Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który zauważy, że uczeń dopuszcza się fizycznej lub psychicznej agresji wobec innego ucznia, informuje o tym fakcie wychowawcę klasy, a także pedagoga szkolnego. Poznaj całą procedurę postępowania w tej sytuacji.
Badania wskazują, że co piąte dziecko w Europie doświadczyło wykorzystania seksualnego. Ocenia się, że w 80 procentach przypadków dziecko znało sprawcę i ufało mu. Zagrożenie zatem może pochodzić niekoniecznie od osoby obcej, ale często ze strony dorosłego, którego dziecko dobrze zna: przyjaciela lub przyjaciółki domu, kogoś z rodziny. Sprawdź, co może zrobić szkoła, by chronić uczniów przed przemocą seksualną.
Policja ma prawo żądać od nauczycieli niezbędnej pomocy i wsparcia w zakresie obowiązujących przepisów prawa, np. udostępnienia danych o osobie podejrzanej. Sprawdź, które działania funkcjonariusza są dozwolone, a kiedy przekracza on swoje kompetencje.
Aby sprawnie rozwiązywać problemy, pracownicy szkoły wyznaczeni do współpracy z policją oraz dzielnicowi powinni wspólnie ustalić wzajemnie zasady kontaktu. Aby nikt nie przekroczył swoich kompetencji, wszyscy w szkole powinni znać swoje obowiązki i uprawnienia. Poznaj zasady skutecznej współpracy z policją oraz w jakich sytuacjach warto korzystać z jej pomocy.
Był czas, że uznawano, iż dzieci nie cierpią na depresję. Prawdopodobnie powodem tego było niepoświęcanie uwagi przeżyciom dziecka. Chłopcy i dziewczęta wycofani, nadmiernie spokojni lub rozdrażnieni, byli ignorowani lub kierowani do specjalistów ze względu na uciążliwość ich zachowania. Dziś potrafimy rozróżniać depresję dziecięcą od innych problemów dziecka i proponować odpowiednią pomoc. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym depresja dziecięca różni się od smutku i przygnębienia.
Pod koniec roku szkolnego 2002/2003 miała miejsce nagłośniona przez media sprawa nękania nauczyciela – w jednym z techników grupa uczniów nałożyła mu kosz na śmieci na głowę. Jakie zadania stoją przed specjalistami z poradni, by zapobiegać takim sytuacjom w przyszłości?