
Koniec roku kalendarzowego sprzyja podsumowaniom i zamykaniu tego, co było oraz planowaniu tego, co będzie. Wielu dorosłych ma problemy z ogarnianiem współczesnego tempa życia i nadmiaru obowiązków, stąd ważne by już w dzieciach i młodzieży kształcić dobre nawyki skutecznego reagowania na wielozadaniowość, odróżniania priorytetów od spraw drugorzędnych oraz wydobywać umiejętność delegowania zadań.

Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole masowej nikogo nie dziwi. Rodzice chcą, aby miało kontakt z rówieśnikami i uczyło się funkcjonowania w świecie. Czy to dobrze? Czy polska szkoła może stać się szkołą inkluzyjną w całym tego słowa znaczeniu? Odpowiedzi na te pytania udzieli ze swojej perspektywy dyrektor szkoły, której udało się stworzyć szkołę inkluzyjną. Sprawdź, jak należy podchodzić do tematu pedagogiki specjalnej w szkole powszechnej. Dowiedz się, jakie zadania stoją przed dyrektorami i nauczycielami.

W szkole przed nastolatkami stoi szereg różnorodnych wyzwań związanych z nauką. Rozwijanie umiejętności uczenia się w istotny sposób ułatwi im sprostanie tym wyzwaniom. W jaki sposób możemy im pomóc w nauce? Przedstawiamy kilka ważnych wskazówek oraz pomocne karty pracy.

Nastolatki nie lubią zakazów. Ale ich tożsamość i odpowiedzialność za własne postępowanie nie są jeszcze w pełni ukształtowane, więc dorośli nadal muszą stawiać im granice. Przedstawiamy sposoby na konstruktywne i skuteczne zakazywanie czy zwracanie uwagi. Z zasadami skutecznej komunikacji z młodzieżą warto zapoznać również rodziców, np. podczas warsztatów prowadzonych przez psychologa szkolnego.

O edukacji włączającej mówi się w ostatnich latach bardzo wiele, ale nadal ciężko z sukcesem wdrażać ją w szkołach. Aby to ułatwić, poprosiliśmy dyrektorów szkół o wypowiedź w tej sprawie i przedstawienie dobrych praktyk, ponieważ w ich placówkach udało się z powodzeniem wdrożyć edukację włączającą. Przedstawiamy dobrą praktykę dyrektor warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 103 im. Bohaterów Warszawy 1939-1945 – Pani Danuty Kozakiewicz.

Progi edukacyjne wyznaczają przechodzenie do kolejnych etapów kształcenia. Stanowią nieodłączny element edukacji szkolnej i nieprzerwanie wywołują emocje wśród uczniów i ich rodziców. Jedni postrzegają je jako możliwość dalszego rozwoju, podczas gdy dla innych są przeżyciem traumatycznym. Przedstawiamy wskazówki do pracy z uczniami, a także przydatny folder do pobrania dla rodziców. Z artykułu dowiesz się m.in.: Dlaczego przekraczanie tzw. progów edukacyjnych jest dla uczniów stresujące

Bywają dzieci odroczone od obowiązku szkolnego lub też takie, które rozpoczynają edukację szkolną o jeden rok wcześniej. Nie można zapominać także o uczniach, dla których ze względu na ich stan zdrowia lub z uwagi na występujące dysfunkcje obowiązek szkolny organizuje się na nieco innych zasadach niż te powszechnie obowiązujące. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące uczniów z orzeczeniami oraz przydatne wzory dokumentów do pobrania.

Z początkiem nowego roku szkolnego pensum pedagogów, psychologów czy doradców zawodowych będzie zależne od wymiaru godzin ustalonego w stosownej uchwale organu prowadzącego placówkę. Jak wskazuje art. 76 pkt 22 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych – nie może być jednak wyższe niż 22 godziny.

Od 1 września 2024 r. będą obowiązywały nowe wytyczne dotyczące minimalnej liczby specjalistów, których trzeba zatrudniać w przedszkolach i szkołach. Sprawdź, których nauczycieli dotyczą przepisy i ile etatów specjalistów trzeba zagwarantować w szkołach od roku szkolnego 2024/2025.

Mimo że projekt nowego rozporządzenia MEiN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli jaklo datę wejścia w życie wskazywał 1 września 2023., nowe rozporządzenie nie zostało podpisane i nadal nie jest ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Co oznacza to w praktyce? Sprawdź, jakie mogą być prawne konsekwencje zatrudnienia nauczycieli wobec braku nowego rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przeczytaj aktualne artykuły: Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 28 sierpnia 2025 r. Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 28 sierpnia 2025 r.