Współpraca z rodzicami nie układa się najlepiej? Zastanawiasz się, co robisz nie tak, a może jesteś młodym nauczycielem i potrzebujesz wsparcia? Chcesz osiągnąć sukces, brakuje Ci pomysłu? Jest coś o czym powinieneś wiedzieć, a może o tym zapomniałeś. Czy pamiętasz co w Twojej pracy jest najważniejsze? Gdy osiągniesz ten cel, wszystko powoli zacznie się układać.
Jak wspomagać ucznia w trakcie bieżącej pracy na lekcji, stosownie do jego możliwości psychofizycznych i indywidualnych potrzeb? Jak zapewnić dziecku możliwie najlepsze warunki do samodzielnego działania i osiągania celów zajęć?
Szkoła jest zobowiązana przyjąć dziecko zamieszkałe w jej obwodzie, często jednak wiąże się to z dużą niepewnością z uwagi barierę językową czy kulturalną. Mimo że prawo oświatowe reguluje kwestie związane z organizacją nauki języka polskiego, zdarza się, że uczeń jest pozostawiony sam sobie – nauczyciele nie potrafią się z nimi porozumieć, wychowawca nie wie, jak rozmawiać z rodzicami. To właśnie wychowawca odgrywa ważną rolę w nowej sytuacji.
Ewaluacja służy uczeniu się i rozwojowi, nie ma sensu, gdy nie chcemy i nie możemy skorzystać z jej wyników. Patrząc z tej perspektywy, nie może być ona uciążliwym problemem, ale stałą praktyką szkoły i można ją zaplanować tak, by była szybka, łatwa, przyjemna i oczywiście użyteczna.
Nauczyciel ma obowiązek zachowania tajemnicy rady pedagogicznej. Uczniowie i ich problemy dydaktyczne oraz dotyczące dyscypliny szkolnej, sytuacja rodzinna podopiecznych, konflikty w gronie nauczycieli i niedopełnianie obowiązków przez pracowników to tylko niektóre tematy poruszane na posiedzeniach rady pedagogicznej. Upublicznione − mogą być źródłem „sensacji”, jednak nie może być ona przedmiotem dyskusji toczącej się poza zamkniętymi drzwiami. Przeczytaj, jakie konsekwencje ponosi członek rady pedagogicznej, który nie dochował tajemnicy rady pedagogicznej.
Poczucie umiejscowienia kontroli w skrócie „LoC” (ang. locus of control) to konstrukt psychologiczny, który mówi o tym, gdzie subiektywnie lokujemy przyczyny zdarzeń dotykających nas na co dzień. Poczucie kontroli jest częścią szerszej teorii społecznego uczenia się, wyodrębnioną w latach 60tych, uwzględnioną później w wielu badań psychologicznych. Okazuje się, że to, gdzie lokujemy sprawstwo zdarzeń ma bardzo duży wpływ na nasze całe życie.
Trudno nie zauważyć kryzysu emocjonalnego, jaki panuje wśród polskiej młodzieży. Każdego dnia pracownicy Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 odbierają około 300 telefonów, z czego wiele dotyczy kłopotów natury psychicznej, przemocy, mechanizmów wykluczenia. Przeciążone trudnościami dzieci szukają pomocy u osób zupełnie neutralnych, niezwiązanych z ich środowiskami. Skąd taki krach?
Łagodzenie nakładanych od marca obostrzeń powinno przynieść ulgę – w dłuższej perspektywie oznacza przecież znaną sprzed pandemii normalność. Jednak zmiany, z którymi mierzą się uczniowie i nauczyciele mogą i budzą stres. Jak pomóc uczniom klas I-III wracającym w poniedziałek do szkoły odnaleźć się w nowej rzeczywistości, w której zamiast wszystkich kolegów i koleżanek spotkają nowe zasady, często trudne do zrozumienia i zaakceptowania.