Dyrektorzy szkół mają już tylko niecały tydzień na złożenie informacji o planowanych dodatkowych zajęciach dla uczniów. Czym są dodatkowe zajęcia specjalistyczne? To zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które dyrektor zorganizuje poza wymiarem ustalonym w arkusz organizacyjnym. Jak zorganizować dodatkowe zajęcia specjalistyczne w praktyce? Wyjaśniamy krok po kroku.
Aktualizacja po przyjęciu projektu ustawy przez Sejm! Posłowie przyjęli projekt ustawy z 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustawy. Oznacza to, że teraz nad nowymi przepisami będzie pracował Senat. Najważniejsze zmiany w prawie oświatowym dotyczą ustawy Prawo oświatowe. Zakładają one wzmocnienie roli kuratorów oświaty, a dokładniej – przyznania im nowych kompetencji. Sprawdź, jakie zmiany wprowadza Lex Czarnek i jakie wpływają one na status dyrektorów szkół i placówek. W artykule uwzględniono poprawki, czyli zmiany w stosunku do projektu ogłoszonego w listopadzie 2021 r. To ważne, ponieważ wycofano się ze zmian w składach komisji konkursowych! Przeczytaj aktualizację: Co dalej z Lex Czarnek? Jest weto Prezydenta
Przeczytaj aktualny artykuł: Kwalifikacje nauczycieli specjalistów od 1 września 2022 r. Kształcenie tylko na studiach magisterskich, likwidacja studiów uzupełniających i nauczanie języków obcych w przedszkolu tylko po ukończeniu studiów filologicznych – to zmiany, o których nauczyciele dyskutują od kilku miesięcy. W artykule wyjaśniamy czy nowe standardy kształcenia nauczycieli wpływają na uprawnienia do pracy nauczycieli, którzy już ukończyli studia. Wyjaśniamy również jakie zmiany w przepisach dotyczących kwalifikacji nauczycieli weszły w życie 1 września 2020 r.
Od 26 kwietnia 2021 r. uczniowie klas I-III w jedenastu województwach będą uczyć się w systemie hybrydowym. Oznacza to, że tylko część uczniów wróci na zajęcia stacjonarne do szkoły. Pozostali zaś nadal będą uczyć się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Sprawdź, na czym polega ten model realizowania zajęć. Przekonaj się, jakie będą obowiązywać przepisy określające zasady nauczania hybrydowego od 26 kwietnia 2021 ?
Od 29 marca 2021 r. dzieci objęte wychowanie przedszkolnym w publicznych i niepublicznych placówkach zostają w domu. Zajęcia mają być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jednak w niektórych przypadkach – również na terenie placówki. Sprawdź, jakie obowiązują zasady i jakie wprowadzono zmiany w organizacji zajęć w przedszkolu od 29 marca 2021 r. Uwaga: od 19 kwietnia 2021 r. funkcjonowanie przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego zostało wznowione. Posłuchaj podcastu: Odnotowywanie nieobecności i zdalne zajęcia dla dziecka przebywającego na kwarantannie lub w izolacji
Aktualizacja! Zasady nauczania hybrydowego od 26 kwietnia 2021 Od 22 marca 2021 r. uczniowie wszyscy szkół ogólnodostępnych wrócili do nauki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Już w dniu ogłoszenia ponownego zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, rodzice najmłodszych uczniów zaczęli zwracać się do dyrektorów z wnioskami o zorganizowanie nauczania na terenie szkoły. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zorganizować lekcje w szkole? Sprawdź, jakie zmiany w organizacji zajęć w szkole wprowadziło nowe rozporządzenie ogłoszone 26 marca 2021 r.
Artykuł przeniesiony do archiwum. Przeczytaj aktualny: Ocena efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) Chcąc zapewnić skuteczności działań wspierających ucznia, dla którego opracowano IPET, nie można zapominać o systematycznej kontroli i ewaluacji. Sprawdź, jak powinna przebiegać ewaluacja programu po pierwszym półroczu. Podpowiadamy, od czego zacząć i na co zwracać szczególną uwagę. Wyjaśniamy również, czy dla każdego ucznia trzeba opracować IPET i PDW oraz, co jest najważniejsze w organizacji wsparcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Podobnie jak wiosną, dziś również nauczyciele stoją przed trudnym zadaniem – organizacji nauczania w formie zdalnej. MEN zapowiada modyfikację podstawy programowej, a szkoły podjęły różne decyzje, w jednych obowiązkowe jest korzystanie z kamery, w innych nauczyciele pozostają z uczniami w kontakcie mailowym. Wciąż jednak nie ma konkretnych wytycznych dla nauczycieli wychowawców i specjalistów. A przecież szkoła poza funkcjami edukacyjnymi realizuje wiele innych zadań. Nie tak wymiernych jak oceny w dzienniku, ale często dużo ważniejszych w kontekście zdrowia psychicznego. Jak w tych czasach może wyglądać pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Jak swoje zadania może realizować psycholog lub pedagog pracujący zdalnie?
Dyrektorzy większości szkół i przedszkoli z niepokojem czekają na rozpoczęcie roku szkolnego. Większość liczy się z tym, że za kilka tygodni konieczne będzie skorzystanie z nowych regulacji dotyczących bezpieczeństwa i higieny, czyli zawieszenie zajęć. Sprawdź, jak krok po kroku powinna przebiegać procedura zawieszenia zajęć w szkole i przedszkolu ze względu na zagrożenie wywołane COVID-19.
W minionym tygodniu miała miejsce publikacja nowych wytycznych MEN, GIS i MZ, podpisanie projektów pięciu rozporządzeń dotyczących organizacji pracy szkoły w czasie pandemii oraz udzielenie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z funkcjonowaniem jednostek systemu oświaty w nowym roku szkolnym. Sprawdzamy, jakie rozwiązania dla dyrektorów szkół, nauczycieli oraz uczniów i rodziców przygotował resort edukacji.