
Uczniowie, którzy nie ukończyli 18 roku życia często nie zdają sobie sprawy z odpowiedzialności prawnej, jaka na nich ciąży w związku z popełnianymi czynami zabronionymi. Niestety, zdarza się, że rodzice uczniów również nie mają wiedzy na temat konsekwencji prawnych, jakie mogą ponieść ich dzieci. Dlatego szkoła stanowi istotny element w procesie uświadamiania uczniów i rodziców w zakresie odpowiedzialności prawnej nieletnich. Zwłaszcza, że często pierwsze symptomy zagrożenia demoralizacją pojawiają się w środowisku szkolnym. Jakimi środkami dysponuje sąd rodzinny? Na czym polegają? Za jakie czyny są sądzeni nieletni?

Praca kuratora s ądowego stanowi jedną z możliwości oddziaływania na sytuację rodzin w środowisku pozainstytucjonalnym. Czynności kuratora sądowego polegają nie tylko na samym kontakcie z nadzorowanymi, ale również na współpracy z innymi placówkami i instytucjami, które stanowią ogniwa systemu wsparcia rodziny – w tym także ze szkołami. Sprawdź, na czym polega praca kuratora, jakich informacji należy mu udzielać oraz dowiedz się, czy szkoła może egzekwować od niego realizację przewidzianych w ustawie zadań.

Na psychiatryczną izbę przyjęć często trafiają dzieci przywożone karetką prosto ze szkoły. Jednak problem, z którym trafiają do szpitala nie pojawił się nagle, a najwięcej informacji o niepokojących zachowaniach dziecka posiadają rodzice. Jak zachęcić ich do otwartej rozmowy ze szkolnym psychologiem lub wychowawcą? Jak pomóc im wspólnie z dzieckiem przejść przez kryzys i wrócić do szkoły po pobycie na oddziale psychiatrycznym?

Zadania doradcy zawodowego nie ograniczają się do pracy z uczniami. Powinien on wspierać także nauczycieli, którzy – podobnie jak on – odpowiadają przecież za realizację Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego w szkole. Jak zbudować klimat współpracy pomiędzy doradcą a nauczycielami przyczyniającymi się do wzrostu jakości oferowanych usług doradczych? W jakich obszarach doradca może służyć pomocą innym nauczycielom?

Kryzys polskiej psychiatrii dziecięcej widać w kolejkach do psychologa lub psychiatry w poradniach, liczbie zgłoszeń dzieci do opieki psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, we wstrząsających nagłówkach o próbach samobójczych coraz mniejszych dzieci. Na psychiatryczną izbę przyjęć często trafiają dzieci przywożone karetką prosto ze szkoły. Pojawia się pytanie: czy da się tego uniknąć?

Nauczyciele to jedna z profesji najbardziej zagrożonych ryzykiem wypalenia zawodowego. Biurokracja, presja wynikające ze zmieniających się często przepisów prawnych, oczekiwania rodziców i niestety coraz częściej, bardzo trudne zespoły klasowe. Co robić, żeby praca, którą większość osób wykonuje z prawdziwej pasji nie stała się powodem złego samopoczucia czy problemów zdrowotnych?

Nauczyciele to jedna z profesji najbardziej zagrożonych ryzykiem wypalenia zawodowego. Biurokracja, presja wynikające ze zmieniających się często przepisów prawnych, oczekiwania rodziców i niestety coraz częściej, bardzo trudne zespoły klasowe. Co robić, żeby praca, którą większość osób wykonuje z prawdziwej pasji nie stała się powodem złego samopoczucia czy problemów zdrowotnych?

Asertywność to w niezwykle pożądana kompetencja miękka. Wierzymy, że jeśli dziecko będzie ją miało w swoich zasobach, to poradzi sobie z wieloma trudnymi sytuacjami – odmówi narkotyków, podziękuje stanowczo za alkohol, nie pozwoli na przemoc. I mamy rację – asertywność daje moc i pomaga się chronić. A co jeśli kompetentny dziesięciolatek powie ,,nie”, gdy poprosimy go o pokazanie zeszytu z pracą domową?

Życie z alergią pokarmową stanowi dla dzieci i ich rodziców źródło ogromnego stresu. Jednym z najważniejszych zadań przedszkola do którego uczęszcza mały alergik jest zapewnienie bezpiecznego wyżywienia przy jednoczesnym zagwarantowaniu dziecku pełnego uczestnictwa w życiu grupy. Aby było to możliwe, konieczne jest zdobywanie wiedzy na temat alergii, jej objawów i skutków, nie tylko wśród rodziców i pracowników kuchni, ale także wśród nauczycieli.

Problem wciąż nie jest dostatecznie często podnoszony w szkole. Częściowo wynika to z lęku przed samym zjawiskiem narkomanii, a częściowo z pokutujących od lat stereotypów. Właśnie dlatego odkrycie, że uczeń bierze jest ogromnym zaskoczeniem dla nauczycieli. Dowiedz się, jakie działania podjąć w stosunku do ucznia zażywającego narkotyki i skorzystaj ze wskazówek – jak rozmawiać z uczniem i jego rodzicami.