Kształcenie integracyjne polega na organizacji wspólnego kształcenia dzieci i młodzieży zdrowych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością. Na przykładzie działalności jednego z dzielnicowych centrum ds. integracji w Warszawie przedstawiamy, jak można działać skutecznie na obszarach różnych aspektów funkcjonowania ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w systemie edukacji.
Czym jest afazja a czym specyficzne zaburzenia mowy i języka? Jak rozpoznać i wspomagać dzieci z taki problemami? W artykule wyjaśniamy, na czym polega afazja oraz kto diagnozuje to zaburzenie. Wyjaśniamy skutki posługiwania się terminami afazja i specyficzne zaburzenie językowe (SLI – Specific Language Impairment). Oprócz tego przedstawiamy 20 wskazówek do pracy z uczniami, u których występują zakłócenia mowy i komunikacji.
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.
Uczeń z niepełnosprawnościami sprzężonymi, takimi jak autyzm czy niepełnosprawność intelektualna, może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego. Warunkiem jest jednak złożenie stosownego wniosku przez rodziców i uzyskanie opinii poradni.
Wskazanie w przepisach prawa oświatowego, że pedagog specjalny w ramach pensum prowadzi zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne i resocjalizacyjne wywołało zamieszanie. W rzeczywistości bowiem nie każdy pedagog specjalny będzie mógł prowadzić te zajęcia dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednocześnie – nadal można przydzielać prowadzenie tych zajęć nauczycielom zatrudnionym na innych stanowiskach. Przeczytaj aktualne artykuły: Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 3 października 2023 r. Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 3 października 2023 r. – nowe rozporządzenie
Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów słabowidzących powinien prowadzić tyflopedagogik. Najlepiej, aby była to osoba, która ukończyła właśnie taką specjalizację na studiach w zakresie pedagogiki specjalnej. W praktyce jednak pozyskanie takiego specjalisty dla szkoły jest trudne. Czy do prowadzenia zajęć wystarczy ukończenie studiów podyplomowych? Czy nauczyciel, który zrealizował wybrane zagadnienia z logopedii, surdopedagogiki i tyflopedagogiki, ma odpowiednie kwalifikacje? Sprawdź, jakie kryteria zastosować do oceny kwalifikacji nauczyciela. Dowiedz się, które dokumenty mogą ułatwić dokonanie tej oceny.
AKTUALIZACJA! Ograniczenie funkcjonowania placówek oświatowych istotnie wpłynęło na możliwość realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Czy oznacza to, że w okresie, w którym zadania szkoły są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, można odstąpić od ich realizowania? Kiedy zajęcia zaplanowane w IPET mogą być prowadzone na terenie szkoły?