Zajęcia socjoterapeutyczne są skierowane do uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu oraz wykazujących potrzebę wspierania w sferze rozwoju intelektualnego i duchowego. Co do zasady są to zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W artykule wyjaśniamy, jak i dla kogo należy organizować zajęcia socjoterapeutyczne w szkole.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną może uczęszczać do szkoły podstawowej ogólnodostępnej. Decyzję w tym zakresie podejmują rodzice. W takim przypadku uczeń będzie jednak realizował odrębną podstawę programową w oparciu o odrębny ramowy plan nauczania. Dowiedz się, czy w każdym przypadku musi być realizowana liczba godzin zajęć edukacyjnych przewidzianych w tzw. ramówce. Czy zespół może z własnej inicjatywy lub na wniosek rodziców, zadecydować o zmniejszeniu liczby godzin zajęć?
Informacja o niepełnosprawności intelektualnej ucznia, niekiedy budzi u nauczycieli niepokój. Niepewność towarzyszy również rodzicom dziecka, które ma rozpocząć swoją edukacyjną przygodę. Jak pomóc uczniowi z tego rodzaju trudnościami? Czego się spodziewać? Jak deficyty w zakresie rozwoju intelektualnego wpłyną na relacje ucznia w grupie? Jakie sytuacje mogą być dla niego trudne? Jak poradzi sobie w szkolnej społeczności? Na ile rozumie emocje i motywacje innych? Poddajmy analizie różnorodne przekonania na temat emocjonalności osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Gdy rodzice odmawiają zdiagnozowania dziecka, u którego nauczyciele podejrzewają niepełnosprawność, a próba rozmowy i nakłonienia ich do zmiany stanowiska z uwagi na dobro dziecka nic nie daje, trzeba rozważyć zawiadomienie sądu o nienależytym – z naruszeniem dobra dziecka – wykonywaniu władzy rodzicielskiej.
Coraz częściej w szkołach, zwłaszcza podstawowych, pojawiają się dzieci z tajemniczą nadal diagnozą mutyzmu wybiórczego. Dziecko w szkole milczy, a wokół niego pojawia się wiele różnych określeń, często ze sobą sprzecznych. Mówi się, że dziecko, które w szkole milczy, jest nieśmiałe, zalęknione, uparte, zacięte, wycofane. Nauczyciele i rodzice rozkładają ręce – uczeń nie odpowiada na pytania, trudno odczytać jego emocje. Stoi bez ruchu, czasem nawet nie komunikuje się gestem. Opiekunowie są zaskoczeni – w domu, przy bliskich dziecko funkcjonuje zupełnie normalnie.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia to proces służący rozpoznaniu potrzeb oraz możliwości ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach. Wnioski z oceny dokumentuje się w arkuszu, który następie zostanie dołączany do IPET. Przepisy, mówią, że WOPFU trzeba przeprowadzić co najmniej dwa razy w roku. Nie mówią jednak, w jakich przypadkach lub kiedy warto dokonać dodatkowej oceny. Czy taka potrzeba pojawia się po zmianie wychowawcy, nauczyciela wspomagającego lub specjalisty?
Przepisy dotyczące organizacji kształcenia specjalnego wskazują, kiedy szkoła ma obowiązek zatrudnienia nauczyciela współorganizującego. Czy takie same zasady obowiązują w szkołach niepublicznych? Sprawdź, kiedy w szkole niepublicznej trzeba zatrudnić nauczyciela wspomagającego?
Zapewnienie wsparcia nauczyciela wspomagającego lub innej osoby jest wybranych przypadkach obowiązkowe. Żadne przepisy nie wskazują jednak, jaki powinien być dzienny czy wymiar zalecanej pomocy. Za ustalenie właściwej liczby godzin odpowiada dyrektor szkoły. Oczywiście, powinien on uwzględnić głos zespołu nauczycieli i specjalistów. A co, jeżeli liczba godzin została podana w zaleceniach z poradni? Czy orzeczeniu można wskazać, ile godzin nauczyciel wspomagający ma przebywać z uczniem?
Niepełnosprawność ruchowa, niezależnie od przyczyny, głębokości dysfunkcji, czasu wystąpienia choroby lub urazu, każdorazowo wpływa na funkcjonowanie psychofizyczne ucznia. To oznacza, że może mieć znaczący wpływ na proces uczenia się i osiągnięcia edukacyjne. Uczeń z dysfunkcjami ruchowymi wymaga indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy dydaktycznych, zapewnienia szczególnych warunków edukacji. Dowiedz się, o czym należy pamiętać organizując kształcenie specjalne dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową.
Szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć rewalidacyjnych dla ucznia, który ze względu na słabe widzenie otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy takie zajęcia może prowadzić tylko tyflopedagog? Sprawdź, kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne dla dziecka słabowidzącego.