Rozpoczynające się wakacje to z jednej strony czas wypoczynku i wytchnienia od obowiązków szkolnych, z drugiej zaś dla niektórych uczniów może być to czas wymykania się spod kontroli dorosłych, okres przeżywania ekscytujących doświadczeń, a niekiedy niestety, także podejmowania ryzykownych zachowań. Warto pochylić się nad problemem, a także przypomnieć strategie postępowania możliwe do realizacji ze strony szkoły.
Praca wychowawcza w szkole musi nadążać za pojawiającymi się problemami uczniów. Znakiem czasu bez wątpienia jest rewolucja komputerowa ogarniająca różne sfery życia nie tylko dorosłych, ale też dzieci i młodzieży. Podpowiadamy w jaki sposób chronić dzieci przed cyberuzależnieniem i cyberprzemocą – zarówno w szkole, jak i w domu.
Kompetencje w podstawach programowych obok nabywania wiedzy i umiejętności stanowią podstawę do przygotowania młodego człowieka do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym, przede wszystkim na rynku pracy. Sprawdzamy, czym są kompetencje i jak je trenować. Dowiedz się, jak doradca zawodowy może kształtować kompetencje społeczne uczniów.
Wsparcie udzielane uczniom w szkole można opisać poprzez 3 modele organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W każdym z modeli ważną role odgrywa współpraca szkoły z poradnią. Organizacja tej pomocy jest ważnym elementem udzielanego wsparcia i ma wpływ na skuteczność podejmowanych działań wspierających ucznia. Przedstawiamy szczegóły zastosowania tych modeli!
Nastolatki to trudna grupa wiekowa. Wszystkiemu się sprzeciwiają i gorzej się uczą. Są nieprzewidywalne i nieodpowiedzialne. Ciągle o czymś zapominają. Jednak zmiana niepożądanych postaw i zachowań nastolatków nie jest łatwa. Podpowiadamy, jak ich wspierać zarówno w domu, jak i w szkole.
Bez względu na zróżnicowanie potrzeb i możliwości uczniów nauczyciel powinien zaplanować i zrealizować projekty edukacyjne. Istotą tej metody jest samodzielna praca uczniów. Może ona odbywać się poza szkołą lub w czasie lekcji. Przedstawiamy przykładowe konspekty projektów.
W odniesieniu do nauki szkolnej ważne jest zaangażowanie się uczniów w proces uczenia się oraz jakie są powody tego zaangażowania. Przedstawiamy wybrane czynniki, które kształtują motywację i na które nauczyciel może mieć wpływ. Poznaj 11 metod, jak skutecznie motywować uczniów.
Przyjęło się przekonanie, że uczeń zdolny dobrze się uczy, nie sprawia trudności wychowawczych i jest wybitny w wybranej dziedzinie. A przecież szkoły pełne są uczniów zdolnych, którzy funkcjonują odmiennie: mają słabe oceny, podpadają nauczycielom i wydają się nie mieć żadnych ambicji. Paradoks? Przeczytaj poniższy tekst, aby dowiedzieć się więcej.
Już od 18 marca br. przez kolejne 3 dni odbędzie się konferencja dla nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach na temat prawidłowego opracowywania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Wygodna forma konferencji – online – pozwoli każdemu nauczycielowi zapoznać się ze wszystkimi niezbędnymi materiałami, a także wziąć udział w szkoleniu i czacie z ekspertami.