
Poczucie umiejscowienia kontroli w skrócie „LoC” (ang. locus of control) to konstrukt psychologiczny, który mówi o tym, gdzie subiektywnie lokujemy przyczyny zdarzeń dotykających nas na co dzień. Poczucie kontroli jest częścią szerszej teorii społecznego uczenia się, wyodrębnioną w latach 60tych, uwzględnioną później w wielu badań psychologicznych. Okazuje się, że to, gdzie lokujemy sprawstwo zdarzeń ma bardzo duży wpływ na nasze całe życie.

Trudno nie zauważyć kryzysu emocjonalnego, jaki panuje wśród polskiej młodzieży. Każdego dnia pracownicy Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 odbierają około 300 telefonów, z czego wiele dotyczy kłopotów natury psychicznej, przemocy, mechanizmów wykluczenia. Przeciążone trudnościami dzieci szukają pomocy u osób zupełnie neutralnych, niezwiązanych z ich środowiskami. Skąd taki krach?

Łagodzenie nakładanych od marca obostrzeń powinno przynieść ulgę – w dłuższej perspektywie oznacza przecież znaną sprzed pandemii normalność. Jednak zmiany, z którymi mierzą się uczniowie i nauczyciele mogą i budzą stres. Jak pomóc uczniom klas I-III wracającym w poniedziałek do szkoły odnaleźć się w nowej rzeczywistości, w której zamiast wszystkich kolegów i koleżanek spotkają nowe zasady, często trudne do zrozumienia i zaakceptowania.

Minister Edukacji Narodowej poinformował o uruchomieniu kolejnego etapu powrotu do stacjonarnego funkcjonowania szkół i placówek. W tym roku uczniowie nie wrócą już na regularne lekcje. Sprawdź harmonogram przywracania działalności poszczególnych jednostek systemu oświaty.

Nauczyciele odbywający staże na kolejny stopień awansu zawodowego pytają, w jakim terminie zakończy się odbywany przez nich staż. Czy okres pracy z wykorzystaniem metod i technik na odległość spowoduje jego wydłużenie? A co z nauczycielami, którzy ze względu na pandemię pozostawali w gotowości do pracy, na zasiłku opiekuńczym lub zostali zobligowani do odbycia obowiązkowej, dwutygodniowej kwarantanny? Poznaj odpowiedzi na najbardziej palące pytania dotyczące zakończenia stażu.

Hospitalizacja dziecka zawsze niesie ze sobą duży stres dla całej rodziny, która musi sprostać wielu wyzwaniom – poradzić sobie z niepokojem o zdrowie, diagnozę, o to, jak mały pacjent poradzi sobie w szpitalnych realiach. Trudno wyobrazić sobie leczenie dziecka bez stałego, regularnego kontaktu z rodzicem. Naturalnym widokiem sal dziecięcych są opiekunowie, dziadkowie, rodzeństwo, którzy pielgrzymują do szpitala z rosołem, słodyczami, pomarańczami, czy różnorakimi prezentami. Stan pandemii zmienił ten obrazek na długo.

Przepisy nie rozstrzygają do której przedszkolnej grupy wiekowej powinno zostać włączone dziecko z odroczonym obowiązkiem szkolnym. Poznaj zasady oraz kryteria, którymi należy kierować się podczas doboru dzieci do poszczególnych grup przedszkolnych.

Egzaminy maturalne to okres, który trudno porównać do jakiegokolwiek innego w całej edukacji. Niepewność towarzyszy maturzyście na każdym kroku – czy wystarczająco się przygotował, czy wybrał odpowiednie przedmioty, czy wyniki pozwolą dostać się na wymarzony kierunek studiów. Obecnie poziom stresu podbija dodatkowo stan epidemii. Wiadomo już, że egzaminy nie odbędą się w maju, ale dokładny termin wciąż nie jest znany.

Praca z młodymi osobami nieprzystosowanymi społecznie lub zagrożonymi nieprzystosowaniem jest wyzwaniem dla pedagogów, psychologów, wychowawców i nauczycieli. Głównie dlatego, że wymaga podejmowania oddziaływań odbiegających od tych, które wykorzystuje się do pracy z dziećmi, których rozwój społeczny kształtuje się prawidłowo. Na szczęście współcześnie można korzystać z opracowanych i sprawdzonych metod pracy z nieletnimi. Jednymi z nich są metody twórczej resocjalizacji, które zostały opisane przez prof. Marka Konopczyńskiego.

Każdego roku 2 kwietnia obchodzimy dzień solidarności z osobami z zaburzeniami autystycznymi. W tym roku wiele z nich nie zobaczy tego symbolu akceptacji – spędzą ten dzień w domach, z najbliższymi opiekunami, rodzicami, dziadkami, rodzeństwem. Nadal jednak potrzebują wsparcia i pomocy w odnalezieniu się w skrajnie nowej rzeczywistości. Dzieciom i młodzież w spektrum jest teraz szczególnie trudno – są pozbawieni codziennego rytmu chodzenia do przedszkoli i szkół, kontaktu nie tylko z ważnymi dla nich dorosłymi – nauczycielami, terapeutami, ale też rówieśnikami.