest jednak złożenie stosownego wniosku przez rodziców i uzyskanie opinii poradni.
Wskazanie w przepisach prawa oświatowego, że pedagog specjalny w ramach pensum prowadzi zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne i resocjalizacyjne wywołało zamieszanie. W rzeczywistości bowiem nie każdy pedagog specjalny będzie mógł prowadzić te zajęcia dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednocześnie – nadal można przydzielać prowadzenie tych zajęć nauczycielom zatrudnionym na innych stanowiskach. Przeczytaj aktualne artykuły: Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 3 października 2023 r. Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 3 października 2023 r. – nowe rozporządzenie