Uczniowie objęci nauczaniem indywidualnym podlegają ogólnym zasadom klasyfikacji. Oznacza, że powinna zostać dla nich ustalona również ocena zachowania, mimo że zajęcia realizują w miejscu zamieszkania. Jakie aspekty brać pod uwagę ustalając tę ocenę?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Co do zasady świadectwa szkolne i arkusze ocen podpisuje wychowawca klasy. Zdarza się jednak, że z powodu nieobecności, spowodowanej np. zwolnieniem lekarskim nie może dopełnić tego obowiązku. Co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor szkoły?
Życie uczniów toczy się nie tylko w szkole, ale również w czasie wolnym. Jest to czas wielu interakcji, kontaktów, a przez to również konfliktów. Czy dyrektor szkoły i nauczyciele mogą i powinni ingerować w sytuacje, które rozgrywają się poza szkołą i o których wiedzą rodzice? Co robić, jeżeli nauczyciele posiadają wiedzę na temat niewłaściwych zachowań, na które nie reagują rodzice?
W okresie zamknięcia szkół trzeba stosować wszystkie przepisy prawa oraz statutu szkoły dotyczące wystawiania ocen zachowania – w zakresie możliwym do zastosowania w kształceniu na odległość. Sprawdź, jak kryteria określone w przepisach stosować w sytuacji, gdy uczniowie uczą się z domu.
Szkoły są obowiązane do organizacji i przeprowadzenia egzaminu dla ósmoklasistów, egzaminu maturalnego oraz zawodowego w oparciu o materiały zewnętrzne opracowane przez CKE. Tak zwany „próbny egzamin” nie jest jednak obowiązkowy. Ani od ósmoklasistów, ani od maturzystów nie można egzekwować udziału w nim. W takim razie – czy nauczyciele mogą oceniać prace ósmoklasistów i maturzystów? Czy mogą wpisywać te oceny do dziennika i wliczać je do średniej? Dowiedz się, czy można wystawiać oceny z próbnych matur i innych egzaminów.
Przeczytaj również:
Do szkoły wrócili najmłodsi uczniowie – zdezorientowani, odizolowani w domach przez kilka miesięcy, po miesięcznej przerwie zimowej. W najgorszej sytuacji są pierwszoklasiści – do szkoły chodzili zaledwie kilka tygodni, nie zdążyli zaadaptować się do nowych warunków, gdy życie postawiło przed nimi i ich rodzicami poważne zadanie – naukę zdalną. W takich okolicznościach o konflikty w klasie nietrudno. Jak sobie z nimi radzić?
Zbliżają się Dni Babci i Dzień Dziadka – w tym roku mogą wyglądać zupełnie inaczej, od miesięcy seniorzy są przecież izolowani w trosce o ich zdrowie. Dzieci i młodzież nie ma obecnie częstego i intensywnego kontaktu z dziadkami, przez co często trudno im zrozumieć i przyzwyczaić się do zmian zachodzących w seniorach. Starzenie się jest naturalnym procesem, co nie zmienia faktu, że budzi lęk – zwłaszcza w młodych umysłach.
Fundamentem dziecięcego poczucia bezpieczeństwa jest stałość. Nagła utrata kontaktu z ważnym opiekunem, jakim jest szkolny wychowawca, może być niezwykle trudna. Tym razem dzieci nie miały możliwości przygotowania się na przerwę od chodzenia do szkoły, jak w przypadku zwykłych ferii zimowych czy wakacji letnich. Decyzja dorosłych je zaskoczyła i w dużej mierze na pewno przestraszyła. Dlatego warto zadbać o ciągłość relacji ze swoimi wychowankami – zadzwonić do nich, wysłać wiadomość, nawet zbiorowy liścik albo zebrać się na odwagę i nagrać krótki filmik.
Mimo że prowadzenie zdalnych lekcji nie jest już tak nieznanym lądem, jak wiosną, wciąż trudno jest w gąszczu narzędzi internetowych znaleźć takie, które rzeczywiście wprowadzą w pracę pewien komfort. Zwłaszcza, jeśli praca dotyczy udzielania pomocy psychologicznej lub pedagogicznej. Bardzo trudno jest przecież zadbać o intymną atmosferę wtedy, gdy dziecko znajduje się z rodziną w domu. Jednak przerwanie takiej pomocy mogłoby przynieść negatywne skutki. Stąd pomysł krótkiego przeglądu programów, które są darmowe lub mają bezpłatną wersję próbną.
Kolejny tydzień polscy uczniowie nie mają realnego kontaktu z żadnym dorosłym spoza rodziny i najbliższego otoczenia. Obecnie dzieci i młodzież do 16 roku życia przez większą część dnia nie może przebywać bez opiekuna poza domem. Kontakty z rówieśnikami, dziadkami czy dalszą rodziną są ograniczone. A to oznacza, że dorosły opiekun ma niemal całkowitą kontrolę nad tym, z kim i o czym dziecko rozmawia, w jaki sposób spędza czas. Jeśli w rodzinie zdarza się przemoc, sytuacja jest wręcz patowa, trudniej będzie wychowawcy ją wykryć i zareagować odpowiednio.
Przepisy prawa oświatowego nie wskazują, aby jeden nauczyciel mógł być wychowawcą tylko jednej klasy. Sprawdź, ile dodatków funkcyjnych powinien otrzymać nauczyciel pełniący tę funkcję w dwóch klasach.
Lojalność czy ślepe posłuszeństwo? Kiedy pragnienie akceptacji przeradza się w destrukcyjne zachowanie? Przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem proponowanego scenariusza ma na celu rozwijanie u uczniów umiejętności rozpoznawania tzw. fałszywej lojalności.
Każde dziecko to niepowtarzalna kompilacja wpływów genetyki, procesu uczenia się i doświadczeń społecznych. Niektóre z nich mają ponadto specjalne potrzeby edukacyjne, część dodatkowo także niepełnosprawność. Dla tej grupy uczniów w szkole przygotowuje się Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Sprawdź, o czym pamiętać opracowując IPET. Możesz pobrać również przykładowy program dla ucznia szkoły podstawowej z niedostosowaniem społecznym.
Nowy uczeń w klasie, która jest zintegrowana, a uczniowie spędzili ze sobą przynajmniej jeden rok szkolny, może być szansą i równocześnie ciekawym doświadczeniem. Jednak by tak się stało wychowawca musi odpowiednio przeprowadzić ucznia przez proces adaptacji, a przynajmniej wesprzeć go w tym nastawiając pozytywnie uczniów tworzących już zespół. Jest to szczególna sytuacja, gdy uczeń powtarza klasę. W artykule zostaną przedstawione wskazówki dla wychowawców, które pomogą w pomyślnym zintegrowaniu nowego ucznia z klasą.
Adaptacja dziecka w pierwszej klasie szkoły podstawowej jest niezwykle znaczącym momentem w życiu i rzutuje na cały dalszy etap jego edukacji. Wymaga zaangażowania nauczycieli i rodziców, ale przede wszystkim ogromnej odwagi ze strony samych uczniów. Artykuł przedstawia charakterystykę adaptacji dziecka w pierwszej klasie szkoły podstawowej oraz zwraca uwagę na jej istotne obszary.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.