Żyjemy w czasach przepełnionych obrazami przemocy – w filmach, serialach, nawet animowanych dla dzieci jest jej pełno. Codziennie mamy kontakt ze słowami ,,zaatakowano, skatowano, zgwałcono” w wiadomościach radiowych, internetowych, w gazetach. Nie wywierają już tak silnych emocji, jakie wzbudzały w naszych babkach, czy prababkach. Osłuchały się już, opatrzyły.
Nauczyciele, którzy nie zabierają pracy do domu, obowiązkowe konsultacje z każdym rodzicem i nauka obowiązkowa od piątek roku życia. Fast foody, nadwaga i egzaminy od najmłodszych lat… Jak działają szkoły w Holandii? Czy są lepsze od polskich? Co warto z nich przejąć, a których rozwiązań lepiej nie naśladować? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w artykule.
Zdarza się, że w pracy z uczniem dopada nas bezradność. Widzimy i słyszymy od innych nauczycieli, że z Tomkiem z VI b coś się dzieje. Jest jakiś inny, nieswój, nic na niego nie działa. Ktoś mówi, że nie ma do niego siły. Ktoś inny skarży się, że nie da się prowadzić lekcji, gdy Tomek bierze w niej udział. Czas na interwencję – rozmowę z rodzicem. Tylko jak się do tego zabrać, żeby naprawdę pomóc, a nie dolać oliwy do ognia? W artykule podpowiadamy, jak rozmawiać, aby pomóc dziecku i jego rodzicom.
W ostatnim czasie uwagę zwraca zjawisko zwane patostreamingiem, które jest szczególnie niebezpieczne dla młodych użytkowników sieci. Sprawa stała się na tyle poważna, że walkę z tego typu treściami online podjął Rzecznik Praw Obywatelskich. Czym są patotreści i dlaczego zagrażają dzieciom i młodzieży? Przeczytaj artykuł i zastanów się – czy Twoi uczniowie rozmawiają o wymienionych w nim twórcach?
Konieczność dostosowania polskiego porządku prawnego do przepisów RODO wymusiła uzupełnienie ustawy – Prawo oświatowe o przepisy dotyczące obowiązku zachowania przez nauczycieli tzw. tajemnicy zawodowej. Sprawdź na czym polegają zmiany i upewnij się, że nie popełniasz błędów.
W pierwszej części artykułu pisałam o działaniach profilaktycznych, które należy podejmować w związku z występowaniem w szkole ryzykownych zachowań uczniów. W szkole nierzadko mają jednak miejsce sytuacje wymagające natychmiastowego interweniowania, przerywającego zaistniałe akty zagrażające bezpieczeństwu, zdrowiu lub nawet życiu uczniów. Przedstawiamy kolejną część artykułu, w której podpowiadamy, jakie działania podejmować w razie konieczności natychmiastowego reagowania na zagrożenie.
W ostatnim czasie w mediach pojawiło się wiele niepokojących doniesień o rosnącym ryzyku zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Ostatnie 5 lat przyniosło podwojenie się liczby prób samobójczych u dzieci i młodzieży. Brakuje miejsc w dziecięcych oddziałach psychiatrycznych, kolejki w poradniach są absurdalnie długie. Stawiamy wiele pytań – skąd taki kryzys, jak można go uniknąć i jak wspierać dzieci, które często nikną w szkolnym tłumie. Co powinno zatrzymać i zastanowić nauczyciela? Kiedy rozmawiać z rodzicem? I najważniejsze – jak rozmawiać, by nie przestraszyć i nie ocenić?
Rozpoczynające się wakacje to z jednej strony czas wypoczynku i wytchnienia od obowiązków szkolnych, z drugiej zaś dla niektórych uczniów może być to czas wymykania się spod kontroli dorosłych, okres przeżywania ekscytujących doświadczeń, a niekiedy niestety, także podejmowania ryzykownych zachowań. Warto pochylić się nad problemem, a także przypomnieć strategie postępowania możliwe do realizacji ze strony szkoły.
Praca wychowawcza w szkole musi nadążać za pojawiającymi się problemami uczniów. Znakiem czasu bez wątpienia jest rewolucja komputerowa ogarniająca różne sfery życia nie tylko dorosłych, ale też dzieci i młodzieży. Podpowiadamy w jaki sposób chronić dzieci przed cyberuzależnieniem i cyberprzemocą – zarówno w szkole, jak i w domu.
Kompetencje w podstawach programowych obok nabywania wiedzy i umiejętności stanowią podstawę do przygotowania młodego człowieka do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym, przede wszystkim na rynku pracy. Sprawdzamy, czym są kompetencje i jak je trenować. Dowiedz się, jak doradca zawodowy może kształtować kompetencje społeczne uczniów.