Zasady wydatkowania środków przeznaczonych na realizację zadań w zakresie kształcenia specjalnego budzą wiele wątpliwości, zwłaszcza w kontekście zakupów sprzętu terapeutycznego czy organizacji szkoleń dla nauczycieli. Czy możliwe jest wyposażenie szkoły z wyprzedzeniem? Czy szkolenia dla kadry mogą być finansowane z dotacji, jeśli nie zostały bezpośrednio wskazane w IPET żadnego ucznia? W artykule przedstawiamy jednoznaczne stanowisko w tej sprawie, wskazując granice dopuszczalnych działań i wymogi dokumentacyjne.
W Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie określające zasady organizacji zajęć edukacji zdrowotnej. Nowy przedmiot będzie prowadzony już od 1 września 2025 r., ale nie będzie obowiązkowy. Sprawdź, jakie treści obejmuje edukacja zdrowotna, jaki będzie wymiar zajęć oraz kto będzie miał kwalifikacje do ich prowadzenia. Dowiedz się, co muszą zrobić rodzice, którzy nie chcą, aby ich dzieci uczęszczały na edukację zdrowotną oraz jakie obowiązki informacyjne spoczywają na szkole.
W przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy nie robią postępów edukacyjnych, szkoła może rozważać wydłużenie etapu edukacyjnego lub niepromowanie do kolejnej klasy. W praktyce jednak wiele zespołów nauczycielskich i specjalistów ma wątpliwości: czy do takiej decyzji konieczna jest zgoda rodziców? Czy wystarczy opinia zespołu? Sprawdź, co wynika z przepisów.
Szkoła jako instytucja realizująca zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, ma obowiązek zapewnić wszystkim uczniom warunki do pełnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym. W szczególnych przypadkach pojawia się pytanie, czy możliwe jest zredukowanie zakresu podstawy programowej w celu odciążenia ucznia? Odpowiedź jest jednoznaczna: podstawa programowa nie podlega ograniczeniu, natomiast szkoła ma obowiązek dostosować wymagania edukacyjne oraz warunki, sposoby i metody pracy z uczniem. Sprawdź szczegóły.
Każdemu uczniowi, u którego stwierdzono taką potrzebę, należy dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb. Najczęściej dostosowania dotyczą uczniów z orzeczeniem. Sprawdź, kiedy konieczne jest dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dostosowanie wymagań dotyczy wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, także bez orzeczenia? Dowiedz się, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który mimo zaleceń, odmawia indywidualizowania pracy z uczniem.
Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają obowiązek dokonywania oceny efektywności udzielanej pomocy oraz formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Nierzadko po przeprowadzeniu rzeczonej oceny formułowany jest wniosek o braku zasadności kontynuowania udzielania pomocy. Czy w takim przypadku specjalista może podjąć decyzję o zakończeniu jej udzielania?
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego obliguje dyrektora do jego organizacji. Dotyczy to również szkoły niepublicznej, która nie może odmówić realizacji orzeczenia. Sprawdź, które przepisy wskazują na obowiązek organizowania nauczania indywidualnego w szkole niepublicznej.
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego zadania związane z przeprowadzeniem rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych są podzielone między organem prowadzącym, dyrektorem przedszkola lub szkoły podstawowej oraz komisją rekrutacyjną. Zapoznaj się z zasadami rekrutacji w 2025 r. krok po kroku i poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania dotyczące naboru do przedszkoli samorządowych.
Zgodnie z przepisami, obowiązek szkolny rozpoczyna się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Jednak nie wszystkie dzieci w tym wieku są gotowe na rozpoczęcie nauki w pierwszej klasie. Jeżeli zdaniem nauczycieli i rodziców dziecko powinno jeszcze przez jakiś czas korzystać z wychowania przedszkolnego, należy wnioskować o odroczenie obowiązku szkolnego w 2025 roku. Sprawdź przepisy i rozwiązania najczęściej spotykanych problemów.
Przepisy ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty stanowią, że śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia. Nie ma jednak regulacji wskazujących, w jaki sposób zasięgać opinii uczniów. Dowiedz się, jakie działania może podjąć wychowawca, aby spełnić obowiązek ustawowy.