
Przebywanie w szkole sprzyja szybszej nauce języka. Nauczycielom łatwiej jest przekazywać wiadomości, tłumaczyć zadania czy wskazywać, z czego trzeba w danym momencie korzystać. Natomiast nauczanie zdalne to wyzwanie, ponieważ bariera językowa na co dzień utrudniająca pracę zaczyna całkowicie ją blokować. A to sprawia, że uczeń zaczyna odczuwać frustrację i niechęć – nagle wszystko jest bez sensu, bo wie, że i tak nic nie rozumie. Można jednak sprawić żeby dzieci – obcokrajowcy wykorzystały czas nauki zdalnej i był on dla nich korzystny i satysfakcjonujący.

Praca z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niedostosowanie lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym wymaga od nauczycieli szczególnego podejścia. Jest wyzwaniem w momencie, gdy drzwi szkoły są otwarte dla uczniów. Natomiast w sytuacji zawieszenia zajęć, praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych rodzi nowe trudności, na które trzeba odpowiedzieć skutecznymi rozwiązaniami. Wiele nauczyliśmy się podczas wiosennego lockdownu, warto więc teraz wykorzystać te doświadczenia.

Jeśli miałabym określić najczęstsze problemy, z którymi do gabinetu psychologicznego przychodzą rodzice i nauczyciele dzieci brak motywacji byłby w pierwszej trójce. Czym tak naprawdę jest motywacja? Dlaczego jedni uczniowie zarażają energią, a z innych klas wychodzimy z poczuciem bezsilności, związanej z niemalże apatycznym podejściem uczniów?

W czasie przedwakacyjnego zawieszenia funkcjonowania szkół dyrektorom oraz nauczycielom towarzyszyły wątpliwości dotyczące weryfikowania obecności na zajęciach, a co za tym idzie – problemy związane kontrolą spełniania obowiązku szkolnego i z ewentualnym klasyfikowaniem uczniów z wysoką absencją. Jak przepisy dotyczące zdalnego nauczania regulują tę kwestię obecnie?

Kolejny tydzień polscy uczniowie nie mają realnego kontaktu z żadnym dorosłym spoza rodziny i najbliższego otoczenia. Obecnie dzieci i młodzież do 16 roku życia przez większą część dnia nie może przebywać bez opiekuna poza domem. Kontakty z rówieśnikami, dziadkami czy dalszą rodziną są ograniczone. A to oznacza, że dorosły opiekun ma niemal całkowitą kontrolę nad tym, z kim i o czym dziecko rozmawia, w jaki sposób spędza czas. Jeśli w rodzinie zdarza się przemoc, sytuacja jest wręcz patowa, trudniej będzie wychowawcy ją wykryć i zareagować odpowiednio.

Powrót do zdalnego nauczania to także powrót do problemów, które większość nauczycieli zauważyła wiosną. Nie wszyscy uczniowie mają w domu odpowiednie warunki do pracy, ale też nie wszystkie są zachęcane do pracy przez własnych rodziców. Rodzice nie zawsze pozytywnie odnoszą się do kształcenia na odległość i zamiast motywować - demotywują swoje dzieci, ograniczając lub uniemożliwiając im pełne wykorzystanie własnego potencjału. Co w takiej sytuacji może zrobić nauczyciel?

Alkoholu w rodzinach uczniów szukamy najczęściej w rękach rodziców. Czujny wychowawca obserwuje dziecko, którego rodzic nie pojawia się punktualnie, zapomina o spotkaniach a jego fizjonomia zdradza uzależnienie. Uczniowie z domów, w których dorośli nadużywają alkoholu sprawiają wrażenie przeciążonych, na ich barki spada zbyt wiele. Czasem jednak sytuacja jest niejasna – zwłaszcza, gdy to nie bezpośredni opiekun jest uzależniony, a babcia czy dziadek. Jak wesprzeć taką rodzinę?

Poddanie się kwarantannie nałożonej przez inspektora sanitarnego jest obowiązkowe. W wielu przypadkach nauczyciele poddani temu obowiązkowi nie wykazują jednak żadnych objawów chorobowych i chcieliby świadczyć pracę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, aby nie tracić części wynagrodzenia. Jakie wynagrodzenie przysługuje nauczycielowi za czas kwarantanny? Jakie warunki trzeba spełnić, aby w tym czasie móc prowadzić zdalne nauczanie? O czym jeszcze powinien pamiętać nauczyciel oraz dyrektor szkoły?

Sytuacja, w której znaleźli się nauczyciele oraz uczniowie jest sytuacją wyjątkową i precedensową. Nauczyciele stają na wysokości zadania, zdobywają i doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem zajęć na odległość. W trybie zdalnym mogą pracować również psycholog i pedagog. Sprawdź, jak powinny być zorganizowane zajęcia oraz jakie formy współpracy z uczniami i ich rodzicami wybrać.