Od 29 marca 2021 r. dzieci objęte wychowanie przedszkolnym w publicznych i niepublicznych placówkach zostają w domu. Zajęcia mają być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jednak w niektórych przypadkach – również na terenie placówki. Sprawdź, jakie obowiązują zasady i jakie wprowadzono zmiany w organizacji zajęć w przedszkolu od 29 marca 2021 r. Uwaga: od 19 kwietnia 2021 r. funkcjonowanie przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego zostało wznowione. Posłuchaj podcastu: Odnotowywanie nieobecności i zdalne zajęcia dla dziecka przebywającego na kwarantannie lub w izolacji
Aktualizacja! Zasady nauczania hybrydowego od 26 kwietnia 2021 Od 22 marca 2021 r. uczniowie wszyscy szkół ogólnodostępnych wrócili do nauki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Już w dniu ogłoszenia ponownego zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, rodzice najmłodszych uczniów zaczęli zwracać się do dyrektorów z wnioskami o zorganizowanie nauczania na terenie szkoły. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zorganizować lekcje w szkole? Sprawdź, jakie zmiany w organizacji zajęć w szkole wprowadziło nowe rozporządzenie ogłoszone 26 marca 2021 r.
Artykuł przeniesiony do archiwum. Przeczytaj aktualny: Ocena efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) Chcąc zapewnić skuteczności działań wspierających ucznia, dla którego opracowano IPET, nie można zapominać o systematycznej kontroli i ewaluacji. Sprawdź, jak powinna przebiegać ewaluacja programu po pierwszym półroczu. Podpowiadamy, od czego zacząć i na co zwracać szczególną uwagę. Wyjaśniamy również, czy dla każdego ucznia trzeba opracować IPET i PDW oraz, co jest najważniejsze w organizacji wsparcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Podobnie jak wiosną, dziś również nauczyciele stoją przed trudnym zadaniem – organizacji nauczania w formie zdalnej. MEN zapowiada modyfikację podstawy programowej, a szkoły podjęły różne decyzje, w jednych obowiązkowe jest korzystanie z kamery, w innych nauczyciele pozostają z uczniami w kontakcie mailowym. Wciąż jednak nie ma konkretnych wytycznych dla nauczycieli wychowawców i specjalistów. A przecież szkoła poza funkcjami edukacyjnymi realizuje wiele innych zadań. Nie tak wymiernych jak oceny w dzienniku, ale często dużo ważniejszych w kontekście zdrowia psychicznego. Jak w tych czasach może wyglądać pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Jak swoje zadania może realizować psycholog lub pedagog pracujący zdalnie?
Dyrektorzy większości szkół i przedszkoli z niepokojem czekają na rozpoczęcie roku szkolnego. Większość liczy się z tym, że za kilka tygodni konieczne będzie skorzystanie z nowych regulacji dotyczących bezpieczeństwa i higieny, czyli zawieszenie zajęć. Sprawdź, jak krok po kroku powinna przebiegać procedura zawieszenia zajęć w szkole i przedszkolu ze względu na zagrożenie wywołane COVID-19.
W minionym tygodniu miała miejsce publikacja nowych wytycznych MEN, GIS i MZ, podpisanie projektów pięciu rozporządzeń dotyczących organizacji pracy szkoły w czasie pandemii oraz udzielenie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z funkcjonowaniem jednostek systemu oświaty w nowym roku szkolnym. Sprawdzamy, jakie rozwiązania dla dyrektorów szkół, nauczycieli oraz uczniów i rodziców przygotował resort edukacji.
Przeczytaj aktualny artykuł: Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 3 października 2023 r. Przyjęcie do szkoły ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na dyrektora obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków nauki. Oznacza to m.in. konieczność zorganizowania pomocy specjalistów. Ustalenie czy dany nauczyciel posiada odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia określonego rodzaju zajęć nastręcza wiele trudności. W artykule dokonano szczegółowego omówienia, jakie kwalifikacje powinni posiadać nauczyciele zatrudnieni w związku z organizacją kształcenia specjalnego oraz organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Artykuł dotyczy kwalifikacji nauczycieli specjalistów zatrudnionych w szkołach ogólnodostępnych.
Artykuł archiwalny. Poznaj aktualne zasady dotyczące sprawdzania obecności oraz usprawiedliwiania nieobecności na zdalnych lekcjach: Obecność i usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach zdalnych. Ogłoszenie na terenie kraju stanu epidemii spowodowało znaczące zmiany w funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych. Zajęcia najpierw zostały zawieszone, a po niedługim czasie zostały ponownie uruchomione, ale już w zmienionej formule. Nowa formuła funkcjonowania nie pozostała bez wpływu na aktywność i systematyczność pracy uczniów. Nie wszyscy uczestniczą w zajęciach, a zgodnie z zaleceniami MEN nieobecności nie są oznaczane. Wobec tego – jak postępować w przypadku nieuczestniczenia w zajęciach i jak w obecnej sytuacji wywiązywać się z obowiązku kontroli spełniania obowiązku szkolnego?
Odbycie stażu na kolejny stopień awansu zawodowego to dopiero pierwszy etap drogi do uzyskania kolejnego stopnia awansu nauczyciela. Kolejne kroki to przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, uzyskanie oceny dorobku zawodowego i rozmowa lub egzamin przeprowadzone przez odpowiednie komisje. Sprawdź, jakie działania musisz podjąć w roku 2020, aby cała procedura zakończyła się uzyskaniem kolejnego stopnia awansu zawodowego.
Od 18 maja 2020 r. w szkołach i placówkach możliwe jest prowadzenie zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno-wychowawczych oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci i nauczycieli? Czy można dopuścić do pracy nauczycieli, którzy ukończyli 60 lat? Czy od rodziców można żądać oświadczenia o nieprzebywaniu w kwarantannie o zaświadczeń o zdrowiu dziecka? Poznaj odpowiedzi i pobierz wzory dokumentów.