Nastolatki nie lubią zakazów. Ale ich tożsamość i odpowiedzialność za własne postępowanie nie są jeszcze w pełni ukształtowane, więc dorośli nadal muszą stawiać im granice. Przedstawiamy sposoby na konstruktywne i skuteczne zakazywanie czy zwracanie uwagi. Z zasadami skutecznej komunikacji z młodzieżą warto zapoznać również rodziców, np. podczas warsztatów prowadzonych przez psychologa szkolnego.
O edukacji włączającej mówi się w ostatnich latach bardzo wiele, ale nadal ciężko z sukcesem wdrażać ją w szkołach. Aby to ułatwić, poprosiliśmy dyrektorów szkół o wypowiedź w tej sprawie i przedstawienie dobrych praktyk, ponieważ w ich placówkach udało się z powodzeniem wdrożyć edukację włączającą. Przedstawiamy dobrą praktykę dyrektor warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 103 im. Bohaterów Warszawy 1939-1945 – Pani Danuty Kozakiewicz.
Progi edukacyjne wyznaczają przechodzenie do kolejnych etapów kształcenia. Stanowią nieodłączny element edukacji szkolnej i nieprzerwanie wywołują emocje wśród uczniów i ich rodziców. Jedni postrzegają je jako możliwość dalszego rozwoju, podczas gdy dla innych są przeżyciem traumatycznym. Przedstawiamy wskazówki do pracy z uczniami, a także przydatny folder do pobrania dla rodziców. Z artykułu dowiesz się m.in.: Dlaczego przekraczanie tzw. progów edukacyjnych jest dla uczniów stresujące
Bywają dzieci odroczone od obowiązku szkolnego lub też takie, które rozpoczynają edukację szkolną o jeden rok wcześniej. Nie można zapominać także o uczniach, dla których ze względu na ich stan zdrowia lub z uwagi na występujące dysfunkcje obowiązek szkolny organizuje się na nieco innych zasadach niż te powszechnie obowiązujące. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące uczniów z orzeczeniami oraz przydatne wzory dokumentów do pobrania.
Z początkiem nowego roku szkolnego pensum pedagogów, psychologów czy doradców zawodowych będzie zależne od wymiaru godzin ustalonego w stosownej uchwale organu prowadzącego placówkę. Jak wskazuje art. 76 pkt 22 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych – nie może być jednak wyższe niż 22 godziny.
Jak co roku, do końca marca w przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji rządowej, wypłacone zostaną tzw. trzynastki. Trzeba jednak pamiętać, że aby otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne, trzeba spełnić kilka warunków. Sprawdź, kto nie otrzyma trzynastki za 2022 rok.
Rozwojowe zaburzenia arytmetyczne (wg ICD-10 specyficzne zaburzenia matematyczne), powszechnie nazywane dyskalkulią to w dużym uproszczeniu zaburzenie zdolności wykonywania działań matematycznych. W literaturze wyróżnia się wiele różne rodzaje dyskalkulii (werbalna, leksykalna, graficzna, wykonawcza, operacyjna czy pojęciowo-poznawcza). Łączy je jedno – diagnoza dyskalkulii poparta odpowiednim dokumentem wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną umożliwia dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb ucznia. Na czym polegają dostosowania na maturze dla osób z dyskalkulią i czy są wystarczające? Na ten temat wypowiedziało się Ministerstwo Edukacji i Nauki – poznaj te wyjaśnienia.
Od 1 września 2022 r. obowiązują nowe standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów w szkołach i przedszkolach. Celem wprowadzonych zmian jest zwiększenie dostępności nauczycieli przygotowanych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nie zmieniło się jednak jedno – wątpliwości dotyczące kwalifikacji, które powinni posiadać nauczyciele specjaliści. W artykule wyjaśniamy, jakie kwalifikacje powinni posiadać nauczyciele na poszczególnych stanowiskach nauczycielskich oraz kto może prowadzić poszczególne zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego. W artykule uwzględniono również pedagoga specjalnego, czyli nowe dla polskiego systemu oświaty stanowisko nauczycielskie w szkołach ogólnodostępnych. Przeczytaj aktualne artykuły: Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 3 października 2023 r. Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 3 października 2023 r. – nowe rozporządzenie
Obowiązek zatrudnienia pedagoga specjalnego od 1 września 2022 r. dotyczy wszystkich przedszkoli i szkół, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50. Kto może zostać pedagogiem specjalnym? Które kwalifikacje pozwalają na bezterminowe zatrudnienie, a które tylko do końca roku szkolnego 2025/2026? Sprawdź szczegóły dotyczące zatrudniania nowego specjalisty w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych.
Obowiązek zatrudnienia specjalistów w liczbie określonej w ustawie budzi wiele wątpliwości. Tymczasem nowe wymogi muszą być spełniane już od 1 września 2022 r. Ilu specjalistów zatrudnić? Czy w każdym przedszkolu i szkole trzeba zatrudnić psychologa i pedagoga specjalnego? Które etaty wliczać do limitów? Czy zatrudnianie specjalistów w szkołach niepublicznych również podlega wytycznym? W artykule odpowiadamy na te oraz inne pytania dotyczące wdrożenia nowego standardu zatrudniania nauczycieli specjalistów. Przeczytaj aktualne artykuły: Nowe limity etatów nauczycieli specjalistów od 1 września 2024 r. Ilu specjalistów zatrudnić w szkole w roku 2024/2025? Ilu specjalistów zatrudnić w szkole?