Minister Edukacji nie planuje centralnego uregulowania zasad usprawiedliwiania nieobecności uczniów pełnoletnich – wynika z odpowiedzi na interpelację poselską nr 10041. Resort pozostawia tę decyzję szkołom, powołując się na zasadę autonomii statutowej.
Planowana nowelizacja ustawy o systemie oświaty to kolejny krok w dostosowywaniu przepisów edukacyjnych do nowoczesnych rozwiązań programowych i organizacyjnych. Projekt z 27 czerwca 2025 r. zakłada zmiany m.in. w zakresie egzaminów, podręczników, programów nauczania i przetwarzania danych osobowych uczniów. Zmodyfikowane przepisy mają uporządkować system prawa, dostosować go do definicji podstawy programowej opartej na efektach uczenia się oraz zapewnić większą przejrzystość i bezpieczeństwo procedur oświatowych. W artykule omawiamy planowane zmiany w ustawie o systemie oświaty oraz ich praktyczne konsekwencje dla szkół, nauczycieli, uczniów.
Opublikowany pod koniec czerwca projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe przewiduje istotne zmiany – od nowej definicji podstawy programowej, przez wprowadzenie zajęć fakultatywnych, po ograniczenie roli kuratora oświaty w opiniowaniu arkuszy organizacyjnych. Zmodyfikowane zostaną również zasady przyznawania dofinansowania dla pracodawców kształcących młodocianych pracowników. Warto sprawdzić, które zmiany będą miały realny wpływ na codzienną pracę dyrektora szkoły i nauczycieli.
30 czerwca 2025 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie Ministra Edukacji z 27 czerwca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 września 2025 r.
10 czerwca 2025 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. Kluczową zmianą jest likwidacja tzw. godzin czarnkowych. Zgodnie z zapowiedziami Rada Ministrów przyjęła projekt 1 lipca 2025 r.
Rzecznik Praw Dziecka w piśmie do MEN zwrócił uwagę na potrzebę stworzenia systemowego programu edukacji medialnej. Podkreślono konieczność rozwijania kompetencji cyfrowych i medialnych dzieci i młodzieży, w tym umiejętności rozpoznawania zagrożeń w sieci i zrozumienia roli sztucznej inteligencji. Wskazano również na nierówności w dostępie do technologii. Sprawdź, jakie zmiany w edukacji medialnej i cyfrowej planuje MEN.
Ćwiczenia typu „połącz kropki” to nie tylko popularna zabawa, ale także sprawdzone narzędzie wspierające edukację, rozwój poznawczy i emocjonalny dzieci. Ich uniwersalność sprawia, że z powodzeniem mogą być stosowane zarówno w przedszkolu, jak i w klasach I–III, a nawet w formie kolorowanki antystresowej dla starszych uczniów i dorosłych. Dowiedz się, dlaczego warto wprowadzać je do codziennych zajęć i jak wykorzystać ich potencjał dydaktyczny.