Drodzy Nauczyciele! W dniu Waszego święta pragniemy złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia – aby każdy kolejny dzień przynosił Wam satysfakcję i zadowolenie, a sukcesy uczniów, wychowanków i podopiecznych dodawały energii do dalszej pracy. Z okazji Dnia Edukacji Narodowej przygotowaliśmy dla Was specjalny prezent.

Uczniów z zaległościami szkolnymi jest coraz więcej. Niestety, coraz trudniej poradzić sobie z tym problemem, bo podopieczni doświadczający trudności w nauce giną w przepełnionych klasach. Zaległości szkolne to nie tylko problem ucznia, ale także nauczyciela. Jak szybko je diagnozować i skutecznie pomagać uczniom w ich nadrabianiu?

Analizując trendy zagrożeń bezpieczeństwa online młodych ludzi uwagę zwraca zjawisko sekstingu, o którym nie mówi się szczególnie często. Jeśli ten temat zostaje nagłośniony, to zdarza się to zazwyczaj w kontekście poważnych jego konsekwencji. Czym jest seksting, jak kwestię tę reguluje prawo i wreszcie – co powinni zrobić nauczyciele, kiedy dowiedzą się o tym, że problem może dotyczyć ich uczniów?

Dyrektor i nauczyciele muszą być przygotowani na ewentualność wystąpienia w szkole różnego rodzaju niebezpiecznych sytuacji, dlatego właściwie w każdej placówce opracowywane są procedury zachowania bezpieczeństwa. Nie ulega jednak wątpliwości, że często lekceważy się zagrożenia, które wydają się mało prawdopodobne – doświadczenie pokazuje jednak, że w szkole może zdarzyć się wszystko. Sprawdź, jak opracować procedury bezpieczeństwa w szkole.

Spożywanie nawet niewielkich ilości alkoholu w ciąży może prowadzić do nieodwracalnych skutków w postaci zaburzeń i zaburzeń w rozwoju dziecka, które trwale wpłyną na jego funkcjonowanie przez całe życie. Dowiedz się, czym jest FAS i z jakimi problemami mierzą się dotknięci nim uczniowie.

Większość nauczycieli nie wyobraża sobie szkoły bez prac domowych. Wielu z nich zadaje je w sposób nieprzemyślany i nie wyciąga żadnych wniosków z wciąż za niskich osiągnięć uczniów. A gdyby tak do zadań domowych podejść inaczej?

Zarówno pedagog szkolny, ale też każdy nauczyciel, który zauważy problem ma moralny i prawny obowiązek reagować na krzywdę dziecka. Ważne jest jednak podejmowanie interwencji w sposób zgodny z obowiązującym prawem i przyjętymi procedurami szkolnymi. Poznaj trzy procedury postępowania i zastanów się, czy nie zaproponować wdrożenia ich w Twojej placówce.

26 lipca 2019 r. wszedł w życie art. 9 ustawy z 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którym w przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego staż rozpoczęty w roku szkolnym 2018/2019 trwa 12 miesięcy. Poznaj praktyczne konsekwencje zmiany przepisów i sprawdź, czy jeszcze w tym roku zostaniesz nauczycielem kontraktowym.

Jednym z najważniejszych zadań szkoły, oprócz podejmowania działań o charakterze dydaktycznym, jest reagowanie na wszelkie nieprawidłowości zaistniałe w procesie socjalizacji dziecka i wspieranie go w przypadku zaobserwowania, że wzrasta w rodzinie dysfunkcyjnej. Zakres zainteresowania pedagogów powinien dotyczyć funkcjonowania ucznia zarówno w sferze intelektualnej, duchowej, ale też fizycznej, społecznej i emocjonalnej. W drugim artykule z cyklu Rodzina dysfunkcyjna i jej wpływ na ucznia” omawiamy zadania poszczególnych pracowników szkoły w zakresie oddziaływań na ucznia wychowującego się w rodzinie dysfunkcyjnej. Do artykułu dołączono propozycję arkusza sytuacji wychowawczej w klasie, który ułatwi monitorowanie potrzeb uczniów.