Minister Edukacji Narodowej poinformował o uruchomieniu kolejnego etapu powrotu do stacjonarnego funkcjonowania szkół i placówek. W tym roku uczniowie nie wrócą już na regularne lekcje. Sprawdź harmonogram przywracania działalności poszczególnych jednostek systemu oświaty.
Nauczyciele odbywający staże na kolejny stopień awansu zawodowego pytają, w jakim terminie zakończy się odbywany przez nich staż. Czy okres pracy z wykorzystaniem metod i technik na odległość spowoduje jego wydłużenie? A co z nauczycielami, którzy ze względu na pandemię pozostawali w gotowości do pracy, na zasiłku opiekuńczym lub zostali zobligowani do odbycia obowiązkowej, dwutygodniowej kwarantanny? Poznaj odpowiedzi na najbardziej palące pytania dotyczące zakończenia stażu.
Hospitalizacja dziecka zawsze niesie ze sobą duży stres dla całej rodziny, która musi sprostać wielu wyzwaniom – poradzić sobie z niepokojem o zdrowie, diagnozę, o to, jak mały pacjent poradzi sobie w szpitalnych realiach. Trudno wyobrazić sobie leczenie dziecka bez stałego, regularnego kontaktu z rodzicem. Naturalnym widokiem sal dziecięcych są opiekunowie, dziadkowie, rodzeństwo, którzy pielgrzymują do szpitala z rosołem, słodyczami, pomarańczami, czy różnorakimi prezentami. Stan pandemii zmienił ten obrazek na długo.
Przepisy nie rozstrzygają do której przedszkolnej grupy wiekowej powinno zostać włączone dziecko z odroczonym obowiązkiem szkolnym. Poznaj zasady oraz kryteria, którymi należy kierować się podczas doboru dzieci do poszczególnych grup przedszkolnych.
Egzaminy maturalne to okres, który trudno porównać do jakiegokolwiek innego w całej edukacji. Niepewność towarzyszy maturzyście na każdym kroku – czy wystarczająco się przygotował, czy wybrał odpowiednie przedmioty, czy wyniki pozwolą dostać się na wymarzony kierunek studiów. Obecnie poziom stresu podbija dodatkowo stan epidemii. Wiadomo już, że egzaminy nie odbędą się w maju, ale dokładny termin wciąż nie jest znany.
Praca z młodymi osobami nieprzystosowanymi społecznie lub zagrożonymi nieprzystosowaniem jest wyzwaniem dla pedagogów, psychologów, wychowawców i nauczycieli. Głównie dlatego, że wymaga podejmowania oddziaływań odbiegających od tych, które wykorzystuje się do pracy z dziećmi, których rozwój społeczny kształtuje się prawidłowo. Na szczęście współcześnie można korzystać z opracowanych i sprawdzonych metod pracy z nieletnimi. Jednymi z nich są metody twórczej resocjalizacji, które zostały opisane przez prof. Marka Konopczyńskiego.
Każdego roku 2 kwietnia obchodzimy dzień solidarności z osobami z zaburzeniami autystycznymi. W tym roku wiele z nich nie zobaczy tego symbolu akceptacji – spędzą ten dzień w domach, z najbliższymi opiekunami, rodzicami, dziadkami, rodzeństwem. Nadal jednak potrzebują wsparcia i pomocy w odnalezieniu się w skrajnie nowej rzeczywistości. Dzieciom i młodzież w spektrum jest teraz szczególnie trudno – są pozbawieni codziennego rytmu chodzenia do przedszkoli i szkół, kontaktu nie tylko z ważnymi dla nich dorosłymi – nauczycielami, terapeutami, ale też rówieśnikami.
Uczniowie, którzy nie ukończyli 18 roku życia często nie zdają sobie sprawy z odpowiedzialności prawnej, jaka na nich ciąży w związku z popełnianymi czynami zabronionymi. Niestety, zdarza się, że rodzice uczniów również nie mają wiedzy na temat konsekwencji prawnych, jakie mogą ponieść ich dzieci. Dlatego szkoła stanowi istotny element w procesie uświadamiania uczniów i rodziców w zakresie odpowiedzialności prawnej nieletnich. Zwłaszcza, że często pierwsze symptomy zagrożenia demoralizacją pojawiają się w środowisku szkolnym. Jakimi środkami dysponuje sąd rodzinny? Na czym polegają? Za jakie czyny są sądzeni nieletni?
Praca kuratora s ądowego stanowi jedną z możliwości oddziaływania na sytuację rodzin w środowisku pozainstytucjonalnym. Czynności kuratora sądowego polegają nie tylko na samym kontakcie z nadzorowanymi, ale również na współpracy z innymi placówkami i instytucjami, które stanowią ogniwa systemu wsparcia rodziny – w tym także ze szkołami. Sprawdź, na czym polega praca kuratora, jakich informacji należy mu udzielać oraz dowiedz się, czy szkoła może egzekwować od niego realizację przewidzianych w ustawie zadań.
Na psychiatryczną izbę przyjęć często trafiają dzieci przywożone karetką prosto ze szkoły. Jednak problem, z którym trafiają do szpitala nie pojawił się nagle, a najwięcej informacji o niepokojących zachowaniach dziecka posiadają rodzice. Jak zachęcić ich do otwartej rozmowy ze szkolnym psychologiem lub wychowawcą? Jak pomóc im wspólnie z dzieckiem przejść przez kryzys i wrócić do szkoły po pobycie na oddziale psychiatrycznym?