Momenty przełomowe w życiu – wybór szkoły średniej, matura, studia, zaręczyny, ślub, ciąża, nowa praca – łatwo stają się przedmiotem wręcz publicznej dyskusji. Łatwo przypomnieć sobie wydarzenie, stresujące i trudne – np. wybór kierunku dalszej nauki, które szeroko omawiała nasza rodzina, przyjaciele, znajomi, sąsiedzi, a nawet mniej poinformowane osoby, jak ekspedient w osiedlowym sklepie. Gdy stoimy przed decyzją, wyborem – w zasadzie jakimkolwiek, który przyniesie długofalowe skutki, zawsze znajdą się doradcy, którzy przedstawią nam własne wizje, argumenty za i przeciw, tragiczne skutki pomyłek. W takim klimacie często znajdują się dzisiejsi siódmo – i ósmoklasiści – przecierający szlaki edukacyjne po reformie, zmuszeni do szybszego wyboru dalszej drogi, niż poprzednie pokolenie.
O tym, jak pomóc uczniowi pierwszej klasy mierzącemu się z trudnościami w funkcjonowaniu w szkole nie może decydować jednie pedagog szkolny lub wychowawca. Aby zapewnić uczniowi odpowiednią pomoc konieczna jest współpraca wielu osób oraz odpowiednie ustalenia poczynione przez dyrektora szkoły. Jakie kroki należy podjąć?
Coraz częściej się zdarza, że rodzice roztaczają nad swoimi dziećmi parasol ochronny − wyręczają je, poprawiają, pouczają, decydują za nie i notoryczne uniemożliwiają podejmowanie samodzielnych decyzji. Nie raz doświadczyliście problemów wynikających z nieprawidłowych postaw rodziców. W artykule zajdziesz wskazówki, jak współpracować z takimi rodzicami oraz jakie ustalenia z nimi zawrzeć.
Drodzy Nauczyciele! W dniu Waszego święta pragniemy złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia – aby każdy kolejny dzień przynosił Wam satysfakcję i zadowolenie, a sukcesy uczniów, wychowanków i podopiecznych dodawały energii do dalszej pracy. Z okazji Dnia Edukacji Narodowej przygotowaliśmy dla Was specjalny prezent.
Uczniów z zaległościami szkolnymi jest coraz więcej. Niestety, coraz trudniej poradzić sobie z tym problemem, bo podopieczni doświadczający trudności w nauce giną w przepełnionych klasach. Zaległości szkolne to nie tylko problem ucznia, ale także nauczyciela. Jak szybko je diagnozować i skutecznie pomagać uczniom w ich nadrabianiu?
Analizując trendy zagrożeń bezpieczeństwa online młodych ludzi uwagę zwraca zjawisko sekstingu, o którym nie mówi się szczególnie często. Jeśli ten temat zostaje nagłośniony, to zdarza się to zazwyczaj w kontekście poważnych jego konsekwencji. Czym jest seksting, jak kwestię tę reguluje prawo i wreszcie – co powinni zrobić nauczyciele, kiedy dowiedzą się o tym, że problem może dotyczyć ich uczniów?
Dyrektor i nauczyciele muszą być przygotowani na ewentualność wystąpienia w szkole różnego rodzaju niebezpiecznych sytuacji, dlatego właściwie w każdej placówce opracowywane są procedury zachowania bezpieczeństwa. Nie ulega jednak wątpliwości, że często lekceważy się zagrożenia, które wydają się mało prawdopodobne – doświadczenie pokazuje jednak, że w szkole może zdarzyć się wszystko. Sprawdź, jak opracować procedury bezpieczeństwa w szkole.
Spożywanie nawet niewielkich ilości alkoholu w ciąży może prowadzić do nieodwracalnych skutków w postaci zaburzeń i zaburzeń w rozwoju dziecka, które trwale wpłyną na jego funkcjonowanie przez całe życie. Dowiedz się, czym jest FAS i z jakimi problemami mierzą się dotknięci nim uczniowie.
Większość nauczycieli nie wyobraża sobie szkoły bez prac domowych. Wielu z nich zadaje je w sposób nieprzemyślany i nie wyciąga żadnych wniosków z wciąż za niskich osiągnięć uczniów. A gdyby tak do zadań domowych podejść inaczej?