
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.

Diagnoza „fobia szkolna” nie występuje w poważnych systemach diagnostycznych. Z poniższych rozważań dowiemy się, co kryje się za takim określeniem problemów ucznia. Jednak już na wstępie warto zaznaczyć, że należy zachować ogromną ostrożność w używaniu takiej „diagnozy”, ponieważ można przegapić powody problemów występujących w funkcjonowaniu ucznia i zaniechać niezbędnej interwencji.

Radzenie sobie z agresją wśród dzieci jest wyzwaniem dla nauczycieli, niezależnie od wieku dziecka. W przedszkolu zachowania agresywne mogą manifestować się w różny sposób. Nie wynikają jednak ze złej woli dziecka, lecz są reakcją na określone przeżycia i doświadczenia. Dowiedz się, skąd bierze się agresja fizyczna dziecka, jak pomóc dziecku oraz w jaki sposób wspierać rodziców.

Trening Zastępowania Agresji – zgodnie z ideą programu – uznać należy za formę zajęć socjoterapeutycznych, ponieważ celem pracy i głównym czynnikiem zmian niekorzystnych wzorców zachowania są doświadczenia korekcyjne oraz nabywanie nowych umiejętności w toku zajęć grupowych o strukturalizowanym charakterze.

Dużo się dziś mówi o trudniejszych dzieciach: wydają się nie mieć umiejętności i motywacji, żeby odnieść sukces w szkole, życiu. Dyskutować można długo, ale najważniejsze jest to, że dzieci muszą być nauczone tych umiejętności. Opisany poniżej Trening Zastępowania Agresji ART jest nie tylko dla ludzi z problemem agresji, jest to program nauki podstawowych umiejętności społecznych.

W trakcie intensywnej chemioterapii jest każdego roku około 2000 dzieci, a około 6000 wymaga monitorowania po leczeniu. Rodziny tych dzieci powinny znaleźć pomoc i wsparcie, zaś jednym z miejsc, gdzie mogą szukać pomocy, jest poradnia psychologiczno-pedagogiczna.

Nie chcę cię znać! Wcale mnie nie rozumiesz! Takie słowa wielu rodziców nastolatków słyszy często. Czasami warto zwrócić się o pomoc do mediatora. Sprawdź, jak szkolni specjaliści mogą wskazać szansę na osiągnięcie chociaż częściowego zrozumienia i zawieszenia broni.