Dyrektor i nauczyciele muszą być przygotowani na ewentualność wystąpienia w szkole różnego rodzaju niebezpiecznych sytuacji, dlatego właściwie w każdej placówce opracowywane są procedury zachowania bezpieczeństwa. Nie ulega jednak wątpliwości, że często lekceważy się zagrożenia, które wydają się mało prawdopodobne – doświadczenie pokazuje jednak, że w szkole może zdarzyć się wszystko. Sprawdź, jak opracować procedury bezpieczeństwa w szkole.
Spożywanie nawet niewielkich ilości alkoholu w ciąży może prowadzić do nieodwracalnych skutków w postaci zaburzeń i zaburzeń w rozwoju dziecka, które trwale wpłyną na jego funkcjonowanie przez całe życie. Dowiedz się, czym jest FAS i z jakimi problemami mierzą się dotknięci nim uczniowie.
Większość nauczycieli nie wyobraża sobie szkoły bez prac domowych. Wielu z nich zadaje je w sposób nieprzemyślany i nie wyciąga żadnych wniosków z wciąż za niskich osiągnięć uczniów. A gdyby tak do zadań domowych podejść inaczej?
Zarówno pedagog szkolny, ale też każdy nauczyciel, który zauważy problem ma moralny i prawny obowiązek reagować na krzywdę dziecka. Ważne jest jednak podejmowanie interwencji w sposób zgodny z obowiązującym prawem i przyjętymi procedurami szkolnymi. Poznaj trzy procedury postępowania i zastanów się, czy nie zaproponować wdrożenia ich w Twojej placówce.
26 lipca 2019 r. wszedł w życie art. 9 ustawy z 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którym w przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego staż rozpoczęty w roku szkolnym 2018/2019 trwa 12 miesięcy. Poznaj praktyczne konsekwencje zmiany przepisów i sprawdź, czy jeszcze w tym roku zostaniesz nauczycielem kontraktowym.
Jednym z najważniejszych zadań szkoły, oprócz podejmowania działań o charakterze dydaktycznym, jest reagowanie na wszelkie nieprawidłowości zaistniałe w procesie socjalizacji dziecka i wspieranie go w przypadku zaobserwowania, że wzrasta w rodzinie dysfunkcyjnej. Zakres zainteresowania pedagogów powinien dotyczyć funkcjonowania ucznia zarówno w sferze intelektualnej, duchowej, ale też fizycznej, społecznej i emocjonalnej. W drugim artykule z cyklu Rodzina dysfunkcyjna i jej wpływ na ucznia” omawiamy zadania poszczególnych pracowników szkoły w zakresie oddziaływań na ucznia wychowującego się w rodzinie dysfunkcyjnej. Do artykułu dołączono propozycję arkusza sytuacji wychowawczej w klasie, który ułatwi monitorowanie potrzeb uczniów.
Powrót do szkoły po wakacjach letnich jest wyzwaniem. Oznacza bowiem konieczność porzucenia beztroskiego, nieuregulowanego trybu życia i podjęcie na nowo nie zawsze lubianych obowiązków. Jak przetrwać pierwsze tygodnie?
Rodzice i nauczyciele coraz częściej zauważają, że dziecko co chwilę zerka w ekran, przebywa w jego towarzystwie przez większość swojego czasu i nie jest zainteresowane interakcjami z rodziną czy kolegami. Podejmują też szereg nieskutecznych działań, aby wpłynąć na to zachowanie. Telefon nie tylko stał się najbliższym człowiekowi urządzeniem, ale też wydaje się, że może przejmować funkcję najlepszego przyjaciela. Co takiego dzieje się, że dzieci i młodzież tak silnie angażują się w aktywności online w telefonach?
Rolą każdej szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz uzupełnianie, wzmacnianie, a w razie potrzeby także wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Jednym z obszarów zainteresowania musi być to, czy rodzina ucznia wywiązuje się ze swoich obowiązków, czyli czy oraz w jakim stopniu spełnia swoje funkcje. Jak rozpoznać rodzinę dysfunkcyjną? Z jakimi rodzajami dysfunkcji możemy się spotkać, a przede wszystkim – co w funkcjonowaniu rodziny powinno zaniepokoić nauczycieli? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w pierwszym artykule z cyklu „Rodzina dysfunkcyjna i jej wpływ na ucznia”.