Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało, że Rada Ministrów przyjęła uchwałę dotyczącą Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” na lata 2025–2027. Program ten współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027. Na jego realizację zaplanowano kwotę blisko 500 mln zł. Rozporządzenie zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw.
W roku szkolnym 2025/2026 ferie zimowe w województwach mazowieckim i pomorskim przypadają na ten sam termin. Sprawą zainteresowali się posłowie. W interpelacji nr 10350 zwrócono się do Ministra Edukacji z pytaniem, czy możliwe byłoby rozdzielenie terminów przerwy zimowej między te dwa województwa, a także kiedy ostatnio taka korelacja miała miejsce.
Brak dostępu do świadczeń socjalnych, niższe wynagrodzenia i odpływ wykwalifikowanej kadry – to główne problemy, z jakimi mierzą się nauczyciele i specjaliści pracujący w przedszkolach niepublicznych prowadzonych przez stowarzyszenia. W interpelacji nr 10373 zapytano Ministerstwo Edukacji o możliwość wprowadzenia mechanizmów wyrównawczych dla tych placówek. Odpowiedź MEN pokazuje, że choć resort dostrzega problemy, istotna część odpowiedzialności leży po stronie gmin i uwarunkowań systemowych.
Ministerstwo Edukacji przedstawiło projekt ustawy z dnia 15 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy – jeśli wejdą w życie – mają na celu dostosowanie sieci szkół do zmieniającej się sytuacji demograficznej i wspieranie lokalnych społeczności, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Sprawdź, co ma się zmienić.
Czy przedszkolaki będą mogły zostawać w świetlicy szkolnej razem ze starszym rodzeństwem? Czy szkoła zorganizuje im popołudniowy posiłek? Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe z 15 lipca 2025 r. Nowe przepisy szczegółowo uregulują funkcję opiekuńczą szkoły, wprowadzając m.in. dodatkowe wsparcie dla rodziców i bardziej elastyczne zasady korzystania ze świetlic. Jeśli wejdą w życie, zaczną obowiązywać od roku szkolnego 2026/2027.
„W sieci, w szkole, na podwórku – pilnuj swego wizerunku!” – to hasło przewodnie kampanii Rzeczniczki Praw Dziecka, która wystartowała z początkiem wakacji. Jej celem jest zwrócenie uwagi dorosłych i dzieci na konieczność ochrony wizerunku najmłodszych w internecie oraz poza nim. Kampanii towarzyszy pakiet bezpłatnych materiałów edukacyjnych do wykorzystania w szkołach podstawowych.
Co piąty uczeń czuje się samotny, co dziesiąty doświadcza wykluczenia, a przemoc rówieśnicza występuje niemal w każdej klasie – to tylko niektóre z niepokojących wniosków płynących z najnowszego raportu „Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych”. Badanie przeprowadzono na ogromną skalę – objęło prawie 19 tysięcy uczniów z 96 szkół średnich w całej Polsce. Autorami raportu są eksperci z Uniwersytetu SWPS, Fundacji UNIQA oraz zespołu twórców programu RESQL. To pierwsze tego typu badanie, które tak dokładnie przygląda się przemocy rówieśniczej z perspektywy uczniów – i nie zostawia złudzeń: bullying to zjawisko powszechne, systemowe i głęboko zakorzenione w codzienności szkolnej.
Brak wystarczającej liczby egzemplarzy lektur szkolnych to wciąż problem w wielu szkołach podstawowych, szczególnie w mniejszych miejscowościach. W interpelacji nr 10248 zwrócono się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z pytaniem o planowane działania mające na celu zwiększenie dostępności lektur w szkołach. Resort odpowiada, że odpowiedzialność za wyposażenie szkół spoczywa na organach prowadzących, ale przypomina również o dotacjach w ramach rządowego programu wspierającego czytelnictwo.