Na wniosek sądu lub innych instytucji wspomagających rodzinę, szkoła musi przygotować i przekazać opinię o uczniu. W przypadku ograniczenia władzy rodzicielskiej i ustanowieniu kuratora, to właśnie kurator najczęściej zwraca się do szkoły o wydanie opinii. Kurator ma bowiem obowiązek współdziałania z instytucjami, stowarzyszeniami i innymi podmiotami, które realizują zadania na rzecz dziecka. Pobierz przykładową opinię wychowawcy o uczniu dla kuratora ustanowionego w związku z ograniczeniem władzy rodzicielskiej.
Mijają kolejne dni nauczania zdalnego. Z tygodnia na tydzień jesteśmy informowani o tym, że uczniowie nadal pozostaną w domach i nikt nie potrafi przewidzieć, kiedy sytuacja ulegnie zmianie. Dzisiaj ważniejsze od realizowania podstawy programowej wydaje się zapewnienie uczniom wsparcia emocjonalnego i zapewnienia, że mimo iż pozostają w izolacji, nadal tworzą zespół klasowy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Prawo oświatowe mówi wprost, że nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej szkoły, ale nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy. A co, jeżeli katecheta uczy też innego przedmiotu? Czy przez wychowawcę klasy należy rozumieć również opiekuna oddziału w przedszkolu? Okazuje się, że zakaz powierzania katechecie funkcji wychowawcy klasy nie jest bezwzględny. Sprawdź, kiedy nauczyciel religii będzie mógł zostać wychowawcą klasy.
Przeczytaj również:
Przepisy stanowią, że koordynatorem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dyrektor. Udzielanie pomocy zwykle koordynuje natomiast wychowawca klasy. W praktyce jednak do pełnienia tej funkcji wskazuje on inną osobę. Czy powołanie zespołu ds. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkowe? Komu można powierzyć zadania związane z jej planowaniem i koordynowaniem? Sprawdź, kim jest koordynator pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle prawa.
Artykuł poświęcono roli osoby koordynującej działania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Autor opisuje i wyjaśnia zadania, przed jakimi stoi koordynator. Zwraca także uwagę na trudności, na które może napotkać w toku organizacji i udzielania pomocy. Porusza również kwestię planowania i rozdzielania zadań, które będą realizować członkowie zespołu. Sprawdź, jakie zadania można powierzyć koordynatorowi, aby współpraca zespołu psychologiczno-pedagogicznego dawała najlepsze efekty.
Przydzielenie funkcji wychowawcy klasy może nastąpić w każdym momencie. Nie zawsze jest to początek roku szkolnego czy miesiąca. Pojawia się wówczas pytanie – od kiedy nauczyciel powinien otrzymywać dodatek funkcyjny? Poznaj odpowiedź eksperta i dowiedz się, jakie skutki finansowe wywołuje przydzielenie wychowawstwa w połowie miesiąca.
Z pierwszej części podcastu „Kontrakt klasowy w teorii i praktyce” dowiesz się, czym jest kontrakt klasowy i kiedy należy zawrzeć go z uczniami/. Oprócz tego Michał Okrasa wyjaśnia: • Jaki jest cel kontraktowania zajęć • Jakie korzyści daje zawarcie kontraktu • W jaki sposób przyjąć kontrakt klasowy
W drugim odcinku podcastu Micha Okrasa wyjaśnia:
W ostatniej części podcastu ekspert kontynuuje omawianie zasad, które warto zastosować w kontrakcie klasowym/ Dowiesz się m.in.:
Uczeń niedostosowany lub zagrożony niedostosowaniem społecznym to dla każdego nauczyciela olbrzymie wyzwanie. W pierwszym kontakcie może pojawić się stres i frustracja. Niczym niewłaściwym nie są także obawy, a nawet strach przed niemożnością poradzenia sobie z nim. Jest to normalne, ludzkie i wpisane w pracę każdego pedagoga. Jak zatem poradzić sobie z tymi obawami, co robić, czy można samemu rozwiązać ten problem?
Pobierz:
Szkoła ma obowiązek udzielenia pomocy uczennicom spodziewającym się dziecka. Nie tylko tym realizującym obowiązek szkolny, ale również pełnoletnim. Niebagatelną rolę w pomocy i wsparciu uczennicy ma do spełnienia wychowawca klasy. Zapoznaj się z obowiązującymi przepisami i dowiedz się, jakie prawa przysługują nastolatce w ciąży. Na portalu znajdziesz również praktyczne procedury postępowania w przypadku ciąży uczennicy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana bez opinii z poradni. Często jest organizowana z inicjatywy nauczycieli lub wychowawcy klasy. Czy w takim przypadku trzeba złożyć wniosek o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Dowiedz się, co robi wychowawca, gdy funkcjonowanie ucznia wskazuje na konieczność zapewnienia wsparcia.
Z artykułu dowiesz się m.in.
W scenariuszu znajdują się propozycje ćwiczeń, które kształtują umiejętność współpracy w grupie oraz pomagają wychowawcy wyłonić lidera grupy. Przy okazji stanowią świetną okazję do integracji klasy, rozwoju umiejętności miękkich oraz zmniejszenia stresu i napięć między uczniami.
Zebrania z rodzicami raczej nie mają dobrej opinii. Często uważane są za marnotrawstwo czasu ponieważ nie przekładają się na jakiekolwiek zdecydowane działania. Zebrania zazwyczaj są za długie, nudne i nie rozwiązują problemów. Większość rodziców tylko potakuje, nie odzywa się, część „wrzuca bombę” atakując działania szkoły czy poszczególnych nauczycieli. Warto zatem zastanowić się – jak się przygotować i jak przeprowadzić zebranie, aby rodzice chcieli w nim uczestniczyć?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.