,,Izoluje się od rodziny”, ,,nie utrzymuje z nikim kontaktu, tylko siedzi w komputerze”, ,,nie interesuje się innymi, mógłby tylko jeść, spać i grać” – takie skargi są chlebem powszednim dla wychowawców wyższych klas, pedagogów, psychologów szkolnych. Bezradny rodzic ma poczucie, że traci dostęp do świata własnego dziecka, stwierdza to często z żalem i złością, nie bardzo wiedząc co z tym robić. Społeczna izolacja z powodu pandemii tylko zaostrza sytuację.
Nie jem słodyczy i śmieciowego jedzenia, ćwiczę i jestem fit! Coraz częściej takie zdania padają z ust dziewcząt i młodych kobiet. Jeżeli bycie fit faktycznie oznacza zdrowe odżywianie i sportu, wszystko jest w porządku. Łatwo jednak przegapić moment, w którym dieta zamienia się w głodzenie, a uprawianie sportu to codzienne katowanie się na siłowni, bieżni i fitnessie. Zobacz, jak rozmawiać ze swoimi uczniami i uczennicami, aby w porę dostrzegać nieprawidłowości i im zapobiegać.
W większości szkół znajdzie się przynajmniej jeden uczeń, który wychowuje się w rodzinie zastępczej, domu dziecka lub pogotowiu opiekuńczym. Oprócz nich łatwo spotkać dzieci wychowywane przez dziadków, których rodzice pracują zagranicą lub są w długich delegacjach. Jedne z nich są ledwo widoczne, wycofane, zawsze przygotowane do szkolnych obowiązków. Inne wręcz przeciwnie – na pierwszym planie, głośne, kłopotliwe, walczące o uwagę. Łączy je wspólne doświadczenie – utrata stałego kontaktu i bliskości z rodzicami, porzucenie lub wyrwanie z życia rodzinnego z różnych, często dramatycznych powodów. Wychowawca jest w roli stałego opiekuna przez kilka lat – co może być dla dziecka prawdziwym wsparciem, jeśli się odpowiednio nim zaopiekuje.
Spożywanie nawet niewielkich ilości alkoholu w ciąży może prowadzić do nieodwracalnych skutków w postaci zaburzeń i zaburzeń w rozwoju dziecka, które trwale wpłyną na jego funkcjonowanie przez całe życie. Dowiedz się, czym jest FAS i z jakimi problemami mierzą się dotknięci nim uczniowie.
Rywalizacja i chęć bycia najlepszym kojarzyły się kiedyś przede wszystkim z wielkimi korporacjami. Jednak wyścig szczurów na stałe zagościł także w edukacji. To bilet do lepszego życia, opłacany morderczą pracą i stresem uczniów od najmłodszych lat. Podpowiadamy, jak można ograniczyć to negatywne zjawisko.
Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który zauważy, że uczeń pali papierosy (także elektroniczne), informuje o tym wychowawcę klasy. Poznaj całą procedurę postępowania w przypadku ucznia, który sięga po papierosy, w tym e-papierosy.
Temat różnorodności orientacji psychoseksualnych uchodzi w niektórych kręgach za kontrowersyjny, jednak w rzeczywistości jest jedną z wielu normalnych spraw związanych z człowieczeństwem i jego złożonością. Świat nauki oficjalnie przyjął, że różnorodność orientacji psychoseksualnych – to znaczy występowanie homo- i biseksualności – jak najbardziej mieści się w normie i nie jest przejawem zaburzeń. Osoby hetero-, homo- i biseksualne powinny być więc traktowane na równi i mieć takie same prawa do życia w zgodzie ze sobą oraz do szacunku ze strony innych. Jak podejmować ten temat w klasie i szkole?
W każdej szkole mogą zdarzać się homofobiczne incydenty, a nawet przemoc i wykluczenie na tym tle. Jak reagować w takich sytuacjach?Statystycznie w każdej placówce jest ok. 5–10% osób nieheteronormatywnych, czyli przynajmniej jedna na klasę. Jeśli nie wiemy o istnieniu tych uczennic i uczniów, to raczej nie dlatego, że akurat w naszej szkole są nieobecni, ale dlatego, że obawiają się ujawnić. Poznaj przykłady mądrego reagowania w sytuacji homofobii i zastosuj je w swojej szkole.
Choć młodzi ludzie często mają świadomość szkodliwych następstw palenia papierosów, to płynące z tego korzyści są w ich oczach nieporównanie większe. Z tego powodu prowadzenie profilaktyki opartej tylko na straszeniu konsekwencjami jest często nieskuteczne.Aby skutecznie pomóc uczniowi w uwolnieniu się od popalania czy wręcz uzależnienia, trzeba w pierwszej kolejności poznać rzeczywiste przyczyny, dla których sięga on po papierosy, i postarać się pokazać mu w jaki inny, aprobowany sposób, może on poradzić sobie ze swoimi problemami czy też osiągnąć swoje cele.
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.