Przymusowe odbieranie małoletnich to sytuacja, która wywołuje silne emocje, również wśród świadków. Według Rzeczniczki Praw Dziecka często dochodzi do niego w szkołach i przedszkolach, gdzie świadkami są inni uczniowie i nauczyciele. W związku z tym RPD w piśmie z 18 listopada poprosił Ministerstwo Edukacji Narodowej o wskazanie, ile takich przypadków było w ostatnich trzech latach oraz pyta czy planowane są działania zmierzające do uregulowania tej sytuacji. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na apel.
MEN zaprasza do udziału w otwartych konsultacjach społecznych dotyczących propozycji wyposażenia zestawów dla laboratoriów AI/STEM oraz do pracy zdalnej dla szkół. Opinie i uwagi można przesyłać tylko do piątku 20 grudnia.
Do MEN wpłynęła interpelacja poselska w sprawie minimalnej frekwencji uczniów na zajęciach w szkołach. Zgłaszający zwraca uwagę na potrzebę podjęcie konkretnych działań na rzecz ograniczenia niskiej frekwencji uczniów na lekcjach. Sprawdź, jak MEN odniosło się do kwestii poruszanych w interpelacji.
W piśmie do Ministerstwa Edukacji Narodowej, Rzeczniczka Praw Dziecka zaapelowała o przyjrzenie się procedurom i przepisom dotyczącym dziennika elektronicznego. RPD niepokoją przede wszystkim dodatkowe opłaty od rodziców i uczniów za korzystanie z e-dzienników. Sprawdź, na jakie jeszcze aspekty Rzecznik zwraca uwagę w piśmie do MEN.
12 grudnia odbyła się konferencja "Współczesna szkoła i absolwent przyszłości”. Podczas konferencji eksperci IBE omówili wyniki konsultacji społecznych dotyczących i zaprezentowali Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0. Zaprezentowano również plany wprowadzenia innowacyjnych standardów kształcenia ogólnego, mających na celu lepsze przygotowanie absolwentów do wyzwań współczesnego rynku pracy.
W interpelacji skierowanej do MEN zwrócono uwagę na potrzebę poprawy jakości zajęć wychowania fizycznego w klasach 1–3 szkół podstawowych. Za najważniejszą sprawę wymagającą zmiany uznano realizację tych zajęć przez niewykwalifikowanych do tego nauczycieli Zamiast nauczycieli wychowania fizycznego zajęcia prowadzą często nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. Sprawdź, jak MEN odpowiada na pytania z interpelacji.
Minister edukacji otrzymał interpelację w sprawie tzw. dodatku wiejskiego dla nauczycieli. Wątpliwości dotyczą prawa do wypłaty dodatku wiejskiego dla nauczycieli zatrudnionych na terenie wiejskim, posiadających wymagany poziom wykształcenia, lecz nie posiadających przygotowania pedagogicznego. MEN poproszono o jednolitą interpretację przepisów.