
Zdarza się, że dyrektorzy szkół i przedszkoli mają wątpliwości, kiedy są przydzielane zajęcia specjalistyczne, a kiedy rewalidacyjne. Warto pamiętać, że rodzaj zajęć powinien wynikać z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię oraz być określony w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla konkretnego dziecka. Dowiedz się, jak prawidłowo organizować zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne dla uczniów.

Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim nie obliguje nauczycieli do opracowania indywidualnych programów nauczania z poszczególnych przedmiotów. Jeśli wystarczające są odpowiednie dostosowania, to uczeń może realizować wybrany przez nauczyciela program nauczania danego przedmiotu. Sprawdź szczegóły.

Przepisy o organizowaniu kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z niepełnosprawnością mówią, że co najmniej dwa razy w roku zespół dokonuje WOPFU. Nie oznacza to jednak, że oceny pomocy udzielanej uczniowi nie można dokonywać częściej. W szczególności ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych może być dokonywana częściej niż dwa razy w roku. Sprawdź, jakie są cele oceny i jak często jej dokonywać.

Przepisy dotyczące organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wskazują, że zajęcia te mogą być prowadzone w domu uczestnika. W rozporządzeniu wskazano, że opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice (prawni opiekunowie). Co oznacza to w praktyce? Czy rodzice muszą być obecni w tym samym pomieszczeniu w czasie trwania zajęć?

Zorganizowanie zajęć w tzw. małej grupie jest możliwe nawet, jeżeli w orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej nie znalazło się takie zalecenie. Decyzję w tym zakresie może podjąć zespół odpowiedzialny za przeprowadzenie WOPFU i opracowanie IPET. Sprawdź szczegóły.

Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego powinni otrzymywać wsparcie w zakresie wskazanym w zaleceniach z poradni. Często jednak nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem stwierdzają, że dalsza pomoc w określonej formie nie jest już potrzebna. Czy zespół nauczycieli może podjąć decyzję o zakończeniu udzielania pomocy w danej formie?

Przyjęcie do szkoły ucznia spoza obwodu zobowiązuje szkołę do wykonywania wszystkich obowiązków wynikających z przepisów prawa oświatowego. W razie dostarczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia konieczne jest więc zorganizowania tego kształcenia i zapewnienia zajęć rewalidacyjnych. W odniesieniu do wskazanych przypadków trzeba zapewnić także wsparcie nauczyciela wspomagającego. Szkoła nie może odmówić zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, jeżeli uczeń z orzeczeniem mieszka poza obwodem szkoły.

Coraz więcej mówi się o poznaniu własnego ciała i orientacji w przestrzeni jako elementach wspomagających rozwój dziecka. O związku ciała z samopoczuciem, z poczuciem dobrostanu. Jakość ruchu, oddechu i postawy to czynniki niezwykle istotne w regulacji emocji, poczuciu bezpieczeństwa, pewności siebie. Na szczęście powszechna wiedza na ten temat rośnie z roku na rok. Świadomość, że ciało i umysł rozwijają się łącznie, wpływając na siebie nawzajem, wiele zmieniła w podejściu do pracy z dziećmi oraz w rozumieniu, że ruch prowadzący do poznania własnego ciała i związku z drugim człowiekiem ma charakter terapeutyczny. Sprawdź, jaką rolę odegrała w tym Metoda Ruchu Rozwijającego wg Weroniki Sherborne.

Dołączenie do klasy ucznia z wadą słuchu zawsze jest wyzwaniem dla nauczycieli. A co, gdy do szkoły dołącza dziecko niesłyszące lub prawie niesłyszące? Jakie są najpoważniejsze szkolne trudności ucznia z wadą słuchu i jak im zaradzić? Czy to w ogóle możliwe? Celem artykułu jest obalenie kilku popularnych mitów na temat osób głuchych. Autorka wyjaśnia także, z jakimi problemami boryka się uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej, a także słyszące dzieci głuchych rodziców. Oprócz tego w tekście zamieszczono praktyczne wskazówki dla nauczycieli. Dowiedz się, jak możesz komunikować się z niesłyszącym lub słabosłyszącym uczniem mimo nieznajomości polskiego języka migowego.

Przyczyn niechęci uczęszczania do szkoły może być wiele, a sam problem może odnosić się do wszystkich uczniów, nie tylko tych z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. O problemie wagarów pisaliśmy w artykule Dlaczego uczniowie uciekają ze szkoły? Tym razem skupimy się na specyficznej sytuacji uczniów w spektrum autyzmu. W artykule zamieszczamy wskazówki, jakie kroki podjąć, aby dowiedzieć się, dlaczego uczeń odmawia chodzenia do szkoły i co zrobić, aby pomóc mu na nowo odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości.